Inlägg från: sweetstreet |Visa alla inlägg
  • sweetstreet

När märker man av att man är...GRAVID???

Och nej jag bryr mig faktiskt inte alls om när på året det skulle bli bäst med ett barn. För mig spelar detta verkligen noll roll! Här är man ju inte ens föräldraledig direkt heller så för den saken skull spelar det inte heller någon roll.

Så för mig passar vilken månad som helst, och helst om typ nio!!!!!! ;) :D

Men ska det fortsätta med denna takten hittills så kanske man ska vara glad om man får tillökning alls...

• sweetstreet

Ingen liten norsk Page ute på tråden ikväll??

• sweetstreet

Page
    Hoppas du har ätit din mammas jättegoda mat nu! :)

Är du uppvuxen i Norge eller i Sverige eller både och??

*bara lite nyfiken*

• sweetstreet

Å 24!!!! :)

jag väntar med spänning på att den nya säsongen ska starta här snart! I januari någongång! :)

Ja kanske är det bara jag som är vaken.
    Och nu ska jag belöna mig för att jag varit åtminstone lite duktig idag och jobbat. Och min belöning blir att gå på bio! Eftersom maninte kan boka platsbiljettr här i USA så är vi tvungna att gå dit så vi är på bion ca 30 minuter innan filmen börjar. Annars lär vi få usla platser.
    Detta är superirriterande tycker jag! Man har ju blivit så van i Sverige att man bokar biljetter och att man då väljer plats. Sedan behöver man inte bry sig om det mer. Tycker det systemet borde kunna ta sig över Atlanten o hit också!

Sov gott!

• sweetstreet

Page,

Bra att du är mätt och belåten! :)
    Jag skulle nog fortsätta med verkstaden iallafall tror jag. Eftersom det ju inte direkt verkar vara sådär superlätt att bli gravid. Se det såhär. Allt beror ju såklart på HUR desperat du är med detta. För om du är lika desperat som många av os här på tråden så skulle jag fortsätta. Annars inte.

Hm? Flummigt kanske???

• sweetstreet

Ang föräldraledighet så är Sverige verkligen ett "lysland". Tycker det är konstigt att många svenskar bara taar sådant för givet och inte fattar hur bra man verkligen har det?? I många fall klagar man istället. Utomlands tycker man att beträffande föräldraledigheten så är Sverige en utopi!

Här i USA är allt upp till det företga eller annat ställer typ myndighet, där man jobbar. ALla har egna regler beträffande att bevilja ldegihet när folk får barn.
    Ofta handlar det om att man FÅR vara ledig i 6-8 veckor(!) efter förlossningen utan att få sparken. Detta är dock i de flesta fall OBETALD ledighet! I vissa fall (vilket här räknas som ytterst generöst) kan man få obetald ledighet i 3-4 månader. Och i ännu generösare fall kanske man t o m kan få betalt i ca 2-3 månader och sedan obetald i 1-2 månder till.

Och pappaledighet finns inte alls. Tror det skulle vara otroligt svårt, läs omöjligt, för en man att stanna hemma för vård av barn här. Skulle t o m anses lite suspekt i många fall.

• sweetstreet

I de flesta fall stannar mamman hemma den tid hon kan och vill, och sedan skaffar folk nanny. Många har sina barn på dagis också och här är åldersgränsen runt 3-6 månader för att få lämna barn på dagis! Jag har kompiar som fick barn förra sommaren här och hon började jobba efter 3 månader (eller t om lite innan för hon ville tillbaks till jobbet). De ville gärna ha sin dotter på dagis (från ca 3 månaders ålder) men det fanns inte plats så nu har de en Nanny fram tills att dottern får en plats på dagiset.

Dagis är dessutom jättedyrt! På Manhattan kan det lätt kosta ca 7000-8000 (per månad) svenska kronor per barn!!!!!!! Så för många med fler barn är det billigare att 1) en av föräldrarna slutar jobba och är hemma med barnen 2) man har en nanny eftersom man ju inte betalar henne per barn

Har en kompis med barn i London. För henne kostar det ca 10 000 svdenska kronor per månad att ha sin son på dagis!!! Och en kompis i Kanada betalar ca 7000 i månden för sitt barn (dagis).

Så visst, jag tycker svenskar ska sluta klaga på ledighet och barnomsorg hemma i Sverige!

• sweetstreet

Om man nu blir gravid nåongång så hoppas jag att jag kan vara hemma åtminstone 3-4 månader. Mend et behöver absolut inte vara heltid!!!
    Jag skulle kunna tänka mig 2-3 månader heltid och sedan jobba kanske ett par dagar i veckan eller kanske varje dag men inte så långa dagar.
    Mitt jobb är ju sådant att när jag inte jobbar går mina projekt inte framåt. Lite som att vara egen företagare, så jag tror inte jag skulle kunna tänka mig att vara borta så länge från jobbet.

• sweetstreet

Sedan är det väldigt praktiskt eftersom jag helt förfogar över mina egna arbetstider så det skulle nog gå att "pusla" ihop ett jobbschema som skulle passa både mig och min man om vi skulle få barn.

Men ekonomiskt så har jag faktiskt redan börjat spara för att kunna vara hemma lite längre utan att göra personlig benkrutt...! ;)

Mig veterligt har jag egentligen (enligt lag) endast tillåtelse till 2 månders ledighet och då utan betalning. Men jag tror att min chef skulle kunna tänka sig att låta mig vara hemma åtminstone någon månad eller så med viss lön. Men vi får se. Har inte pratat om detta med barn på jobbet såklart, så vi får se den dagen den "sorgen". Men spara pengar känns ändå väldigt bra! För även om man skulle få 1-2 månader med viss lön så vill jag kunna vara hemma något längre än 1 månad! :)

• sweetstreet

Ooops! Nu blev det visst långa inlägg om föräldraledighetn...

Hoppas ni inte somnat.

Svar på tråden När märker man av att man är...GRAVID???