Inlägg från: f.d. Svart brud |Visa alla inlägg
  • f.d. Svart brud

    Sex vid kronisk svamp

    Om ingen medicin har funkat mot din kroniska svamp, har du provat att lägga om kosten under en längre tid? Har du tagit upprepade doser t ex av diflucan vid varje mens under några månader?

    Svampmedicin dödar svampen men inte sporerna ("fröna"). När det blir basiskt i underlivet, t ex vid mens ev samlag utan skydd trivs svampen och sporerna gror och man får svamp igen. Därför kan det vara motiverat att under några månader längre tid ta receptbelagd diflucan vid varje mens, så att svampen inte hinner producera nya sporer.

    Sedan kosten. Jag har haft mycket problem med svamp. Jag fick köra diflucan i flera månader som jag beskrivit och sedan hade jag ändå klåda som berodde på att jag fått sköra slemhinnor av svamp och medicin. Var därför tvungen att tvätta mig endast med olja under olja i några månader. Lite vatten när jag duschade bara och sen olja på. I början var jag dessutom tvungen att använda klådstillande cortison tillsammans med oljan. Man kan använda vanlig matolja och så finns det även intimolja på apoteket...

    Kosten är jätteviktig om man har återkommande svampproblem. När jag tog hjälp av en dietist mot mina viktproblem, försvann även svampen. Eftersom jag åt nyttigare, blev min motståndskraft större, samtidigt som svampen fick mindre socker att leva på.

    Man måste äta nyttigt. Sluta med socker, honung och godis... Dra ner på mängden kolhydrater och byt allt vitt mot fullkorn!!! Svamp lever nämligen på socker och kolhydrater som kroppen omvandlar till socker. Mer grönsaker och frukt (inte så mycket bananer, druvor som är jättesöta). Dra ner lite på fett och öka ev lite med magert protein (bönor, keso, vitt kött, fisk).
    Drick mycket vatten.

    Och så sexbiten... Använd kondom tills problemen upphört. Även om han inte blir smittad, så kan du bli smittad tillbaka. Använd glidmedel pga sköra slemhinnor som ger klåda och sprickor för svampen att få fäste i igen. Tvätta/smörj in dig med olja efteråt.

    Tvätta underkläderna i minst 60 grader, använd gärna tvättmedel/sköljmedel för allergiker.
    Minska användningen av trosskydd/bindor. Använd Ellentamponger (finns på apoteket) vid mens. De justerar pH-värdet, så svampen inte får fäste lika lätt.

    Svamp gillar förresten inte kanel... Ät kanel när du kan. I filen osv...
    Sen finns det även ett hälsokostpreparat med kanel i mot svamp som ska vara bra och som man tar som ett kosttillskott under en tid (har inte provat det själv). Kommer inte ihåg namnet nu...

    Det är jätteknäckande att ha sådana problem som du har. Men det kan gå över om man jobbar med under en lång tid!

    lycka till!!!

Svar på tråden Sex vid kronisk svamp