Hej Vioola!
Okej jag ska berätta min historia, hoppas det inte blir fööör långt :)
Jag har svårt att komma på NÄR jag kände smärta för första gången. Det började med att jag hade "tryck" över bröstet och bröstkorgen, och en "speciell" känsla. Med tiden vart det bara värre, kändes som ngn skulle köra en kniv rakt igenom bröstkorgen och ut på andra sidan. Men grejen var den att jag lärde mig att leva med smärtan, jag brukade tom "skoja" om det ibland att jaja jag har säker en propp i lungan. Men sen en dag fick jag ingen luft längre och svimmade. Först då tänkte jag att det kanske var dax att gå till läkaren. Jag tog mig till vårdcentralen där de sa att jag hade träningsvärk och skickade hem mig, men en känsla fanns att jag skulle åka till sjukhuset, vilket jag oxå gjorde. Jag minns att jag kom innanför dörrarna och förklarade problemet i entrèn, det tog ett par sekunder så sprag läkarna och jag fick lägga mig på en säng och de sprag till röntgen. Jag minns att jag tyckte att det var såååå pinsamt och jag sa till läkaren att jag kan faktiskt gå själv... men han bara att, näe nu ligger du där och hann inte förklara ngt.
Sen kom det ju fram att jag hade lungemboli och enligt läkaren hade jag max två veckor kvar, hade jag inte kommit in så hade jag varit död!
Jag låg helt tyst och fattade inget, jag fattade inte hur det kunde vara möjligt, varför just jag och hur??
Det var då allt det jobbiga började för mig, att bli frisk och bli frisk psykiskt oxå eftersom det lämnade en oerhörd rädsla kvar efter sig.
Jag fick Fragmin (sprutor) två ggr/dag i två veckors tid. Jag åt Waran i ca 1.5år.
Jag kände mig väldigt trött under tiden då jag åt Waran av anledningen att jag blödde hela tiden, jag hade näsblod flera gånger per dag, och överhuvudtaget fick man ett sår så var det väldigt svårt att få stopp på blödandet. Jag minns att jag åt väldigt mkt vitaminer och speciellt lever och sånt som innehåller järn.
Jag är helt frisk idagsläge men jag kan helt ärligt säga att det går inte en enda dag utan att jag "känner efter" om jag har ont eller om det sticker till. Jag vet att jag är HELT frisk men rädslan kommer nog sitta i för alltid.
De gjorde en utredning på mig och hittade inget fel. Så de kunde aldrig säkert ställa en diagnos, men de trodde att det berodde på P-piller.
Jag förstår verkligen vad du går igenom!
Hur känner du dig? Innerst inne, känner du rädsla eller känner du dig trygg om man säger så?
Jag tänker verkligen på dig och jag hoppas att din behandling kommer att gå väl och att de hittar anledningen till din lungemboli!
Får jag fråga hur du själv kände att du hade en propp? Åt du å-piller?
Mvh
Lilla Frugan