• Pickles

billigt bröllop?

Vi räknar med 35-40 000kr för 125 gäster
    Alla trycksaker gör jag själv (inbjudningskort,tackkort, vigsel och festprogram)och det kostar med frimärken 2000 kr
    Vi kommer hyra vår fina bygdegård, endast 800kr då ingår allt porslin mm
    Hyra av linnedukar 1500 kr
    Lokal och bordsdekorationer fixar jag själv med vaser, ljuslyktor mm från Ikea och prästkragar från svärföräldrarnas trädgård
    Catering med buffé 100kr/person=12500
    Alkohol köper vi i Tyskland. (bjuder hela kvällen)
    Som efterrätt tänkte vi göra kladdkaka med "marianne-kross" och använda pepparkaksmått (hjärtan) och frysa in i förväg. Serveras med jordgubbar och baileys-grädde.
    Tårtor kommer min farmor göra. (så jag får nog inte betala något för det)
    Korv med bröd mm som "nattamat"
    Serveringspersonal har svärmor lovat att fixa.
    Min klänning ska jag beställa från Millybridal.com kostar ca 2000 kr
    Min ring 2500kr
    Skor tänkte jag köpa "vanliga". Framåt våren finns det ju massvis i vitt/creme att välja bland.
    Sambons frackoat hyr vi för 950kr och sönernas kläder + en näbbklänning kommer jag köpa på ex H&M beroende på vad jag hittar.
    Hår, smink och naglar 2000 kr
    Blommor (min bukett, coursage och näbbukett) 2000 kr
    Ateljefotografering 4000 kr. Vi kommer låta en kompis ta kort för tackkorten som vi framkallar själva.

Tycker jag får det som jag vill ha det fast ekonomin är begränsad. Mina föräldrar betalar maten och dricka och svärföräldrarna har lovat att bidraga de med. Annars hade det aldrig gått!
    En annan fördel är att man bor "på landet" där allt är lite billigare.

• Pickles

mooogn: Vi bor i V götaland (vill inte avslöja mer innan inbjudan är ute). Min pappa och sambo ska ta bilen till Tyskland och "fylla" den och vi räknar med att tjäna mkt pengar på det. Det blir ju inga dyra årgångsviner så gästerna får hålla till godo med JP Chanet (eller hur det nu stavas?)

• Pickles

Lasky: Jag har ju inte beställt min än så jag är väl inte rätt person att svara säkert. Men enligt alla trådar jag läst om kinaklänningar så brukar de flesta skriva "gift" på paketet och att man då slipper momsen men man kan aldrig vara helt säker. Några (vet inte vilka) la visst i en faktura på $10 för säkerhets skull. Fast jag tänker att även om jag får betala moms så blir det inte så många hundra till och slutsumman blir i alla fall mycket billigare än att hyra en här hemma. Det ska visst vara svårare med paket från Usa då brukar man få betala moms.

• Pickles

Lasky: Ops, nu läste jag din fråga igen och du skrev från Usa. Jag ska beställa från Kina men som jag skrev är det svårare att få momsfritt från Usa.

• Pickles

Lasky: Nej jag har inte beställt än. Ammar fortfarande men håller på att "avveckla" mjölkfabriken. Ska även försöka att trimma magen lite till innan jag beställer (så julen kommer ju himla lägligt!! ) Men i slutet på januari ska det beställas. Som det ser ut nu beställer jag nog från Julius Bridal istället, lite dyrare men han svarar på alla mail så det "känns" bättre.
    Tänkte passa på att beställa några andra vanliga klänningar + att mamma ska beställa sin klänning till bröllopet samtidigt.

Svar på tråden billigt bröllop?