Inlägg från: sweetstreet |Visa alla inlägg
  • sweetstreet

När märker man av att man är...GRAVID???

Här kommer "kommentarerna":

Bakgrund: Du var ett hett efterlängtat barn och dina föräldrar var förmodligen lite äldre än dina kompisars föräldrar. Du kommer från ett medelklasshem där båda föräldrarna är välutbildade. Som liten bodde du i en villa med en fin trädgård i en mellanstor stad. Du var lite av en frivillig ensamvarg som barn, du var väldigt bra på att underhålla dig själv.

Sweet: Japp var nog efterlängtad för jag är adopterad och mina föräldrar försökte ett par år att få biologiska barn. (därav min ledtråd till dig Page att jag itne vet vem av mina föräldrar jag liknar till utseendet!)
    Jag var dock kanske ingen direkt ensamvarg men eftersom jag inte har syskon så har jag lekt rätt mycket ensam också. Fast oftast raggade jag nog upp någon annan unge (läs vem som helst inom synhåll ;) ) för att fråga om vi kunde leka.
    Mitt hem är nog ett sk medelklasshem, men inget akademikerhem eller så. Ingen av mina föräldrar hade någon "högre" utbildning, men pappa pluggade matte som vuxen minns jag. Någon typ av ingenjörsmatte eller nåt´t. Bodde i villa i mellanstor stad ja.

Du tyckte om att läsa och det är troligt att du började läsa i tidig ålder. Du var brådmogen och ville gärna sitta med vid vuxenbordet. Du var ett urgulligt barn och din mamma klädde dig gärna tjejigt. Du var ett barn med många talanger, jag kan tänka mig att du tom underhöll andra med egenpåhittade teaterstycken trots att du var lite blyg.

Sweet: Jag ÄLSKADE att läsa!!! I slukaråldern var det tur att det fanns bibliotek annars hade jag ruinerat mina föräldrar. Jag gillade att prata med äldre ocskå ja, både "vuxna" och även äldre barn. Min mamma klädde mig inte så värst tjejigt tror jag. Hade både klänningar och typ snickarbyxor (ja, inte samtidigt då förstås). När jag blev lite äldre hatade jag kjol och klänning (ville ha sköna o bekväma kläder som man kunde typ klättra i träd med) och det ändrades inte förrän i tonåren.
    Jo, jag har nog underhållit folk med en massa saker som de ibland ville och ibland inte ville höra och se. T ex egenhändigt påhittade pjäser ja, och kanske sånger och annat konstigt med :o :?.

Du utmärkte dig i skolan från dag ett och kom alltid hem med goda betyg. Jag tror inte att dina föräldrar pressade dig nämnvärt utan snarare stöttade dig och gjorde allt för att du skulle utvecklas för att kunna nå din fulla potential.

Sweet: Jag hade ganska lätt för mig i skolan. Förutom att jag aldrig varit någon stjärna i matte. Detta fungerade dock utan så stora problem fram till universitetet. Där någonstans gav jag upp. Båda mina föräldrar har alltid uppmuntrat mig i allt.

Jag tror att du var mycket omtyckt i skolan och hade många vänner. Du hjälpte de svagare eleverna och jag tror att du tillät vissa människor att glutta på dina prov. Det var inte så att du gillade fusk men jag tror att du alltid har stått på de svagares sida, inte bara vid studierna utan jag kan tänka mig att du utdelade en och annan smocka om någon var taskig. Mod och integritet var din styrka och det var därför du var omtyckt. Jag har fått för mig att du fick vara Lucia någon gång (???). Dina kompisars föräldrar tyckte alltid väl om dig eftersom du betedde dig vuxet och artigt.

Sweet: My God! Detta är nästan lite scary! Ja, jag hatade när vissa ungar var dumma mot andra och under framförallt mellanstadiet hände det att jag råkade i slagsmål på grund av att jag "försvarade" andra som inte var så starka. Oj, min mamma har t o m berättat att hon skämdes jättemycket en gång när hon fick skjuts av en klasskompis mamma och hon berättade för min mamma att jag slagit ner hennes son. Då visste inte mamma vad hon skulle svara... Och sedan kom hon hem och sa att man inte skulle slåss. :D
    Jag hatar fortfarande när folk "sätter sig på (obs inte sätter på!!! :D ) andra och det är en av de saker som fortfarande kan få mig att se rött. Särskilt om det handlar om folk som är "starkare" och använder sig av detta mot "svagare".
    Och ja, jag var nog rätt omtyckt i skolan.
    haha jag var faktiskt Lucia, fast det var inte förrän på universitetet!Som barn ville ju de flesta ha blonda lucior, men när folk växt till sig lite så ändrades det... ;) :D

Du började sommarjobba tidigt eftersom du gillade att klara dig själv.

Sweet: jag var 14 (är detta tidigt eller mer normalt??)

Du hade svårt att bestämma dig för vad du skulle plugga till i gymnasiet eftersom du var intresserad av många ämnen men du hade kanske drömmar om att bli läkare så därför pluggade du på en naturvetenskaplig linje. Där föddes ett genuint intresse för biologi och vetenskap så du fortsatte direkt på universitet. Förmodligen pluggade du redan på gymnasiet i en annan stad än den du är uppväxt i. Jag tror att du gillade att skriva berättelser men du berättade det aldrig för någon.

Sweet: Jag visste redan i nian att jag ville läsa naturvetenskaplig linje på gymnasiet för jag gillade NO ämnena bäst. Jag gick gymnasiet i samma stad som jag växte upp. Tja jag tror inte jag skrivit så mycket berättelser däremot skrev jag mycket "dagbok" när jag var yngre.

Sexuella preferenser: Eftersom du alltid har varit målinriktad tror jag inte att du hann med några pojkvänner. Din första riktiga pojkvän träffade du i slutet av gymnasiet och din nuvarande man någon gång i slutet av dina studier. Du pluggade länge.

Sweet: Japp stämmer otroligt!! Jag hade inga pojkvänner förrän i slutet av gymnasiet. Men jag tror inte det var för att jag var så målinriktad kanske? Mer "upptagen" med att bara ha kul med kompisar tror jag. hade ingen som helst lust att "binda mig" i tidiga tonåren även om man var kär lite hit och dit. Men tyckte seriösa förhållanden verkade trist. Min man träffade jag efter ugnefär halva min doktorandtid.

Personlighet: Du är fruktansvärt rak och ärlig men du uppfattar dig själv som om du är hårdare än vad du egentligen är. Det är möjligt att du kommer med ärliga kommentarer men du skulle aldrig säga något elakt med flit och utan att någon frågade om din åsikt. Alltså, du skulle absolut säga att din kompis tröja är ful, om hon frågade det själv.
    Du är lugn och kan verka allvarlig för de som inte känner dig, tills du öppnar munnen.

Sweet: Haha! stämmer! Jo jag säger nog oftast vad jag tycker och tänker, men visst jag försöker verkligen aldrig att medvetet såra någon. men vem gör det??? Däremot har du rätt i att jag till de jag känner mycket väl (obs gäller verkligen närmaste vänner och familj) säga precis vad jag tycker om de undrar. men jag brukar alltid fråga "vill du jag ska vara helt ärlig?" innan som en liten "varning". Då vet de och de har ju fakstiskt en möjlghet att säga "nej snälla ljug för mig" ;)
    Vet inte om jag är så lugn och allvarlig. i vissa fall jo, och med vissa personer. Men med andra är jag en riktig flamsmaja...

Jag tror att du har en ?vetenskaplig? syn på livet (dåligt ordval men jag kommer inte på det jag egentligen söker). Du är väl förankrad i verkligheten och kan irritera dig på människor som har en massa ogrundade åsikter och det är då du kan vräka ur dig en vass kommentar. Du är mycket bildad men skulle aldrig förlöjliga någon med din kunskap om det inte handlar om någon pappskalle, då kan du sätta den personen på plats.

Sweet: Jag har en ganska "vetenskaplig" syn tror jag. Iallafall när det gäller "medicinska saker" och jag har även svårt för saker som horoskop, currykors (eh, stavs det så???) och det mesta av t ex "new age" eller typ homeopati ;)
    jag är INTE bildad Tyvärr!!!!! hade väldigt gärna velat vara det. Fast jämfört med de flesta amerikaner är jag riktigt bra på geografi!!!! :D

Jag tror att du har en naturlig coolhet och du vägrar att noja dig över småsaker som tex en finne. Finns den där så får folk helt enkelt stå ut med att titta på den. Just där och då är den en del av dig. Trots att du är avslappnad skulle du nog aldrig bajsa med öppen dörr, där går dina gränser.

Sweet: jo jag klan noja mig över finnar! Suck! fast oftast är det ju inte mycket mer att göra än att accpetera att de är där. Man vet ju att de försvinner. Fast visst på det stora hela nojjar jag mig nog inte så mycket över mitt utseende.
    Hehe! Angående öppen toadörr så har jag inga som helst problem om jag råkar stänga dörren så länge det bara är min man hemma.... fast det gäller inte för "nummer 2", då stänger jag gärna om mig...så där har du väl rätt ändå?

Du är mycket naturlig, jag tror inte att du sminkar dig mycket. Jag ser dig lite som en ?moder jord? typ. Du pjoskar inte med dig själv och du tror att du aldrig gör det med andra men du är mycket snällare mot andra än dig själv. Du gör dig aldrig till eftersom du tycker att det är slöseri med tid man får helt enkelt ta dig som du är. Samtidigt tror jag att du är anpassningsbar så att du passar i alla miljöer. Trots att du är ofta klädd i byxor tror jag att andra uppfattar dig som femenin.

Sweet: Jag sminkar mig inte så mycket nej. Inte till vardags. Men ska jag "gå ut" så blir det mer smink förstås. Jag klär mig helst i byxor ja, men jag tror ablsout inte att andra uppfattar mig som feminin.

Du är envis och en aning rastlös. Du hatar att stå i kö och har ibland låg toleransnivå. Det är möjligt att du trummar med fingrarna på bordet.

Sweet: Envis ja, rastlös lite då och då. Ja, jag hatar kö och vill helst att allt ska vara supereffektivt (även om jag själv inte alls alltid är det). Jag kan faktiskt vara fruktansvärt lat också...

Du är inte medveten om hur bra du är på att uppmuntra och stötta människor, i likhet med Muggles tror jag att du är för ödmjuk och inte inser den sidan av dig. Du är god lyssnare men avslöjar inte mycket om dig själv för andra. Du har inga problem med att diskutera pinsamma eller intima saker med människor men jag tror ändå att det tar en stund att komma in dig på djupet.

Sweet: Hahaha!! :D :D :D Page! Min man skrattde när han läste detta: "Du är god lyssnare men avslöjar inte mycket om dig själv för andra." Jag lyssnar gärna (och tror jag är en hyfsad lyssnare) MEN jag pratar enormt mycket och berättar i stort sett det mesta om mig själv för de som orkar höra!!!!! (Och för de som stänger av öronen också... :D)
    Jag tror jag är ganska bra på att uppmuntra och "bry mig lite extra" om folk i min närhet. Gillar att göra männskor glada.

Nuvarande situation: Du är doktorand på något stort universitet i New York och du älskar att forska även om det är ett otroligt krävande arbete. Jag tror att din man arbetar med något liknande.

Ni bor i en liten lägenhet i Manhattan och även om du trivs i en storstad längtar du till en mer lantlig idyll. Eftersom er lägenhet är liten är det ganska trångt med alla era saker. Jag tror att ni har massor med böcker och därför flera bokhyllor. Du gillar att mysa i din lägenhet med du är inte så jättepysslig. Tror att ni har det ganska undanplockat på ytan men krulliga lakan i skåpen.

Sweet: Är inte doktorand längre för jag disputerade för ett par år sedan, men jobbar som sk "post-doc" här i new york ja. Vi har liten lägenhet (2 rok med svenska måttt, här i USA räknas den som en 1 bedroom appartment). Inte så många böcker alls än men börjar fyllas upp ( vi har ju inte bott här så jättelänge och det var tomt när vi flyttade in). JA, mitt hem är jätteviktigt för mig. Myser gärna hemma! Men jo jag har en pysselådra faktiskt, fast på senare tid har jag inte riktigt haft så mycket tid till det. När jag var yngre målade och tecknade jag väldigt mycket, och ett tag hade jag dille på att göra smycken.
    Vi har det nog ganska normalt hemma. Fast vi är båda rätt stökiga så oftast (om vi inte just städat) så är det saker (typ kläder o pappershögar) överallt. Inga krulliga (!) lakan!!! Fasiken Page, vad menar du med krulliga????? *skratt*

Du gillar att ha besök och bjuder gärna över vänner på mat men du är inte den som släpar fram linneservetterna, jag tror att du nöjer dig med att vika ihop ett snyggt hushållspapper som en servett. Du och maken har många vänner.

Sweet: Japp! Helt rätt! Älskar besök! Jag lagar gärna mat och har kompisar över på middag, alt fika. Fast om det är det senare så blir det oftast "bara kaffe" för jag bakar jättesällan. Är inte som Mindre tyvärr...
    Jo vi har ett rätt stort umgänge i Sverige. Här är det väldigt mycket mindre.

Jadu Page, jag tycker det var väldigt mycket som stämde väldigt bra även om såklart inte allt gjorde det! :)
    Är helt förundrad!!!!!!!!

Det enda som du inte "sett" var att jag höll på med idrott väldigt mycket när jag yngre. Tränade typ 8 gånger i veckan när jag var i yngre tonåren. Men annars har du prickat in saker fantastiskt bra även om min "bakgrund"! :D
    Imponerad!!!!!

• sweetstreet

Nu ska jag gå och sov!!!

Godnatt! och tack för den fantastiska personanalysen Page!!! :)

• sweetstreet

Moppy o Syrran
    Nä visst känns det helt otroligt att det aldrig funkar!!!!! Man har 6 när man "ska" och man tycker man sköter sin kropp åtminstone inte värre än många andra som blir gravida. Ändå bir det inget!!!!!

Vi har också bestämt att om det inte tar denna gång så blir det undersökning. Iallafall för mig. Om allt är normalt med mig kommer mannen också att kolla sig.

• sweetstreet

FruLLan!
    Voltaren ska du inte ta nej, det minns jag från när Pirr (tror jag det var) hade fått tabletter för något. Och de hade samma aktiva substans som voltaren och skulle inte tas om man ens försökte bli gravid.

Och nej, jag har aldrig ringt innan för att "konfimera" att jag ska flyga tillbaka.

• sweetstreet

Förresten ang detta med barnmorksor som säger olika saker och det att man i Sverige har "regler" som inte vissa andra har tror jag inte är så konstigt.
    Olika BM har säkert olika erfarenhet precis som någon sa här inne tidigare. Och Att man är "mer noga" med vissa förbud i Sverige tror jag beror bl a på att vi har en viss tilltro till "noll tolerans". Alltså jag kan mycket väl tänka mig att många säger att man absolut inte ska smaka alkohol just för att man inte vet till 10000% att inget händer med barnet. Medan jag tror att man i vissa länder tar "risken" och tycker det är helt ok för att man vet att den är så låg.
    Fattar ni skillnaden???
    Vi vill gärna veta helt säkert att absolut ingen risk finns alls för att man ska kunna släppa på förbuden. Men i många länder har man en mer avslappnad syn på detta med "om" det händer och så länge det handlar om väldigt låg procent av barnen som blir skadade så tycker man det är helt "normalt" och vill inte ge förbud.

Så tror jag ialalfall.
    Sedan beror ju vissa skillnader på olika kulturer och vad som anses nyttigt/onyttigt i olika kulturer också.

Jag tror man ska göra vad som känns bäst för en själv (och använda sitt sunda förnuft).

• sweetstreet

Hej Snartis o koko!

Jag tror det helt beror på vilken försäkring man har här. Alltså vilka saker och kontroller som "ingår".
    Känner en tjej som fick barn förra året och hon sprang visst på ultraljud typo stup i kvarten!
    Och hon gjorde tydligen flera sådana där 3D (eller vad det nu är) UL vilket jag tyckte verkade coolt! Så det hoppas jag man får göra. :)
    Om man nu någonsin blir gravid.... :(

• sweetstreet

Har ingen aning om kostnader. har inte alls kollat upp det. men detta brukar också bero på försäkringen. Vissa täcker "allt" men vissa får man nog betala lite för tror jag. Sådant som inte ingår i försäkringen brukar man få betala helt vilkt jag tror är svindyrt.
    Vi får väl se. Ska först försöka bli gravid. ;)

• sweetstreet

Haha Snartis!!! Gå du och ät något!
    Kul att du börjar känna dig bra igen!
    Och hoppas du hittar någonstans att göra NUPP.

Tror att man gör NUPP här på rutin. Vet inte om det kostar och om de har åldersgräns. men jag blir snart 34 så kasnke jag har passerat åldersgränsen ändå???

Nu ska jag till jobbet!

• sweetstreet

Japp Muggles! Jag är här!!!!! :)
    Har en hyfsat lugn dag på jobbet idag. Men ändå itne FÖR lugn så man blir strassad av att inte göra något. Utan en sådan där skön lugn dag! Känns bra efter förra veckans jobbångest och stress. Nackdelen med att ha mindre att göra på jobbet är att ens tankar vandrar iväg mycket lättare till att fundera på BIM. Och ev symptom (som förövrigt lyser med sin frånvaor precis som alltid, suck :( )

• sweetstreet

Tack! Jo ÄL var för snart 2 veckor sedan och det brukar vara 14 eller nåongång 15 dagar efter böjen som tanten har dykt upp så jag gissar att jag BIMar på söndag eller måndag. Hm,

VILL verkligen inte testa innan och har till och med bestämt mig för att vänta några dagar efter BIM OM tanten inte dyker upp.
    Gick ju en gån 1 vecka (!) över tiden och hade då även superont i tuttarna så jag var nästan säker på att det var plus på gång. Men när jag testade var det minus oh dagen efter kom tanten. Eftersom jag blev såååå besviken då så tänkte jag att jag ska vänta åtminstone några dagar efter BIM, om mensen dröjer, innan jag testar.

Hehe! Vi får väl se om jag tänker likadant åp BIM-dagen????? :D ;)

Svar på tråden När märker man av att man är...GRAVID???