• Stupid like a fox

En härva (långt, förlåt) ang. mat och vikt.

Jo, det är såhär, att jag äter "bara" skräp just nu, och det ger mig otrolig ångest. Utöver det har jag en sambo med en rätt rejält usel syn på mat. Jag vill verkligen hjälpa honom men vet inte hur. Jag börjar med lite "bakgrundsfakta".

Jag och min sambo träffades för ca 2-3 år sedan. Vi har båda haft och har ett konstigt förhållande till kost/vikt. Min sambo har varit överviktig under hela sin uppväxt, och gick ner från 100+ till under 70 när han var kring 22. Sedan dess har han varit hemskt noga med att inte gå upp i vikt, och vill absolut aldrig gå över 67 kg. Just nu äter han så vitt jag vet endast fil med cornflakes samt vitt rostbröd med marmelad på. En gång på morgonen innan jobbet (en tallrik fil+flingor, 1-2 rostbröd, skulle tro oftast 1), en gång på e.m./kväll när han kommer hem, ev någon rostmacka senare.

Jag själv har haft rejäl ätstörningsproblematik i yngre tonåren, men har nu i regel inga problem med min kropp eller några problem med att äta/få i mig ordentligt med mat. Jag äter gärna, och brukade gärna laga mat till mig och andra.. Men nu har det blivit dåligt med det. Det känns dumt att bara laga mat till mig själv och lägga ner en massa tid på det (det känns som att jag inte har så mycket tid iallafall - och när jag har den vill jag ägna mig åt något med sambon eller fixa något i hemmet eller så är jag bara sötsugen/trött och äter dåliga saker).

Jag känner att situationen med hur både jag och min sambo äter är totalt ohållbar. Jag har påbörjat en kostregistrering och ska gå till en dietist i hopp om att hon, även om jag tycker mig veta vad som är "bra" att äta, kanske kan ge mig lite strategiska tips + att infon kanske kan inspirera mig litegrann.

Utan att skuldbelägga min sambo för att jag äter som jag gör (jag inser ju såklart att det är mitt fel och bara mitt att jag köper hem fel saker och äter bullar hit och bullar dit istället för -mat-!) så tynger och oroar det mig, och jag känner att jag inte har någon lust med någonting rörande mat för att jag är så orolig med honom.

Jag har försökt prata med honom men säkert gjort det på fel sätt. Vi har inte bråkat, men han känner förmodligen mest att jag tjatar/gnäller och att det känns jobbigt för honom. Det han säger är att han mår så dåligt när han äter "riktig mat" och går upp i vikt. Jag tror inte att jag skulle kunna motivera honom till att träffa en psykolog. Jag har, under början av vårt samboskap, försökt styra in honom på en "hälsolivsstil". Jag lagade (precis som innan vi flyttade ihop) mycket nyttig mat och vi promenerade precis som nu ofta tillsammans, på somrarna brukar vi spela fotboll tillsammans och sådär också. :) Men jag vet inte, allting slutade ändå med att han, för det mesta, inte åt min mat, utan åt typ.. fil, eller risgrynsgröt, eller vad han nu hade som "grej" just då. Så jag vet inte vad jag ska göra. Jag lyckades lite att få honom att äta vegkost (varm mat!) ett tag, men det flöt liksom tillbaks till det gamla vanliga sedan, och då tröttnade jag på att laga maten eller tjata på att vi skulle göra det tillsammans också. Så då har jag som slutat laga mat nu, jag vet inte riktigt varför, men jag tröttnade liksom på att göra det "för honom", och jag antar att jag känner en tristess inför att laga maten till bara mig också. Fast jag borde göra det, det vet jag ju.

Men vad skall jag göra? Vem skall jag fråga? Hur skall jag göra för att försöka få honom att, inte förstå (han är inte dum), men bry sig om att det är dåligt för honom?

Jag skall verkligen försöka laga mat, kanske enkel mat - men mat - åt mig nu. Men hur skall jag hålla modet uppe? Jag vill ju göra det tillsammans med honom, men jag vet att det inte går.

Men jag vill verkligen hjälpa honom och mig själv, och jag är otroligt desperat nu. Ursäkta att det är så enormt långt och så enormt självömkande. Jag är bara.. desperat, som sagt. Hoppas att ni har åtminstone något tips åt mig, eller någon idé, åsikt eller vad som helst. Det är OK om ni bara säger att jag är dum som sitter och gnäller istället för att sätta igång, eller något. Tack!

• Svar på tråden En härva (långt, förlåt) ang. mat och vikt.
  • felis

Hmm, det var en krånglig situation. Min första tanke när jag läste ditt inlägg var att din kille faktiskt verkar ha någon slags ätstörning. Även om anorexi, bulimi, uns osv är mycket vanligare hos tjejer så är det nog ändå fler killar som har det än vad man tror.

Jag tycker att du först och främst ska se till din egen situation vad det gäller mat. Har man någon gång i sitt liv haft problem med ätstörningar, så är det ganska så lätt att hamna där igen (även om det oftast är omedvetet). Så se till att du får i din kropp det du behöver. Jag förstår att det är trist att laga mat till sig själv, men ta dig i kragen och gör det ändå! Vem vet, din kille kanske hakar på dig efter ett tag!

Sedan så tycker jag att du ska sätta dig ner med killen och ta ett ordentligt snack med honom. Jag tycker att det är upp till honom vad han vill prioritera, sina störda matvanor eller ert förhållande. Jag har faktiskt svårt att tänka mig hur ni ska kunna få en normal framtid (med ex barn) om han fortsätter så som han gör. Ställ ultimatum, våga vara hård och berätta exakt vad du känner. Försök få honom till en psykolog (eller kurator), för han verkar uppenbarligen ha många rädslor som han behöver bearbeta.

Tycker att ditt problem är ganska så intressant och försöker gärna hjälpa till. Så berätta om du vill hur det går (eller inte går).

• picachu

Hmmm, din snubbe kan inte må så bra av att enbart leva på fil, han måste ju vara undernärd. Det låter som att han lider av någon sorts tvångssyndrom, det här med hans kost. Ni MÅSTE äta, och du måste få honom att äta riktig mat. Jag skulle tro att han behöver professionell hjälp, typ psykolog eller nåt, som kan vägleda honom. Och jag tycker att det är bra att du kontaktat en dietist för egen del. Nä, du är inte dum, bara hamnat i en j*kla knipa. Hopppas att ni lyckas lösa det och att din kille kan börja leva ett rikare och sundare liv. Fan, mat som ju är så gott!

• Stupid like a fox

felis: Visst vet både jag och han att han har någon typ av ätstörning - bara det att han är i det stadie där han hävdar att han "trivs med att äta så", vilket jag inte tvivlar på att han gör just nu, men han förstör ju sig själv och sin framtida hälsa.

Sedan vet jag också (då jag själv haft ätstörningsproblematik) att det inte handlar om att "prioritera mig eller hans störda ätande", så jag avser inte ställa några såna ultimatum (har själv varit med om dito och anser att det stjälpte mer än hjälpte - även såhär på efterhand). Jag kan klart ha ett förhållande med honom, som mitt liv ser ut nu (inga planer på barn före utbildning eller ens efter direkt, och inga planer på utbildning än - vi reser och har skoj endel istället).

Även jag tycker att han borde träffa en psykolog, men det är inget jag kan tvinga honom till. Det jag verkligen önskar är förstås att jag skulle kunna motivera honom till att vilja gå till en - men han tycker ju att han mår toppen, så det vill han förstås inte.

Visst har jag försökt samtala med honom mycket om detta, men det är ju (TYVÄRR!!, heh) i slutändan upp till honom, och i regel har jag känt att det inte leder någonstanns precis. Så, jag vet inte riktigt. Han brukar såklart inte slå bort det jag säger eller så, han respekterar mig såtillvida att han lyssnar och kan medge när jag i hans ögon har rätt, men han håller tyvärr inte känslomässigt med lika ofta som man skulle kunna önska.

Igår åt vi förresten marinerade quornbiffar, kormasås och ris, med en god sallad till. Fast han gjorde det nog mest för min skull (hoppas att han inte gått upp i vikt idag.. det har han ju säkert eftersom han konstant går på svält annars och hans kropp lär ta åt sig -allt-, så då vill han nog inte äta mat-mat på ettpar dagar igen).

• Stupid like a fox

felis: Mitt problem med mat nu är inte att jag inte äter - utan snarare att jag äter onyttigt/ogenomtänkt eftersom jag inte har någon ork/lust att pyssla med eller fundera på vad jag stoppar i mig - något som jag "egentligen" är väldigt intresserad av. Det känns lite jobbigt.

• Stupid like a fox

picachu: Ja, han lär väl vara rätt undernärd, fast grejen är ju den att han "periodar" ganska mycket (ibland lever han på weightwatchersrätter.. ;P), jag tror att det är det han klarar sig tillfälligt av, men samtidigt är det ju sjukt skadligt för kroppen att hålla på så.

Huruvida han borde träffa en psykolog eller ej är egentligen lite irrelevant (det är klart att han borde det), det enda jag har makt att göra är ju att försöka hjälpa honom utifrån rådande situation och med tillgängliga medel, utan att för den sakens skull gräva ner mig i situationen och fundera på den helatiden (tja, blir jag olycklig så får jag säkert också matproblem, heh). :)

• Lena+Mattias=sant

Har du berättat för honom om dina matproblem och hur du känner iför din matsituation och frågat om han vill hjälpa dig få ordning på din kost genom att äta middag, iaf en liten portion, varje dag?

• Stupid like a fox

Jag har berättat för honom att jag tycker att det är jättejobbigt att han inte vill äta med mig eftersom jag inte har lust att laga mat till bara mig, men jag vet inte om jag vill lägga fram det "mer som jag gjort här", jag vill inte att han skall sitta och tvinga i sig mat av skuld till mig eller något.

• Lena+Mattias=sant

Har du berättat att din nuvarande kost får dig att må dåligt?

• Stupid like a fox

Men det känns lite som att skuldbelägga honom, som att jag försöker få honom att dra parallellen "Du äter inte med mig - jag äter dåligt - jag mår dåligt" -> "Du äter inte med mig, jag mår dåligt". Det stämmer till viss del, men jag har nästan börjat tro att det enda jag kan göra är att tvinga mig själv att laga ordentlig mat och äta bra, för att sedan försöka "hjälpa" honom i den mån jag kan. Annars kan jag tänka mig att det blir mer ångestladdat än nödvändigt för honom, och att det kan bli någon slags "skuldkonflikt". Förstår ni hur jag tänker?

Vi åt kyckling och ris med sallad till igår! Jag tror att han har börjat försöka lite oftare eftersom han förstår att jag mår dåligt av att han äter som han gör. Han åt faktiskt risgrynsgröt till lunch idag också.. Undra om han börjat tröttna på fil + toast-dieten nu? Vad kommer härnäst? Haha, herregud..

Jag vet inte vad man skall säga, men det är då lika bra att jag skrattar istället för att jag oroar mig mer än jag oundvikligen gör ändå. :)

Svar på tråden En härva (långt, förlåt) ang. mat och vikt.