Inlägg från: sweetstreet |Visa alla inlägg
  • sweetstreet

När märker man av att man är...GRAVID???

Ang detta med vilka skador man kan se på fostret så tycker jag att man ska känna till att det på ett fostervattensprov enbart är kromosomskador man kan se. Inget annat.

Jag har märkt att många tror att bara för att fostervattensprov och nupptest var ok så ska man få ett friskt barn. Det är ju tyvärr inte riktigt så.

• sweetstreet

Jag har vänner som har fått barn både med kromsomsvvikelser men även andra sjukdomar. Och beträffande sjukdomar som inte alls hade med kromosomavvikelserna att göra så var det inget man alls kunde se under graviditeten. Det uppdagades inte förrän någon vecka eller så efter förlossningen.

• sweetstreet

Alla barnen mår nu väldigt bra ändå. Både dem med kromsomavvikelser (varav en med Downs syndrom) och det barnet som hade annan typ av sjukdom.

Och barnet med Down´s är faktiskt min favorit bland mina vänners barn måste jag erkänna... :)

• sweetstreet

En sak som jag känner efter att jag på nära håll sett barn som fötts med olika tyer av "sjukdomar" är att jag faktiskt blivit lugnare av det.

Innan kunde jag känna en jättestor skräck över att något kan gå fel, antingen under graviditeten eller under förlossningen.
    Och självklart vill även jag helst ha ett friskt barn (och skulle därför också göra abort om t ex ett nupptest visade hög risk för kromosomavvikelser) men jag känner mig ändå väldigt lugnad över att mina vänner alla har tagit det hela så otroligt coolt! Och barnen är verkligen helt underbara!! :) Så det känns definitivt mycket mindre laddat rent känslomässigt för mig nu än vad det gjorde tidigare. Och det tyclker jag såklart känns vädligt positivt.

• sweetstreet

Nu ville jag ju såklart inte oroa er gravida eller oss alla som vill bli gravioda, med en massa skit om att man inte är helt 100 på att få ett friskt barn bara för att nupp samt ev fostervattensprov inte visar ngt.

Men jag tror ändå det är bra att kunskap om att fostervattensprov endast visar ju fel på kromosomerna. För jag tror det är lättare att inte bli helt chockad OM man skulle få ett barn som visar sig inte vara helt friskt trots att alla prov man gjort under graviditetn visat på ett normalt foster.

Kan för övrigt säga att av alla konstiga sjukdomar ett barn kan få så får man som förälder och anhörig en massa hjälp av svensk sjukvård. Jag måste säga att sjukvården i allmänhet kan ha brister (som t ex FruL´s gyn!) men om något händer som t ex att man får ett sjukt barn som behöver all tänkbar vård så är Sverige ett otroligt bra land att bo i! :)Kan vara skönt att veta.

Mina vänner har fått otroligt mycket hjälp och stöd. Några på sjukhus medan andra inte alls behövde ngn vård på sjukhus men mer hjälp senare när barnet blev lite äldre (killen med Down).

• sweetstreet

Oj vilka jättelånga inlägg det blev.
    Stackars er!!!!!!
    Ska sluta "mässa" nu, men detta ligger mig varmt om hjärtat eftersom jag vet att så många kvinnor inte riktigt har föstått detta.

• sweetstreet

Muggles,

Om man nu blir gravid hyfsat snart så kommer jag att vara mellan 34 och 35 när det är tal om förlossning.

Fast här i USA har jag ingen aning om ifall de har nupp tester etc....

Känns lite jobbigt att ha så dålig koll på vad man ska göra här om man nu blir gravid någongång. Men det känns alldeles för tidigt för at börja forska omkring detta nu innan man ens är på smällen!

• sweetstreet

Shit nu har jag verkligen insett att jag skrämt iväg ALLA med mitt snack om sjukdomar!!!!!!

SORRY girls!!!!!!!!!!!!!!!!

Jag återgår till jobbet igen så slipper ni mig ett tag ;)
    Så kan ni överta tråden och leda in den på lite roligare ämnen igen!

• sweetstreet

Muggles!
    Skönt att iallafall inte skrämde iväg dig! :)

Jag har också kört med slemlösande denna gången. Dock inte bisolvon eftersom jag inte hittat det här. Och inte heller från mensens första dag som Cicci sa, för jag handlade inte in pillren förrän straax innan ÄL.

Inge rosenrot dock. Vill ju ha ytterligare något att ta till till NÄ eller kanske NNÄ!! Ifall det nu inte tagit denna gången vilket jag faktiskt går o hoppas. Mest för att jag tycker vi fick till det bra under ÄL. Men tyvärr säger det ju ingen om hur det kommer gå ändå. Men hoppas kan man alltid!

• sweetstreet

Och du muggles Lycka till med ikappläsandet!!!

Bered dig på en lååång natt! ;) :D :D :D

Svar på tråden När märker man av att man är...GRAVID???