Kuvertavgift...
Vi tänkte anordna "kuvertbröllop", vad är rimlig summa?
Cateringfirma som fixar mat och servering.
Endast vuxna på festen...
Vi tänkte anordna "kuvertbröllop", vad är rimlig summa?
Cateringfirma som fixar mat och servering.
Endast vuxna på festen...
SagaTova
Hela TS fråga är ju ute efter att få veta hur mycket de kan ta i kuvertavgift utan att det verkar "för mycket"! Annars hade TS inte frågat, utan satt priset efter vad det verkligen kostar per gäst. (Rätta mig gärna om jag har fel här TS!)
Så det är väl självklart att det är intressant för TS om de kan få mer pengar som presenter än vad de skulle få genom kuvertavgift. Speciellt som kuvertavgift känns väldig FEL för väldigt många personer, säkert även för flera av TS gäster.
Slutsats: att önska sig pengar i present i stället för att ha kuvertavgift är en SUPERBRA idé. Då stöter man sig inte med någon, verkar inte sniken som tar betalt för att gäster ska få komma på ens bröllop, OCH man kanske till och med får mer pengar.
Vore kul att få höra vad TS tycker...!
jag skulle personligen känna mig förlämpad om jag blev "bjuden" till ett bröllop med kuvertavgift.
typ... "Du får komma på vårat bröllop, men då måste du betala först". Neeej, då är det bättre att dra ner på kostnaderna/ önska sig pengar.
Vi uttryckte TYDLIGT att vi ville ha våra vänners närvaro som present och INGET ANNAT. Vi bad om ett festbidrag om 250 kronor per person (inga barn) och det täckte ungefär en tredjedel av det kostade för oss per gäst.
ALLA var mycket positiva till att slippa "hitta på " presenter till två som redan har allt (vi är båda i 40-årsåldern) och har hunnit köpa de glas, brödrostar och glassmaskiner vi behöver!
h-b - Nar du sager at 250 kr per person "täckte ungefär en tredjedel av det kostade för oss per gäst" menar du da mat och dryck eller hela brollopet?
jamtlandstaus
Vad anser du om svaren du fått????
Jag är väldigt nyfiken på det....
4:e maj:
Det gäller hela bröllopet! Middagen kostade ca 400 kr per kuvert UTAN dricka. Sen tillkom kaffe med avec (vi skippade tårta). Till minglet i början bjöd vi på bubbel och tapenades. Dessutom fick alla gäster två drinkbiljetter att välja vad de ville från baren. Därutöver fick de betala själva om de ville ha mer från baren.
ALLA var som sagt nöjda, och ingen tyckte det var snålt, och vi slapp
a)sålla i gästlistan
b)byta brödrostar...
tryswe
Hmm jag tolkade det inte så, utan tänkte att hon frågar efter rimmlig summa innan man börjar kolla på menyer hos olika cateringfirmor. Priserna varierar ju mellan olika firmor och olika rätter, och hur många rätter.
Om man då får in synpunkter om vad som är kan tänkas vara ok så är det ju lättare att börja arbetet med att välja catering sedan. Men det kanske var feltänk från min sida. Har bara hört väldigt få som vill "tjäna" pengar på sitt bröllop. Men det kanske är en affärsidé? (hoppa inte på mig nu, jag skojjar)
Jag känner ju inte TS, men varför förutsätta att hennes gäster inte skulle tycka det är ok med kuvertavgift.
Jag kan garantera att våra gäster skulle tycka det var en bra sak om vi skulle välja kuvertavgift. Men var och en känner ju sin bekantskapskrets och släkt bäst.
Och varför inte låta bli att göra inlägg om att man inte gillar kuvertavgift det finns ju 1000 sånna trådar att hänga i. Den som vill ha synpunkter om hur mycke som är okej tycker nog att det är en bra grej. Sedan finns det ju de som frågar OM det är ok. Tyck till där istället vet ja!
(okej, jag vet att det är lätt att kidnappa trådar till "fel" sak, har nog gjort det själv oxå)
Men det vore kul om det fanns en tråd där man "bara" fick prata om hur, för dem som tycker att kuvertavgift är bra.
Varför blir det alltid romaner av mina inlägg? Ja kan tydligen inte hålla mig kort. Sorry, ska försöka bättra detta.
Jamtlandstaus - vad tycker du?
Hur mycket har ni som varit pa kuvertavgift brollop betalat (har inte sjalv varit pa sa manga brollop alls)? Vad brukar medel talet ligga pa?
SagaTova
Jag tycker verkligen inte att mina inlägg "kidnappat" tråden för något annat ändamål än den efterfrågade. Frågan var; vad är en rimlig summa som kuvertavgift och mitt svar är "noll", vilket också är en summa. Din tolkning om vad TS frågar efter kan vara precis lika rätt som min. Varken du eller jag vet mer om TS än vad som står i det första inlägget som startade tråden. TS har ju inte skrivit mer sedan dess. Tyvärr, för jag skulle vilja veta vad TS tycker....
Sedan ett förtydligande: jag menar inte att man kan gå plus på sitt bröllop genom att få pengar i present. Jag menar att jag tror att man kan få in mer pengar (eller minst lika mycket) genom att be om pengar i present än vad man skulle få om man bad om kuvertavgift. Och det är ju precis vad kuvertavgiften handlar om: att få hjälp från sina gäster att finansiera sitt eget bröllop. Jag hävdar fortfarande att frivilliga presenter med en frivillig summa är ett betydligt trevligare och snyggare sätt att sköta detta på, än att ha ett "inträde" med en fast summa som man måste betala för att över huvud taget bli accepterad som gäst. Jag gillar inte den principen, och jag är inte ensam om det. Med andra ord är det rimligt att anta att någon/några i TS bekanstskapskrets också tycker som jag. Och därför är det relevant i denna tråden.
Sedan vad TS+partner väljer att göra är givetvis helt och hållet upp till dom. Ställer man en fråga så händer det ju att man får man svar. Detta är mitt.
Jag pratade inte om ditt inlägg Tryswe, utan om ett som kommit in under om att "känna sig förolämpad om man fick inbjudan med kuvertavgift" så tagga ned damen
Jag säger inte att jag har tolkningsföretträde. utan bara hur jag tänkte kring det hela.(Alltså jag pratar om hur mycke som jag anser vara okej, med olika argument. Inte om de ska kuvertavgift eller inte) Jag har endast hört talas om ett fåtal som väljer kuvertavgift som förväntar sig att den ska täcka annat än maten och ev dryck.
Om du eller jag tycker att de är fint eller ofint med kuvertavgift är inte vad TS frågar efter om jag förstått det hela rätt. Det finns som sagt MASSOR av sådana trådar.
Frågan löd, Vid kuvertbröllop - vad tycker ni är rimmligt. Inte om de skulle ha kuvertavgift eller någon anna lösning och olika argument för det.
Men TS kanske är glad för andra synpunkter också. Vi får väl hoppas på det.
SagaTova
Hur som helst så finns det inga tecken på att TS har läst några av inläggen = slöseri med tid att göra fler.
Om man anser att kuvertavgift bör kunna ersätta vad man spenderar på en gåva så bör man lägga kuvertavgiften på en rimlig nivå för den bröllopsgäst med MINST plånbok.
För mig är en summa större än 150kr/person kört, då får jag stanna hemma.
Tänk på att gäster också har kostnader för kläder, resa och ev övernattning, och då kanske för 2 vuxna...
Jag skulle personligen inte ta kuvertavgift, men det är inte frågan i detta fallet.
Jag skulle tycka att en kuvert avgift på 50 kr - max 250 kr är rimligt.
Man behöver inte ta betalt för hela kostnaden av mat och dryck. Kuvertpriset för våran middag kommer att landa på 250 kronor med dryck. Skulle känna mig snål om vi tog betalt för alltihop, skulle kunna tänka mig att 100 kr är rimligt per person i så fall.
Håller också med om att man ska anpassa sig efter den person med minst plånbok.
Tycker inte att man bör välja det dyraste alternativet av middag för visst finns det alternativ i 1000 kronors klassen, välj ett alternativ där ni kan tänka er betala lite mer än halva summan och ändå hålla summan låg.
Tycker inte att lokalkostnader osv ska räknas i i priset av kuvertavgiften.
(Sen tycker jag att ett bröllop inte bara är en middag, för mig är bröllopet själva vigseln, men det kanske bara är jag, men skulle jag inte ha råd att gå på ett bröllop pga kuvertavgift skulle jag ändå vara med och bevittna vigseln.)
Lycka till hur ni än gör!
Jag håller med ovanstående talar i frågan, det man tror att den som har minst kan lägga ut. Utifrån att man vill att alla ska kunna komma.
Även om TS inte har kommit med synpunkter, så finns det ju många fler som tänker ha kuvertavgit och för alla dem torde det vara intressant att höra resonemang om vad som är en rimmlig kuvertavgift.
Hur resonerar ni andra som ska ha kuvertavgift när ni sätter summan?
Tack alla som svarat på min fråga.
Jag har inte varit inne på några dagar så det är därför jag inte svarat.
Nu känns det som jag vet var jag ska lägga gränsen, jag har kollat upp lite ang priser på maten och jag hade tänkt att var och en betalar sitt eget kuvert,(förätt, varmrätt, dryck till maten och kanske tårta = ca 250 kronor)inget annat.
Jag väljer kuvertbröllop för att vi ändå ska kunna ha den middag och fest som vi vill, för vissa blir det kanske dyrt med 500 kronor per par och vissa kommer tycka att det blir billigt istället för att köpa en present.
Jag har tänkt att vara tydlig i inbjudan att kuvertpriset absolut är istället för present.
Nu kanske vi kan lägga en slant på ett band eller dj när maten går utanför vår egen budget.
Hur ofta får man gå på kalas med trerätters och en himla fest för 250 kronor?
Så bra om det gett dig lite stöd i funderingarna. Bäst med kuvertavgift tycker jag är att man som gäst slipper försöka hitta på någon present, ofta väldigt svårt. Och sedan slipper man den dö tråkiga delen av bröllopet med det f-b presentöppnandet. Och som objekt för firandet (om det är dop,jämna kalas, bröllop mm) stå och försöka och se tacksam ut.
Istället kan man fira hela kvällen med sina gäster, prata, umgås och ha trevligt.
Hoppas ni får en fin dag när det väl blir.
Hoppas att det inte är för sent med ett inlägg! 350:- tänker vi ha som kuvert avgift. Har pratat med min koordinator och tycker att det nästan är lite!! Vi ska dessutom bussa våra gäster till och från stan, kyrka och fest lokal.