Inlägg från: Nemo nisi mors |Visa alla inlägg
  • Nemo nisi mors

Hjälp! Kompis med viktproblem...?

Någon med ätstörningar är bra på att luras. Så bra att de även lurar sig själv men längst inne vet dom att de har problem.

Allt handlar om kontroll och vikten är kanske det enda din vän känner att hon kan kontrolera just nu. Vad du än gör svik inte om så hon än ber dig (att stöta bort dig är inte vad hon egenterligen vill)

Att få mycket uppmärksamhet när man är inne i denna situvation är inte heller bra för det tolkas som possitiv feedback (med andra ord tjat är inte bästa sättet att få hene att gå upp).

Fråga vad hon själv tycker om sin kropp, vad hon vill göra åt det och hur hon tänker följa upp det. Att träna nu är kanske ingen bra idé försök träffa henne vid andra miljöer.

• Nemo nisi mors

Så sa jag oxå och jag viste om det. Kunde ligga i sängen på kvälen och känna hur jag tyna bort. Man blir en martyr. Man säger även att man försöker men inte kan. Att det skulle vara så är MYCKET ovanligt. Man kan men man måste vilja. Första steget är att inte gå ner mer. Andra steget är att ta sig ur de levnadsmönster som triggar och skapar förutsätningar men det är något man mångt och mycket måste göra själv.

Svar på tråden Hjälp! Kompis med viktproblem...?