• Bröllopstokiig

Kardemummans underbara bröllop - berättelse och bilder

Vi gifte oss den 9 semptember - en strålande dag med solsken och dryga 20 graders värme. Dagen blev precis så underbar som vi önskat och hoppats! Och vi hade helt enkelt en otrolig tur med vädret.

Kvällen innan bröllopet lämnade vi sonen (14 mån) hos mormor och morfar och sov på den fina herrgård där vi även tillbringade bröllopsnatten. Vi var helt ensamma där, så när som på vår tärna och best man, och fick otrolig service. Maffigt! Skönt att få varva ner efter alla intensiva förberedelser som vi ägnat oss åt i dagar.

Dagen D tillbringade vi på varsitt håll. Jag blev fixad av en av mina kompisar som är frisör och sminkös. Maken och hans best man var för sig själva. Min underbara tärna var såklart med hela förmiddagen. Vi skrattade, fnissade, åt choklad och njöt av en stund flams innan allvaret.

Strax efter kl 12 möttes jag och maken för första gången. Vi hade ingen aning om hur den andre skulle se ut, så det var väldigt förväntansfullt. Och jag säger bara: wow -vilken tjusig karl jag skulle gifta mig med! *pirr*

Sedan åkte vi ut till slottet där festen skulle vara och fotograferade oss i parken. Där fick jag också min brudbukett som bestod av en tät boll av röda grand prix-rosor, röda hypericumbär och hjärta på tråd. Skaftet var täckt av ett långt gräs som gick nästan ner till marken, avslutat med små röda bär. Otroligt vacker!

Vår fotograf Erika Gerdemark hade åkt från Stockholm tidigt på morgonen och rekat miljöer. Hon hade massa bra idéer på kort hon ville ta. Jag tyckte att vi hade gott om tid på oss, men de 1,5 timmarna gick supernabbt!

Vigseln var underbar. Jag blev förd till altaret av min pappa (hans önskan!) och när vi gick där i gången och såg M stå och vänta på mig och alla vänner i bänkarna blev jag bara så GLAD. Vilken häftig känsla att ha alla människor man älskar samlade omkring sig. Och vilken egotripp att de alla var där för VÅR skull!

Prästen av samma som döpt vår son, en lättsam och trevlig man. Två av våra vänner stod för musiken: "Tillägnan" och "You are the sunshine of my life" påsång och piano och "För kärlekens skull" på sax och piano. Det var så vackert att det var omöjligt att hålla tårarna tillbaka.

Efter vigseln blev det kram och grattis och riskastning, men såpbubblorna blåste tyvärr åt fel håll! Sedan gick alla gäster till båten som skulle ta sällskapet till festplatsen. Vi anlände sist och fick en storstilad entré och presenterades för första gången som herr och fru L! Vi fick sedan en underbar båtfärd med chapagnemingel i solgasset på övre däck.

Festen var otrolig. Den vackra lokalen hade vi dukat i ordning kvällen innan, men under dagen hade floristen varit där och smyckat den med jättevackra dekorationer. Och med alla stearinljus och glada människor blev det otrolig vackert.

Vi hade valt utdukad förrätt och sedan buffé, vilket var klockrent. Folk fick röra lite på sig och det blev lättsamt och inga stela longörer. Roliga, vackra, personliga och skojiga tal avlöste varandra hela kvällen. Jag blev verkligen rörd av alla fina ord om och till oss!

Middagen tog nästan tre timmar men kändes allt annat än lång. Vid ett tillfälle under kvällen satt vi bara och mös när vi hörde allt sorl och glada skratt av människor som satt vid borden och hade trevligt. Vår bordsplacering hade verkligen lyckats!

Efter middagen var det tårta och kaffe med avec. Därefter öppnade baren och en stund senare blev det dags att visa upp våra talanger på dansgolvet. Vi hade ju varit och tagit en valskurs innan, så vi gjorde nog inte bort oss helt. Men när bandet spelade upp första discolåten kändes det onekligen lite mer avslappnat!

Dansen fortsatte hela kvällen - och det var nog inte tomt på dansgolven en enda gång. Bra betyg åt bandet! Vi fick för övrigt många positiva kommentarer om arrangemanget - att det var bra ordnat och att folk hade kul. Det vittnade också den sena timmen om. Sista gänegt lämnade stället vid 05.00 och det bara för att chauffören vägrade att jobba senare!

Själva åkte vi vid 02-tiden. Då var vi rejält trötta. Men inte tröttare än att vi orkade fullborda bröllopsnatten, hehe...

Dagen efter fick jag ett jättevackert armband från U Its You i morgongåva. Maken fick ett presentkort på "Rent a chef" - en kock som ska komma hem och laga lyxmiddag på ett valfritt tema vid ett tillfälle som min make själv får välja. Han blev jätteglad!

Efter en lång frukost med tärnan och best man åkte vi sedan och hade fika med den närmsta familjen. Mysigt att få träffas och prata om allt som hänt dagen innan.

Jag har egentligen inte ord för hur lyckat vårt bröllop blev. Men utan vårt fantastiska värdpar hade det aldrig gått. De gjorde ett helt suveränt jobb med allt från praktiska inköp och roliga överraskningar till att hålla ihop schemat och se till att det blev en lättsam och trevlig ton under hela dagen. De var verkligen guld värda!

Sammanfattningsvis kan jag bara kosntatera att vårt bröllop blev precis så underbart som jag drömt om och - faktiskt - den roligaste dagen i mitt liv. Fick jagchansen att ändra på något skulle jag inte ändra en enda detalj! Och jag skulle inte tveka att göra om det igen närsomhelst! (med samma man förstås)

Oj, vad mycket jag har skrivit. Och ändå är det bara en bråkdel av alla intryck från dagen.

Bilder finns här för den som är nyfiken.
    www.lechte.nu/brollop/bilder/Brollop_9sept/index.htm

• Svar på tråden Kardemummans underbara bröllop - berättelse och bilder
  • Fru Myrin

GRATTIS! Ni var jättefina!

• GretaG

Så fina ni var o vilka underbara bilder!
    Grattis! :D

• Mimsan75

Ååh vilka fina bilder, ni var jättefina grattis !!

• övik070714

GRATTIS!

Jättevackra bilder! Ni var superfina och ni ser så lyckliga ut tillsammans. Jag längtar tills min dag kommer ...

Kul att höra att dagen blev så perfekt som det bara kan bli!

• Kardemumman

Tack för alla fina ord! Vi är verkligen hellyckliga med allt!

• Gemma

Oj vad snyggt! Fantastiska bilder, VILKEN vass fotograf! Och motiven skäms inte för sig heller...

Grattis!

• Gotan

Fantastiskt vackert! GRATTIS!

En liten fråga, var fick du tag på sonens kläder. Det är precis vad jag vill att vår son ska ha när vi gifter oss i mars.

• Linum

Grattis! Så vackra ni var allihop. Hoppas att dagen blir ett minne för livet.

Din klänning är underbar! Är lite nyfiken på vad är det för någon?

• bröllopstjejen

Såååå fina ni var o underbart fina foton!
    Var gifte ni er o vilken festlokal?

Lycka till i framtiden!

• f.d. Svart brud

Vilka fantastiska bilder!

Grattis!!

Svar på tråden Kardemummans underbara bröllop - berättelse och bilder