Fru L: Jag är inte helt säker på om du läser inläggen fortfarande men jag vill bara säga att i likhet med dig vet på förhand att det kommer bli svårt att få barn på ett naturligt sätt. Det finns väl egentligen inte mycket som tröstar, man kan bara konstatera: det suger!
Lapinette: "hur gör man för att inte tänka så mycket?"- Jo, man försöker i ett visst antal år och någonstans under vägen så tröttnar man på att ständigt planera. Jag tillhör inte de som tror att det kan "låsa" sig bara för att man stressar sexlivet i syfte att bli gravid (knarkare blir för tusan gravida!), utan att det snarare handlar om det det faktiskt inte vill sig. Ägget är miffigt, ingen Äl, sex vid fel tillfälle, inte kompatibla partners osv. Inget negativt i det...bara livet som det är.
Alla dessa historier om människor som lyckats med att få barn för att de slutat tänka på det/ slutat försöka handlar förmodligen om att de helt enkelt tröttnat på att planera och inte kännt av tiden på samma sätt som de flesta gör här. För tillfället så är man (eller åtminstonde jag)så fokuserad på varje ÄL och BIM så att det känns som om tiden sniglar sig fram. En seg månad...en seg månad...en seg månad...
Jag är en planerare och har ständigt nya projekt på gång, även om det handlar om något så enkelt som att köpa de perfekta glögglasen. Går fram som ett ångvält genom Duka, tjatar ständigt på alla i min omgivning, tvingar de att titta i alla möjliga kataloger, och tänker på hur mysigt jag ska ha det när jag sippar glögg ur mina nya ännu inte existerande glas. Men om jag inte hittar några glas inom en rimlig tid slutar jag tänka på de allt mer. Det är inte så att jag slutar leta efter perfektion jag bara inte bryr mig lika mycket.
Så med denna extremt genomskinliga metafor hoppas jag att det blir på samma sätt med barnalstrandet. "Projektet" kommer nog att kännas mindre angeläget ju längre man försöker. Hoppas i alla fall, annars så kommer mitt huvud börja snurra i värsta Exorsistenstil snart!