• Bobou

Hjälp! Kompis med viktproblem...?

Jag har sett att det har trådar om ätstörningar på BT, så jag tänkte att någon av alla kloka här kanske kan hjälpa mig...? Ursäkta om det blir långt...

Jag är så orolig för min kompis. Vi har varit träningskompisar i två år, och småpratar om allt möjligt när vi tränar men umgås sällan utanför gymmet. De senaste månaderna, eller kanske det senaste året, har hon gått ner alldeles för mycket i vikt - och hon var smal redan innan. Nu är hon praktiskt taget bara skinn och ben, hon har inga bröst längre och ingen rumpa.

Nu har hon fått ett brev från gymmet om att de och andra som tränar där lagt märke till henne och att de vill ha ett samtal med henne. Hon blev förstås ledsen och orolig och jag tycker så synd om henne! Men samtidigt förstår jag ju att folk reagerar, hon har blivit ett skelett.

Jag har frågat henne om hon äter ordentligt (fast jag visste att hon slarvar med det), och hon svarade typ att hon är dålig på att prioritera maten. Jag har varit orolig, men slagit det ifrån mig eftersom hon i övrigt varit som vanligt. Jag har tänkt att jag skulle märka på henne om hon hade en störd inställning till träning eller en störd kroppsuppfattning, men hon är som vanligt. Hon försöker t.ex. inte pressa sig extremt mycket, och hon speglar sig inte mer eller mindre än någon annan. Det enda jag tyckt varit konstigt är att hon alltid går på toaletten länge innan hon tränar, och jag har undrat lite över vad hon egentligen håller på med där inne.

Hon har haft det otroligt stressigt det senaste året och hon sover för lite. Jag tänkte att det var därför hon fått problem med vikten. Tror ni att hon har ätstörningar, och vad borde jag göra? Jag tror inte hon har så många andra kompisar i stan...

Snälla, hjälp mig!

• Svar på tråden Hjälp! Kompis med viktproblem...?
  • Lena+Mattias=sant

Ja hon har sannoligt ätstörningar. Hur ser du till att börja umgås mer med henne? Tex äta tillsammans efter träningen.

• Bobou

Lena+Mattias=sant:

Det är ingen dum idé, jag borde själv börja äta en frukt eller så efter träningen, det tar ju en stund att komma hem, och då kan jag lika gärna ta med en till henne... Fast mat blir svårt, vi har nästan alltid bråttom iväg båda två.

Jag vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till henne utan att hon känner sig påhoppad eller utpekad som "sjuk", men ändå hjälpa?

Vet någon hur träningsanläggningar brukar hantera dessa ärenden; kommer hon att bli avstängd eller kan de hänvisa henne till en dietist eller så?

• jocelyn

Superbra av gymmet tycker jag att inte ignorera såna här saker! Klart tjejen har någon typ av problem... Hon behöver träffa läkare. Toalettbesöken kan vara att hon kräks eller tar någon typ av "fettförbrännarpiller"... Vissa använder laxerande produkter med så det kan väl spela in.

Tycker du ska säga som det är, att det är obehagligt med hennes viktnedgång och att du inte står ut med att se på det. Erbjud dig att följa med till läkare. Man kan dö av att hålla på som hon gör! Man kan skada kroppen för resten av livet! Du måste säga ifrån. visa så mycket stöd som du orkar, men glöm inte bort dig själv.

• Bobou

Idag var vi och tränade. Hon sa att hon försökt få tag i dem på gymmet men att de inte svarat på en vecka... De hade inte spärrat hennes kort så det gick ju att träna iaf.

Jag försökte vara bara positiv och stöttande, för det verkar som att hon själv vill vända på det här nu, efter att ha varit och pratat med en doktor och en dietist (och hon beställde tid till dem innan hon fick brevet!).

Min pojkvän, som haft en kompis förut med allvarliga ätstörningar, menar att hon ljuger om allt och att anorektiker är otroligt bra på att luras och att man aldrig ska tro dem. Jag har bestämt mig för att lita på henne ändå, och hoppas att hon tar kontroll över detta själv. Om hon inte klarar det, då ska jag börja oroa mig för henne igen.

• Nemo nisi mors

Någon med ätstörningar är bra på att luras. Så bra att de även lurar sig själv men längst inne vet dom att de har problem.

Allt handlar om kontroll och vikten är kanske det enda din vän känner att hon kan kontrolera just nu. Vad du än gör svik inte om så hon än ber dig (att stöta bort dig är inte vad hon egenterligen vill)

Att få mycket uppmärksamhet när man är inne i denna situvation är inte heller bra för det tolkas som possitiv feedback (med andra ord tjat är inte bästa sättet att få hene att gå upp).

Fråga vad hon själv tycker om sin kropp, vad hon vill göra åt det och hur hon tänker följa upp det. Att träna nu är kanske ingen bra idé försök träffa henne vid andra miljöer.

• Bobou

Japp, jag föreslog att hon skulle börja i min kör! Det tyckte hon var en trevlig idé.

Om hon ljuger så ljuger hon bra, och om allt, för hon svarar "rätt" på alla frågor - hon säger att hon tycker att hon är för smal och vill gå upp i vikt och att hon inte hade insett riskerna med att vara underviktig och så... Jag hoppas innerligt att hon är uppriktig.

• Nemo nisi mors

Så sa jag oxå och jag viste om det. Kunde ligga i sängen på kvälen och känna hur jag tyna bort. Man blir en martyr. Man säger även att man försöker men inte kan. Att det skulle vara så är MYCKET ovanligt. Man kan men man måste vilja. Första steget är att inte gå ner mer. Andra steget är att ta sig ur de levnadsmönster som triggar och skapar förutsätningar men det är något man mångt och mycket måste göra själv.

Svar på tråden Hjälp! Kompis med viktproblem...?