Inlägg från: Vänner-fan |Visa alla inlägg
  • Vänner-fan

När märker man av att man är...GRAVID???

Så, ja, det är smart att söka hjälp!

skulle det stå också...

• Vänner-fan

Har egentligen inte tid alls att sitta här, men man bara måste ju kolla vad som händer...
    Vilken lättnad att i alla fall en en dina äggledare var ok Koko! Beundrar också din styrka och hoppas att det snart ska göra mindre ont!! Kramar!!
    Pirr och Sweet, jädrans skit! Kroppen kan verkligen luras. Nu får ni njuta av riktig glögg och champagne i jul och på nyår. Klen tröst, jag vet... (men jag kommer i alla fall vara lite avundsjuk när de fina vinarna öppnas på nyårsmiddagen, ska nog köpa med mig lite alkoholfritt så jag iaf får dricka samma färg) Kramar till er med och till alla andra goa tjejer på tråden!

• Vänner-fan

Hej!

JAAAAAAAAAAAAAAAAA, en till Göteborgsbebis, vad roligt!! Grattis Muggles!!
    Jag kom på det idag att NU (v.21) har jag nog börjat fatta att jag är gravid, så det kan ta ett tag för det att sjunka ner för vissa... Åka skidor kan du alldeles säkert göra, som du skrev så är inte missfall i de allra flesta fall orsakat av nåt man själv gör. I vecka 11 var jag inte stor alls, men om dina skidkläder stramar minsta lilla redan nu tror jag inte du kommer kunna ha de. Annars tror jag det är lugnt. För fast det dröjde för min mage att komma så fick jag tidigt lägga undan byxor som satt tajt som t.ex. jeans medan de som satt något mer löst eller som satt lägre funkade längre.
    Har du bestämt dig för BM-mottagning än?

Nu väntar min make, så kram på er alla och det var förresten väldigt fint du skrivit i din blogg A.M.!

• Vänner-fan

Hola girls!!

Puh, nu har jag läst i kapp. Ni speedar upp bara mer och mer hela tiden, så snart skriver ni väl 1000 inlägg på en dag!? Men det var underhållande som vanligt!

Muggles,
    jag fick göra ett ul på min inskrivning (på Barnmorskegruppen) när jag gått 10 fulla veckor. Man skulle ha gått minst 9 fulla veckor för att komma på inskrivning där, men jag testade mig ju och ringde så pass sent att jag fick vänta en extra vecka. Även om inte vi vill veta kön eller göra NUPP så visste jag att de på BMG gör sådana saker och tänkte att då är de nog kunniga och uppdaterade på resten också, så därför valde jag de. Och vi är jättenöjda. Det tidiga ul var en bonus som jag inte kände till innan och det var nog inget vul utan ett vanligt ul, för vul görs väl vaginalt. Sen fick vi ju göra ytterligare ett ul för att se så det inte var tvillingar och sen fick vi göra rutin-ul.

Gällande ömma bröst kan jag säga att det var det första tecknet på grav. jag fick och det fick jag 11 dagar efter befruktningen! (Borde alltså bli i vecka 4, fast jag inte fattade att jag var i det då). I vecka 9 var de inte var lika ömma längre. Så det behöver inte ta så lång tid för er som hade det att bli av med det! Mina var nog inte lika ömma som era men tillräckligt för att jag inte kunde springa till bussen och tillräckligt för att maken skulle få en utskällning för att han inte var försiktig så fort han snuddade vid de.

Något som oroade mig en del i början var att jag knaprat max-dos med Ipren (2 tabletter 3 ggr per dag) i max antal tillåtna dagar (5 st) ända fram till dagen innan jag blev gravid. Så för mig måste den effekten att de försvårar graviditet gått ur kroppen väldigt fort eller inte påverkat mig. (Det jag var orolig för var om jag blivit gravid mitt under tiden jag tog de och jag då kunde skadat fostret, men nu blev jag ju inte gravid förrän efteråt och skulle jag blivit det under tiden skulle det tydligen blivit missfall och inte bara skador.)

Nähä, dags för lite julklappsinslagning!

Tjingeling och God Jul om jag inte skriver mer innan dess!!

• Vänner-fan

Hej tjejer!

Först, grattis Eden! Det var väldigt kul att gå in och få läsa om ett plus!!

Jessie och Snart så,
    Jag känner igen mig så himla väl i det ni skriver. I några veckor mådde jag ju också jätteilla, var kollosalt (stavn??) trött och hungrig konstant. Samtidigt som man skulle låtsas som ingenting på jobbet. Jag fattar inte att de inte fattade (de säger iaf att de inte gjorde det). För mig hjälpte det att sätta på åksjukebanden direkt när jag vaknade och äta så mycket frukost det bara gick (helst med mycket fibrer så det mättade mer) och sen fortsätta småäta hela f.m. och efter en stabbig lunch ute kändes det ok i ett par timmar (målet för mig var att bli proppmätt, för det var bara då samt sent på kvällen som jag inte mådde illa). Sen på e.m. slog tröttheten till. Då begav jag mig helt enkelt till ett vilorum och tog en power-nap, för det var ändå helt omöjligt att hålla ögonen öppna även om jag varit pigg på morgonen när jag steg upp. Sen var det hem och sova efter jobbet, iväg och träna lite och sen sova, sova, sova (och äta, äta, äta, gärna salt mat).

Det var ju inte mycket jag fick gjort på jobbet de här dagarna, men får man inte sjukskriva sig för graviditet är det ju inte mycket att göra åt. I början hade jag väldigt dåligt samvete för det, men sen insåg jag att jag inte kunde vara så hård mot mig själv att jag förebrådde mig själv samtidigt som jag mådde pyton. Lite schysst får man försöka vara mot sig själv, för det är ju en övergående fas.

Såhär i efterhand har det slagit mig hur mycket energi det måste ha gått åt där i början, för jag gjorde av med allt jag åt och har inte gått upp mycket alls än. Mindre än 3 kg i vecka 23, vilket jag tror är lite. Det måste gå åt en himla massa kaviarmackor för att tillverka en massa nya organ till det lilla livet. *funderar*

Muggles, hoppas att du kan få hjälp på BMG! Jag vet inte alls hur hjälpsamma de är mot de som inte är inskrivna där, men jag hoppas du kan få hjälp!

• Vänner-fan

Snart så,

Vecka 7-9 var värst för mig. Efter vecka 12 försvann i stort sett alla mina symptom från första tiden och jag blev mer som vanligt igen och utan den där äckliga smaken i munnen.

Mycket flytningar hade jag, fast jag har ännu mer nu. Kroppen jobbar för att hålla sig ren. Ibland är det så man nästan funderar på att ha trosskydd. Jag fick en brun blödning lite efter att jag skulle haft mens, men annars har jag inte haft flytningar med blod i.

På f.m. åt jag nyponsoppa, knäckebröd med kaviar, varma koppen, vanliga mackor, frukt (utom banan, det ville jag bara kräkas av), nötter och russin m.m. Sen hade jag med en matlåda. Antingen en mindre om jag skulle äta ute eller en jättestor om jag inte skulle det (var lite svårt att få kollegorna att alltid åka till ställen där de hade mat jag ville ha utan att de skulle märka nåt så ibland kändes det lättare att ha med egen) och då åt jag hälften lite före lunch och hälften under tidig eftermiddag.

Hoppas att det kommer kännas bättre snart! Glad om jag kan var till nån nytta!

• Vänner-fan

Hoppar in här lite snabbt medan maken ligger lullig i soffan... medan jag är spik nykter såklart...

Pirr, men vad tråkigt!! Hoppas du kan få tabletter som hjälper men som inte försvårar vid graviditet! Kram!

Muggles, japp, jag går på BMG. Bra att du får hjälp där! Gällande att du inte orkar träna så mycket så brukar det för det mesta ge med sig efter några veckor. Man blir jättelätt anfådd och så i början i några veckor, men det går tillbaka. Sen kommer det väl tillbaka mot slutet men då pga att man blir så stor och tung. I början vet jag faktiskt inte varför man blir så anfådd. Det är lite konstigt, men det är väl mycket på gång i kroppen då.

Gott nytt år på er!

• Vänner-fan

Hej hej i min favorit-tråd!

Har tyvärr inte hunnit skriva nåt på några dagar, men är nu uppdaterad igen!

Först, grattis Frullan!!! Det är ju helt otroligt att du har plussat! Nu har vi en egen solskenshistoria här i tråden och dessutom är den TS!! Jättekul och stort grattis!! Hoppas allt kommer gå bra! Men tro inte att jag glömt att du skrivit att du ville ha VILKEN GRAVIDITET SOM HELST, ha ha!! Lita på att jag påminner dig om det om du börjar klaga för mycket över illamående

Snartis, men usch! Du skrev ju att du hade konstiga flytningar och eftersom det händer så pass ofta att symptom i tråden ju inte betyder något alls hade jag inte kunnat tro att det var nåt som kunde vara galet! Hoppas att du får hjälp snart och att allt går bra för dig med! Stod det inte i länken att en sådan där myom dyker upp vid 5 % av graviditeterna? Konstigt att man då inte hört talas om det. Jag har iaf inte det. Kram till dig!

Ljuvlig och Eden,
    Stort grattis till er!
    KUL med ännu en Gbg-bebbe! Jag går på Barnmorskegruppen och tycker det är jättebra där.

Muggles,
    Tack för att du la till mig på listan! Det stämmer att jag plussade i sept -06.
    Jag tycker också att det vore läge för en Göteborgsträff! Det vore jättekul! Vi skulle kunna käka brunsch vi med! Men nu i helgen ska jag till svärisarna, så då kan jag inte.

Till er alla, plussare såväl som blivande plussare,
    Tack för att ni lyser upp vintermörkret med alla era galna, roliga, desperata, sorgliga och tokiga inlägg!

• Vänner-fan

Hej hej!!

Här kommer en lägesrapport från en klotmagad Göteborgare!

Har nu gått in i vecka 25 och mår väldigt bra för tillfället. Äter medicin mot gaser varje dag (Dimetikon, typ samma som Miniform som man ger bebisar med kolik) eftersom jag så lätt får magknip. Spänningshuvudvärk får jag också lätt, men det botas rätt lätt med massor av vatten. Lite jobbigt att hela tiden komma ihåg att dricka så stora mängder dock (särskilt mitt i natten). Springer ju dessutom ofta nog på toa som det är.

Upptäckte idag att jag knappt tappar hår längre. Brukar tappa en halv kalufs när jag tvättar det, men nu var det stor skillnad. Har hört (av min frisör) att man tappar desto mer sen efter amningen.

Vill så tipsa er alla om att göra mycket knipövningar!!! Jag trodde jag hade koll på dessa muskler, men jag har nog mest tränat de man använder när man sexar loss och inte de man använder när man kissar. Har upptäckt nu flera gånger att det är jättenära att jag läcker när jag nyser, så nu ligger jag i hårdträning. Vill inte behöva blöja till både mig och bebisen sen, hemska tanke!

Ha ha, såg att ni hade en liten diskussion eller vad man ska säga om mitt vara eller icke-vara på listan. Jag åkte ur den när jag var på bröllopsresa i 3 ½ vecka och inte skrev nåt under den tiden (det hade jag skrivit innan jag stack att jag inte skulle kunna göra heller) och sen var Muggles snäll och la tillbaka mig senare. Jag bryr mig inte alls om ifall jag är med på den eller ej och skulle inte bett om det själv, men det är kul att bli ihågkommen och när man bor i samma stad har man nog lite extra koll på varann. Fast om nya Göteborgare kikar in här och förstår att vi är några stycken kanske de också vill hänga här och då kan ju vi också ha sådana trevliga träffar som stockholmarna brukar ha, så då är det förstås bra att vara med på listan! Mitt senaste inlägg var för övrigt i torsdags för en vecka sen, sen var jag datorlös över helgen. Men ni skriver ju så mycket så om två stycken t.ex. plussar med 5 dagars mellanrum tror ju många att det är flera veckor mellan de, eftersom det kommer hundratals inlägg emellan, så tidsperspektivet blir nog lätt lite skevt. Men det är ju bara positivt! (Att det skrivs mycket alltså) Gravid blev jag på första försöket, så aug-06 ska det väl stå om jag nu ska stå med alls.

Själv hade jag säkert skrivit mer om inte ni skrivit så fasligt mycket, för när jag väl läst ikapp och slängt iväg ett inlägg har jag redan suttit så lång tid vid datorn att jag inte orkar eller har tid längre. Och på jobbet har min chef perfekt blickfång över min skärn, så att skriva där är inte att tänka på! Hmmm. Kanske ska fundera på att inte läsa ikapp hela tiden utan skriva mer när jag väl är inloggad. Får fundera på vilket som känns roligast. Vill ju inte missa nåt heller.

Ha ha, jag skriver i alla fall långa inlägg när jag väl skriver!

Ha en trevlig kväll allihopa och lycka till ni med BIM snart! Och hurra för Snart så, vad lättad jag blev gällande din myom!! Och ledsen för er som fick besök av ?tanten?.

• Vänner-fan

Håller med dig om godiset Sweet!
    På bröllopsresan var jag jättesugen på saltlakrits och smågodis och gick och drömde om hur mycket jag skulle äta det när jag kom hem. Sen när vi väl kom hem var jag inte sugen alls! Men jag tänker nog ta med lite på nästa resa. När den nu blir, har inget annat än en spa-resa inbokad, men så har jag ingen lust att flyga som flodhäst sen heller.

Nu har maken min börjat greja med kvällsmaten, så jag ska joina honom! Blev en sen dag på jobbet idag pga krock på en av Gbgs broar, vilket alltid ställer till det makalöst. Nackdel med storstad, helt klart! Fast jag fick tips om krocken så jag stannade längre på jobbet istället så slapp jag sitta och svära tyst på en buss.

Tjingeling!

Svar på tråden När märker man av att man är...GRAVID???