• Sociologi

    Frivillig barnlöshet

    Hej.

    Såg ett inlägg på denna hemsida om frivillig barnlöshet, och hoppas nu att det ärok att jag kommer med följande problem/fråga..

    Det är nämligen så att jag studerar på högskola och läser just nu en kurs i sociologi. Jag och en kurskamrat har börjat intressera oss för par som frivilligt väljer bort barn och skulle gärna vilja skriva om detta i vår kommande uppsats. Problemet nu är att vi behöver några personer som skulle vara villiga att ställa upp och berätta om sin syn på saken osv. Det hela är tänkt att skötas via mail, så anonymiteten kommer att vara väldigt hög.

    Varken jag eller min kurskamrat tar någon ställning i om man bör skaffa barn eller inte, utan anser att det är varje människas eget individuella val. Det som är vårt huvudsakliga intresse och syfte är att denna fråga är så väldigt tabu i vårt samhälle, och det är därför som vi gärna skulle vilja höra uppfattningarna från dem som väljer att inte skaffa barn.

    Hoppas att det är någon som vill ställa upp
    Mvh,
    Jennie

  • Svar på tråden Frivillig barnlöshet
  • viktualia

    Vet inte om den typen av efterlysningar kan anses rymmas inom BT- forumets regler & policy. Läs noggrannt där!

    Håller dock med om att ämnet är intressant, men hör nog inte till målgruppen. Vill dock tipsa om att på Lunarstorm så finns det en diskus om just "Frivillig barnlöshet" - kanske kan ni hitta folk den vägen?!?

  • blivande fru thiger

    Hej!

    Jag ställer gärna upp att vara med! Jag och min man tog beslutet för länge sedan att inte skaffa barn, men har stött på otroligt mycket negativitet, och misstro bland vänner och familj. Det är jättebra att du vill fördjupa dig i ämnet!

    Så hur gör vi? Vill du ha min mailadress så fortsätter vi diskussionen där?

  • sommar 1

    Hej!

    Jag ställer gärna upp!

  • Duchess

    Vi planerar inga barn, och har dessutom vänner som är i liknande situationer. Vill du, så kan du maila mig på spock318@hotmail.com

  • jocelyn

    Om du skickar uppgifter om ditt namn, din kursledare, skola etc så kan jag tänka mig att överväga medverkan. Givetvis anonymt.

    jocelyn_00@hotmail.com

  • Bröllopstokiig

    Jag ställer gärna upp, men vill inte skriva min mailadress här i forumet. Hänvisar istället till min blog på sthlmdagtid.blogsome.com Skriv ett inlägg på valfritt ämne, om att jag ska kontakta dig, så får jag din mailadress så.

    Observera att du i rutan under texten du skrivit måste fylla i samma siffror som står till höger om rutan.

  • Sociologi

    Hej igen!

    Jag trodde aldrig att jag skulle få så bra gensvar på min "efterlysning"

    Är otroligt tacksam för att det är så många som ville ställa upp. Min intention var verkligen att få skriva en uppsats om ämnet. Tyvärr har min kurskamrat kommit på andra tankar vilket innebär att hon inte längre vill skriva om ämnet Jag tycker att det är enormt tråkigt, men jag antar att livet innebär att man ibland måste kompromissa, vilket jag fick göra denna gång.

    Förhoppnigsvis kommer det en ny chans för mig då jag kan skriva om ämnet eftersom jag verkligen tycker det är intressant då det verkar vara så tabu i vårt samhälle.

    Åter igen, tack så jätte mycket för att ni var villiga att ställa upp. Även om det inte blev något av så betyder det ändå mycket att ni, som dessutom inte känner mig, ändå var beredda att diskutera ett känsligt ämne.

    Varma kramar i höstmörkret!
    /Jennie

Svar på tråden Frivillig barnlöshet