• Magda78

När märker man av att man är...GRAVID???

Hej på er! Trevligt och BRA med en ny tråd den gamla ställde till problem även för mig när kollegor smög upp bakom skärmen .

Just nu sitter jag och har hjärtklappning och nervösa svettningar, ska snart på mitt VUL och jag vill bara att det ska vara över och att allt är bra! Jag levde ett tag på hjärtslagen men ack vad snabbt det gick över till oro...

Tänkte flika in lite angående det med alkohol . Jag är som många andra av er en riktigt partypingla "alltid" festsugen och är man dessutom körkortslös så är det inte ofta jag har anledning att stå över en fest .

På min första inskrivning hos MVC (v 8) pratade vi bara om mat- och alkoholvanor. Jag fick fylla i ett test från WHO om alkoholvanor, alltså mina vanor 1 år innan jag blev gravid. Jag fyllde i att jag drack ca 2-4 gånger i månaden och då drack jag ca 4-6 "enheter" som det så fint hette. Inte så farligt tyckte jag. När testet var färdig fick jag slutpoängen 7. Då fick jag veta att allt över 6 poäng är ett riskbeteende och "jag vill att du kommer in hit redan nästa vecka så får vi prata om det här"!!!! Jaha då var man klassad som alkis! Jag sa vänligt men bestämt nej till den lilla kurator grejen, kände mig SÅ påhoppad. Och om vi säger så här... så kunde ju testet sett ännu värre ut om jag varit 100% ärlig! ("Nej jag har aldrig haft en minneslucka" hehe.) Det värsta var att känna sig anklagad att dricka trots jag är gravid, även om jag är en partajbrutta i vanliga fall så skulle det inte falla mig in att festa nu! Men enligt min BM så visar undersökningar på att 50% av blivande mammor i Sverige dricker under graviditet och 17% dricker dessotum mycket. Det har jag svårt att tro.

Ja-ja jag tror jag lyckades övertala min BM om min sunda graviditet utan alkohol men kan ju tipsa er andra om ni får göra det testet när ni plussat- LJUG! Så slipper ni bli klassade som dåliga morsor .

• Magda78

Ja min BM förklarade det såhär; tjejer nuförtiden är lite äldre än vad man varit förr när man skaffar barn. Vi börjar senare helt enkelt. Jag sa då -jaha jag trodde man belv klokare med åldern? Men nej de unga mammorna sköter sig de är vi "äldre" damer i "karriären" som har svårt att släppa våra vinmiddagar och afterwork öl. Man är helt enkelt van vid det och har därför svårare att sluta! Som sagt så har jag väldigt svårt att tro det.

Sen får man ju festa hur mycket man vill innan det är ju nu under graviditeten det är viktigt att man inte dricker! Klarar man inte det uppehållet har man stora problem!

• Magda78

Med en "enhet" så betydde det ett glas vin, en öl eller en drink.

BM sa att vi svenskar har ju i många år bara varit helgfestare dvs storsupit på helgen men nu har vi anammat de kontinentala alkoholvanorna och dricker gärna vin och öl till vardags också. Myyyycket farligt. Suck.

Det verkade hur som helst som att de kör tokhårt på detta med alkoholen hon sa att de har fått extra resurser till samtal som jag då kunde fått efter mitt "riskresultat".

Hon sa också att de vill verkligen att man planerar sin graviditet så man inte råkar festa för mycket i början innan man vet att man är gravid. Jag misstänkte ju att jag var det så därför har min bebis bara utsatts för ett glas vin. Hon sa dock att allt innan 5 v (tror jag det var) är inte så stor fara. Har man en JÄTTEfylla finns det risk för tidigt missfall men lite alkohol riskerar inte missbildningar så tidigt.

• Magda78

Jo tack jag mår bra!
    Jag är i v 13 och har lyssnat på hjärtat men ej gjort VUL än. Det blir idag. Klart jag kan räkna upp massa småkrämpor men jag klagar inte för så farligt har jag inte haft det och jag har hellre lite symptom än inga alls!

Mina symptom strax innan jag plussade var; mensvärk "för tidigt" alltså inte som innan vanlig mens. Tokdålig kondis helt plötsligt. Yr.

Min BM säger att from nu och framåt "ska jag må så bra som jag aldrig gjort förr" så det verkar ju lovande. Jag ser fram emot att slippa tröttheten, när jag missar Prison Break - då är jag trött !

• Magda78

Hmmm jag har inte haft rethosta i år så jag vet inte... men alltid när man är sjuk så tar ju kondisen lite stryk antar jag. Men Mindre när har du BIM? När får du testa nästa gång? Spännande!!

När jag blev gravid tränade jag spinning 5 dagar i veckan. Från den ena dan till den andra så från att varit vassast i spinning salen (haha enligt mig själv) till att knappt orka alla övningar och få flimmer framför ögonen så var det väl en ganska tydlig och markant förändring i flåset för mig. Kroppen e märklig.

• Magda78

God morgon tjejer!
    Nu tillbaka efter en härlig långhelg och är numera i v 14! Nu är min bebisnyhet ute bland alla förutom jobbet. I torsdags var det dags för VUL (vaginalt ultraljud) läkaren var en karl i 60-års åldern. Måste säga att man saknar de gulliga och pedagogiska barnmorskorna en sån gång... När jag satt mig i stolen sa han och tittade på skruttan "ja jag ska bara se så du ser normal ut"... hehe jaha. Sen skojade han med min sambo "ja detta har väl du sett förr". Krystat hehe igen. Hade nog för stora förväntningar på vad som gick att se för jag som låg i stolen såg knappt nåt alls fast min sambo såg ju lite bättre. Men storleken på bebisen stämde med min vecka och vi såg ett huvud och att hjärtat slog mer gick liksom inte att se. Suck nu ytterligare lång väntan till det "riktiga" ultraljudet.

Kramar till er alla!

• Magda78

Hej hopp!
    Här kommer ett litet inflik ang. VUL! Det verkar olika mellan landstingen, vad som gäller. Där jag bor (västra götaland) får alla förstföderskor göra ett i ca v 12. Vet egentligen inte anledningen förutom att kanske lugna oss hysteriska första-gångs-gravida . De mätte bebisen för att se att längden stämmer överens med hur långt man är gången och för att se hjärtat slå = den lever. Sen skickade läkaren en remiss till det "riktiga" ultraljudet någon gång i v16-20. Många verkar gå till privata gyn för att få ett VUL ännu tidigare men med risk att bli skrämda eftersom de inte alltid ser något så tidigt. Jag hade jättehöga förväntningar på mitt VUL och blev förstås ganska besviken när man knappt såg nåt, men såklart skönt att få veta att den lille lever.

Kram

• Magda78

CicciL: Jag tycker det haglar med tjejer på FL som är oroliga över inga symptom! Jag slukade alla såna trådar mina första 12 veckor av graviditeten eftersom jag inte heller kände nånting särskilt! Min bebis lever ännu och jag har gjort ett VUL samt lyssnat på hjärtat en gång. Är i v 16 nu. Känner fortfarande rädsla när jag inte känner mig så jättegravid än men man får försöka vara glad över att man har en lättsam gravditet (än så länge...). Jag förstår helt klart din oro men försök att slappna av. Och läs inte skräckhistorier på FL - det misstaget gjorde jag! För de flesta går det ju faktiskt bra!

Kram / magda 78

Svar på tråden När märker man av att man är...GRAVID???