Hjälp! Kompis med viktproblem...?
Jag har sett att det har trådar om ätstörningar på BT, så jag tänkte att någon av alla kloka här kanske kan hjälpa mig...? Ursäkta om det blir långt...
Jag är så orolig för min kompis. Vi har varit träningskompisar i två år, och småpratar om allt möjligt när vi tränar men umgås sällan utanför gymmet. De senaste månaderna, eller kanske det senaste året, har hon gått ner alldeles för mycket i vikt - och hon var smal redan innan. Nu är hon praktiskt taget bara skinn och ben, hon har inga bröst längre och ingen rumpa.
Nu har hon fått ett brev från gymmet om att de och andra som tränar där lagt märke till henne och att de vill ha ett samtal med henne. Hon blev förstås ledsen och orolig och jag tycker så synd om henne! Men samtidigt förstår jag ju att folk reagerar, hon har blivit ett skelett.
Jag har frågat henne om hon äter ordentligt (fast jag visste att hon slarvar med det), och hon svarade typ att hon är dålig på att prioritera maten. Jag har varit orolig, men slagit det ifrån mig eftersom hon i övrigt varit som vanligt. Jag har tänkt att jag skulle märka på henne om hon hade en störd inställning till träning eller en störd kroppsuppfattning, men hon är som vanligt. Hon försöker t.ex. inte pressa sig extremt mycket, och hon speglar sig inte mer eller mindre än någon annan. Det enda jag tyckt varit konstigt är att hon alltid går på toaletten länge innan hon tränar, och jag har undrat lite över vad hon egentligen håller på med där inne.
Hon har haft det otroligt stressigt det senaste året och hon sover för lite. Jag tänkte att det var därför hon fått problem med vikten. Tror ni att hon har ätstörningar, och vad borde jag göra? Jag tror inte hon har så många andra kompisar i stan...
Snälla, hjälp mig!