• Safira

mensrubbningar

Jag har ett nytt förhållande och behöver recept på minipiller. Har därför bokat tid hos en gynekolog nästa vecka. Preventivmedelsrådgivning är ju gratis, men vet någon om det kostar extra om man ber henne göra en undersökning också för att se att allt känns som det ska?

Känner mig lite nervös nu, för jag har varit dum nog att ha använt dagen-efter-piller två ggr inom samma menscykel, det är ju inget som rekommenderas direkt. Är det någon som gjort samma dumhet, och hur blev det i så fall med mensen efteråt? Blev den väldigt försenad? Småblödningar? etc.
    Jag har testat flera ggr att jag inte är gravid i alla fall, var lite nervös för det också eftersom skyddseffekten minskar om man tar piller flera ggr per cykel. Mensen är ett par dagar sen nu, men jag antar att jag kan få vänta längre på den med tanke på alla hormoner jag proppat i mig. Suck.

• Svar på tråden mensrubbningar
  • pickolina

Jag har begärt både undersökning och provtagning vid tillfällen då jag varit för att få recept på preventivmedel. Har aldrig varit något tjafs.. Ser de att man inte blivit undersökt på ett tag så brukar de alltid göra en undersökning. Så har det fungerat där jag gått i alla fall.

• pickolina

Om jag inte var tydlig nog -nej det har inte kostat extra.. :)

• pickolina

Mensen kan vara sen både för att du tagit dagen-efter-piller och pga att du går och tänker på det/oroar dig. Kroppen reagerar direkt på sådana saker...

• anne på grönkulla

När jag gått till gyn för undersökning så har det blivit gratis av att hon sen ofta skrivit ut preventivmedel - så det bör inte vara några som helst problem att kombinera. Skulle själv bli rätt misstänksam om de skrev ut p-piller t ex utan att ha undersökt mig faktiskt! Det är ju viktigt att man pratar om hur ens liv (iallafall om man har ett regelbundet sexliv) och p-medelsanvändning ser ut, tycker jag också - läkaren ska ju bry sig om att det blir rätt för just dig!

Sen kan nog både dagenefter-piller och oro leda till försenad mens, skulle jag tro.

• pickolina

Ja om jag går för att få nya p-piller eller om det var väldigt länge sedan jag genomgick en undersökning, så gör de alltid en sedvanlig undersökning. Någon gång har jag själv begärt provtagning, bara för säkerhets skull. Men om jag enbart behöver mitt gamla recept förnyat så skickar de ibland bara hem receptet. Kanske för att jag gått hos samma gynekolog i 10år....

• Safira

Lite fler frågor...
    Vad kan man egentligen upptäcka på en vanlig gynundersökning? Och är det möjligt att få göra en undersökning med ultraljud vid ett vanligt gynbesök, eller måste man ha remiss för det eller så?

• Pepparmyntan

Vad som ar mojligt att upptacka eller inte vet jag inte. Man behover ingen remiss for att fa gora en ultraljuds undersokning.

• anne på grönkulla

Min gyn brukar göra ultraljudsundersökning på mig vid nästan varje undersökning (jag går sådär vartannat år, om jag inte har särskilda besvär förstås).

• Safira

anne på grönkulla,

vad skönt att höra! För jag vill verkligen göra en sån för att utesluta att det är något skumt, känner mig nojig efter att ha proppat i mig alla de där hormonerna och så spänner det i magen på ngt konstigt sätt.

• tattar-Emma

Dagen-efter-piller har sämre säkerhet om du tar det två gånger i samma cykel. Du kanske är med barn? ;)

Svar på tråden mensrubbningar