• fru UH

När märker man av att man är...GRAVID???

Då ska jag bli en sån som stoppar in huvudet i tråden o säga att jag har smygläst i månader utan att säga ngt o jag är inte gravid ännu. Har försökt i några månader nu, men jag trivs inte på mitt jobb, vilket jag tror är en anledning till att jag inte blir gravid. Nu har jag i alla fall lyckats få ett nytt jobb, mkt glad för detta, men helst av allt vill jag nog bli gravid. Jag börjar på det nya jobbet om två månader, egentligen är det väl inte jättesnyggt att bli gravid det första man gör på ett nytt jobb (om jag nu skulle bli det) Men jag struntar i det, om det händer, hur skulle ni andra göra? Jag är 31 år.

• fru UH

Särgårdsbruden: Det där att se det som två helt skilda processer har min man också sagt! O det är ju helt sant, det är synd att man tänker så mkt på t ex jobb, det är ju ingen som kommer att tacka mig för att jag skjuter på att skaffa barn. O som sagt så kan det ju ta minst ett år till att bli gravid o då är det ju jättedumt att inte försöka aktivt nu. O håller dessutom fullständigt med i att den arbetsgivare som inte är förstående vill jag inte ha som arbetsgivare.

Tack för stödet! Nu ska jag väl fortsätta fundera på om jag har PMS eller grav. symptom.... Och jag är inte ensam

• fru UH

Känns bra att jag slängde ut frågan här. Det är ju sånt som man kanske inte diskuterar så mkt med sina vänner, jag vill inte avslöja för massa vänner att vi försöker eftersom det stressar mig ännu mer om alla ska fråga hur det går etc. För mig är det en stor grej att försöka o jag känner mig jättekänslig, rädd att det inte ska fungera.

• fru UH

Jag fick mens igår, skulle inte haft mensen förrän på typ fredag. Denna gång hade jag en cykel på 23-24 dagar! brukar ha 26 dagar, men den har bara blivit kortare o kortare det senaste året. Ngn som har liknande? Har inte börjat köra med ägglossningsstickor ännu så jag vet inte när min ägglosssning är... o vi har inte lyckats vara jätteaktiva denna månad heller så att jag fick mens gjorde mig inte jätteförvånad, en såklart ledsen.

• fru UH

min mamma, som arbetat på apotek hela sitt liv, påstår att vissa blir gravida på första försöket om man ätit p-piller o slutat tvärt. hon har t o m sagt att hon vet par som haft svårt att bli gravida o att läkare har tipsat om att äta p-piller i några månader o sen sluta tvärt, fast detta sa min mamma säkert för 10 år sen. synd att jag knappt ätit p-piller i mitt liv, har inte mått bra av dem.

• fru UH

Hur mkt kostar såna där ägglossningstest? Vilket märke rekommenderar ni?

• fru UH

koko: du har rätt, fast jag har fått en kortare cykel de senaste året (tror jag) så kanske ska testa testet en cykel så att jag får koll på när ÄL är, nu har jag en gissning om när det är, fast jag vet inte rikigt ändå. Får för mig att det är lättare att veta när ÄL är när man har 28 dagars cykel jag har snarare 25 dagar.

• fru UH

ska snart börja på typ 4:e försöket.

• fru UH

MissZapon:

Jag börjar mitt nya jobb den 15 januari, o jag vantrivs på mitt nuvarande jobb. Men min barnlängtan är så stor att jag tänker fortsätta att försöka, har ÄL nu o jag tänker försöka. Jag har jättemkt ångest för detta o har redan skrivit om det här på tråden o jag känner att om jag blir gravid de närmsta månaderna så kommer det väl att bli rätt pinsamt inför min nya arbetsgivare, men jag orkar inte ha ett uppehåll i försöken. Har väl försökt typ 4 ggr o tänk om det tar 12 ggr till innan det blir ngt, då skulle jag allt gräma mig om jag skulle ha uppehåll i försöken nu. Alltså sammanfattningsvis så känner jag att det aldrig kommer att passa att skaffa barn, därför är det lika bra att köra på... fast jag har massa ångest för hur det kommer att bli. Jag är 31 år o känner att jag inte vill skjuta på det längre. Vad säger ni andra?

• fru UH

Storasystern:

Ja, det finns inget att vänta på. O ja, du har rätt i att det inte finns ngn "perfekt tid", huvudsaken är ju att viljan finns o skaffa barn o då finns det inget att vänta på. Nu känner jag mig "peppad" igen. Ibland hade varit så mkt enklare att vara man o vilja ha barn de har ju inte ens i närheten samma problem.

• fru UH

missZapon:

Bara 22! Din lyckost! Då finns det ju egentligen ingen brådska, men jag förstår ändå att det är jobbigt.

• fru UH

igår morse fick jag utslag på mitt ägglossningstest, igår kväll o idag på morgonen har jag ont i ena äggstocken. Brukar känna av mina ägglossningar, men så blir man ändå så nervös att det ska vara ngt "fel". Gogglade om ägglossningssmärtor o då hamnar man lätt på sidor om endometrios. Hur ont ska man ha vid ägglossning? Jag har ganska ont, men inte så att jag behöver ta en tablett. Förhoppningsvis är det bara positivt att man känner av ägglossningen. Åh, vad nojig man är, så rädd för att ngt ska vara fel hela tiden. Någon annan som känner av ägglossningen?

• fru UH

Åh vad bra! Nu känner jag mig lugn igen! Jaså, det kan vara så att när man känner av den så har den varit? Tur att vi har fått till det innan jag fick ont då!

• fru UH

Så tröttsamt att höra om hur svårt det är för att man är äldre (över 30). Men det känns som man aldrig kan veta. En arbetskamrat till mig var 21 när hon blev gravid o då försökte de i 10 månader, min mamma var också 21 vid sitt första o jag tror de försökte nästan ett år. Det känns som det är så många faktorer som spelar in.

• fru UH

Förstår precis Lapinette, den dumma ovissheten.

• fru UH

träffade en gammal kursare igår som gifte sig i aug. nu är hon med barn, tog på första försöket! suck, så trött på dessa som blir gravida på första försöket!!!

• fru UH

Fick också mens i söndagskväll. Ska börja nytt jobb i mitten av januari, så det hade väl blivit lite jobbigt att behöva berätta att man är gravid alldeles i början, men jag blir ändå ledsen. Ska på ngt glöggparty med massa barnfamiljer på söndag o då kommer det svida.

Svar på tråden När märker man av att man är...GRAVID???