• Thindris

Vi som e gifta..... saker vi är missnöjda me på bröllopsdagen!

Vår dag blev såå mycket bättre än vi någonsin hade kunnat drömma om! Allt var fantastiskt!! Perfekt!! Sagolikt!!
    Våra tips till andra brudpar är: planera väl, lämna inget åt slumpen! PLanera detaljer, det är det värt! Ha ett bra och nära samarbete med toastmaster, kyrkomarskalker, tärna, marskalk osv. Vad noga med att berätta precis hur ni vill ha allt!! Det är er stora dag, kompromissa inte en massa, stå för era drömmar och era ideer!!

Vi hade som sagt en underbar dag, det ända vi i efterhand kan dra en lättnad suck över är att allt flöt på så otroligt bra, trots att vi nog hade varit lite optimistiska med tidsplaneringen. Så glöm inte, planera in gott om tid mellan de olika sakerna under dagen, som tex tiden hos frissan, tiden det tar att ta sig mellan ställena osv. Ha gärna med vatten och något litet att äta i bilen på väg till och från kyrkan också... Ni får gärna kika in på vår hemsida om ni vill, liten varning dock: mycket bilder
    www.forsner.se/brollopssite/

• Thindris

Jo kust det, vill ni filma i kyrkan, se till att någon som är duktig gör det och att det är en bra kamera... Vi sitter just nu och redigerar filmen, fyller på med bildspel, lägger in musik osv. Önskar vi hade haft en bättre kamera och någon som faktiskt kan filma Men men, man ser att det är vi och man hör vad prästen säger Bröllopsvalsen är också trevlig att ha på film, det är vi glada för Så det är ett tips från oss

• Thindris

vintern0712
    Förstår jag mycket väl. Jag jagade en massa ideer och tankar här på bt själv när vi planerade
    Det där med detaljer är väl lite olika från individ till individ. Vi skrev tex ett kompendie till vår toastmaster om hur vi tänkte kring middagen och festen, vad vi önskade av honom osv. Vi var noga med placeringskort, festprogram, vigselprogram, informationshäfte, inbjudningskort, maten, dricka, presenter till alla som hjälpt till, presentaskar till gästerna, rispåsar, tårtan, när ska vad serveras, bensträckare för gästerna, chauffören, bilen, kyrkan, blomarrangemang, buketter osv. Vad finns det inte som man kan planera in i detalj Vi hade ett bra samarbete med vår hovmästarinna också som lyssnade och frågade mycket kring hur vi ville ha det vid middagen och på festen. Vi hade med oss en salig blandning med musik till festen, något för alla Vi såg till att alla hade transport, någonstans att sova, att det fanns en söt liten väska där gästerna kunde lägga sina lyckönskningskort (och pengar som vi önskade oss ) när de kom till festlokalen, en tur till kyrkogården för att lämna rosor på pappas grav, när-var-hur allt skulle ske, provsminkning och uppsättning, väl genomdiskuterad fotografering med fotografen, tärnans kläder och utstyrsel, marskalkens utstyrsel... Herregud, jag kan räkna på i evighet Detaljer som känns viktiga för dig, sådant du absolut vill ska fungera, vem gör vad och när osv... Bara det där med vad som serveras till välkomstskål. Vi avskyr torra viner och det lite mer fruktigare, och något dyrare, mousserande vinet vi valde istället gjorde susen! Jätteuppskattat! Tänk också på bröllopsnatten, vad vill ni få ut av den, samt dagen efter, hur tar ni er hem, vad ska ni äta dagen efter osv... Smågrejer som förgyller även det stora

• Thindris

En vän till mig gifte sig också nu i år, de hade inte planerat detaljer och blev heller inte helt nöjda... Det var tyvärr mycket som inte flöt på på deras bröllop, tror det tog mer energi för dem än vad de kanske ville erkänna då. Men det blev också en mysig dag... Men jag kan säga så mycket som att gästerna märker om man planerat det lilla extra!

• Thindris

Tack, vad roligt att ni tycker om hemsidan Ska meddela min man att texten tydligen ser lustig ut för vissa... Vet att han varit jättenoga med att lägga in en massa grejer så att man ska kunna se hemsidan, oavsett webbläsare, program osv. Men han få kika på det igen

• Thindris

toppen

Vi skrev ihop en egen version av två olika dikter som vi hittat här på bt, såhär blev det:

Önskelista:

"Den finaste present vi kan få är en fantastisk bröllopsdag som vi får dela med våra nära och kära! Men då seden säger att gästerna ska ge gåvor till brudparet så har vi slagit våra
    kloka huvuden ihop och kommit fram till en önskelista.

Vi tänkte ge er ett litet tips
    på hur ni problem med bröllopsgåva löser vips
    Vi har tänkt och funderat
    och vårt innehav av husgeråd studerat
    Vi har redan brödrost, silverfat och vasar
    och allt annat man kan tänkas behöva i klasar
    Man kan snabbt konstatera
    att vi inte behöver mera
    Vår högsta önskan är att på bröllopssemester resa
    men efter bröllopsfinansiering är våra bankkonton ganska glesa
    Vi skulle därför hellre mottaga
    ett litet bidrag till denna saga
    Vill du hjälpa oss att vårt bröllop extra förgylla
    sätt då in en slant så att vi vår önskan kan uppfylla
    Vi ber er således strunta i paketen,
    och istället ge oss möjligheten
    att åka på en resa till solens land
    där vi kan få vandra på stranden hand i hand.

För att undvika att presentpengar försvinner ger vi Er förslaget att Ni kan, om Ni vill, sätta in pengarna på vårt bankkonto på föreningssparbanken och på bröllopsfesten kan Ni sedan överlämna ett kort exempelvis där Ni kan skriva hur mycket ni har gett.

Clearingnummer: xxxx
    Kontonummer: xxxxxxxxxxx"

Sedan köpte vi en barnreseväska, som finns i leksaksnutiker. Den avr röd med ett stort hjärta på. Den väskan stod framme bredvid välkomstdrinken så att gästerna kunde lämna sitt kort där, eventuella pengar osv. Funkade jättebra

• Thindris

vintern0712

Vad roligt att du finner vår sida inspirerande. Det är precis det vi hoppas, att få inspirera andra som vi själva blivit inspirerade här på bt

Efter vigseln gick mina yngre bröder, som var kyrkomarskalker, in i kyrkan och samlade ihop rosorna som vi hade längs altargången. Sen lämnade vi dem på kykrogården. Kändes så bra att få göra det... Kanske ni kan åka dit dagen innan eller dagen efter och göra en egen seremoni kring det? Följ ditt hjärta och gör det du känner är rätt. Själv var det min underbara man som föreslog att vi skulle göra såhär, han anade nog att jag tänkte en del på min pappa...

• Thindris

vintern0712

Det var så lite så... Bröllopsdagen är det största jag har varit med om och det var mycket vi funderade kring som kändes viktigt... bla hur vi skulle kunna få pappa och farfar att kännas som en del av dagen fast de inte var med...

Jag vet att adnra hållit ett litet tal till dem, andra haft bilder inramade med sig osv. Kan man inte åka till graven kan man kanske ha en bild som man lägger en blomma vid, eller så kan man hålla ett litet tal om minnen och glädjeämnen kring den person som man önskar hade kunnat vara med... eller någon annan liten ceremoni...

Svar på tråden Vi som e gifta..... saker vi är missnöjda me på bröllopsdagen!