• chiqitita

Är det normalt att blöda när man slutar med p piller?

Jag slutade med p piller helt i söndags. Idag blödde jag som att mensen har börjat. Är det normalt och räknar jag det som att nu har jag mens eller är det bara en blödning för att kroppen har fått en chock?

• Svar på tråden Är det normalt att blöda när man slutar med p piller?
  • Pumpkin

Det är fullt normalt att kroppen får "tuppjuck" när man slutar äta p-piller. En del börjar blöda på en gång men får sen mens som vanligt, en del får mensen på en gång och ytterligare en del (som jag) får vänta lääänge på första mensen. Allt är lika normalt

• f.d. Svart brud

Det är inte konstigt att man börjar/sluta blöda vid hormonförändringar, så oroa dig inte.

• Lena+Mattias=sant

Normalt sett gör man ju uppehåll med pillren för att få mens så när man slutar så blir det ju naturligt mens då.

• chiqitita

Vad skönt. Jag förstår att kroppen måste ha fått sig en chock. Jag har ju ätit p piller i säkert femton år.
    Men det här är ännu en dum fråga. Jag har nämligen aldrig experimenterat med detta så jag är väldigt naiv.
    Den här blödningen som jag har nu. Räknas den som min mens nu alltså? Och jag kan räkna med att få mens om typ fyra veckor efter det här igen? Jag är ju så van att den är som en klocka när man äter p piller. Det är det som blir jobbigt nu.
    Men om jag kan gå efter att det här är min mens just nu och sen veta på ett ungefär när nästa kommer??

• Telemarkgrrl

Den blödning man får några dagar efter man man tagit det sista p-pillret (eller mellan två p-pillerkartor) räknas inte som en riktig mens. När du sen får din "första" riktiga mens är väldigt individuellt, en del får genast samma regelbundna menstruationer som innan de började med p-piller, för andra tar det flera månader innan dom får mens.

• Miss Cykel

När jag åt p-piller (i typ 8 år) så kunde man ställa klockan efter min mens. Samma dag, samma tid varje månad.

För ungefär två år sen slutade jag med mina p-piller och sedan dess har jag helt oregelbunden mens, vilket är jättejobbigt! Kan gå 27-38 dagar emellan, jag vet aldrig innan.

Dessutom får jag en enorm mensvärk, så jag kan knappt jobba första dagen jag får mens. Är det någon som har några tips? Hatar detta!! :(

Svar på tråden Är det normalt att blöda när man slutar med p piller?