När märker man av att man är...GRAVID???
Hej på er! Trevligt och BRA med en ny tråd den gamla ställde till problem även för mig när kollegor smög upp bakom skärmen .
Just nu sitter jag och har hjärtklappning och nervösa svettningar, ska snart på mitt VUL och jag vill bara att det ska vara över och att allt är bra! Jag levde ett tag på hjärtslagen men ack vad snabbt det gick över till oro...
Tänkte flika in lite angående det med alkohol . Jag är som många andra av er en riktigt partypingla "alltid" festsugen och är man dessutom körkortslös så är det inte ofta jag har anledning att stå över en fest .
På min första inskrivning hos MVC (v 8) pratade vi bara om mat- och alkoholvanor. Jag fick fylla i ett test från WHO om alkoholvanor, alltså mina vanor 1 år innan jag blev gravid. Jag fyllde i att jag drack ca 2-4 gånger i månaden och då drack jag ca 4-6 "enheter" som det så fint hette. Inte så farligt tyckte jag. När testet var färdig fick jag slutpoängen 7. Då fick jag veta att allt över 6 poäng är ett riskbeteende och "jag vill att du kommer in hit redan nästa vecka så får vi prata om det här"!!!! Jaha då var man klassad som alkis! Jag sa vänligt men bestämt nej till den lilla kurator grejen, kände mig SÅ påhoppad. Och om vi säger så här... så kunde ju testet sett ännu värre ut om jag varit 100% ärlig! ("Nej jag har aldrig haft en minneslucka" hehe.) Det värsta var att känna sig anklagad att dricka trots jag är gravid, även om jag är en partajbrutta i vanliga fall så skulle det inte falla mig in att festa nu! Men enligt min BM så visar undersökningar på att 50% av blivande mammor i Sverige dricker under graviditet och 17% dricker dessotum mycket. Det har jag svårt att tro.
Ja-ja jag tror jag lyckades övertala min BM om min sunda graviditet utan alkohol men kan ju tipsa er andra om ni får göra det testet när ni plussat- LJUG! Så slipper ni bli klassade som dåliga morsor .