• La Paloma

Viktnedgång trots kortison.......

Är det ngn som vet om det är ngn idé att försöka banta när man äter kotison? Har gått upp 15 kg på kort tid och börjar få panik.....ska gifta mig i feb och vill ju komma i klänningen. Tacksam för alla råd!

• Svar på tråden Viktnedgång trots kortison.......
  • La Paloma

..............ingen????????

• Gorgeousness

Viss sjukvårdspersonal säger ju att man går inte upp av cortisonet självt. Utan att detta ökar ditt matbegär som i sin tur ökar vikten om man nu ger efter för det!

Kolla med din läkare! Annars så är det ju "bara" att öka motionen i förhållanden till intaget!

Kör lite "bulk"-kost typ broccoli och morötter som utfyllnad på tallriken!!

• Ronille

Hejsan,

Jag har ätit cortison ( predonsolon ) sedan -99. Jag har pendlat en del i vikt och visst kan du banta då då står på cortison. Men precis som "Gorgeousness" säger så är det nyttig mat, inget fusk och mycket motion som hjälper. Tänk på att äta mycket kalcium för att förhindra benskörhet.

Sedan får jag fråga?...Varför äter du cortison, vikten kan ju ha att göra med VARFÖR du äter cortison d.v.s grundsjukdomen..

Lycka till och kämpa på!

• Janie

oj, kortison är verkligen som gift för kroppen; om man får behandling med det i stora mängder (men lyckligtvis, så kan det vara livsräddande i vissa fall!)

Vissa som använder kortison, kan få svullnad i kroppen, då vätska samlas... svullna händer, fötter, ansikte etc.
    Dessutom, så ändrar kortison, vid längre användningi stora mängder, aptiten hos några - och ämnesomsättningen ändras, och det kan resultera i viktökning.

Om man har använt kortison en lång tid, med en för stor dosering, så kan det ha hemska biverkningar och följder...
    Jag har själv drabbats av det - Cushings syndrom.
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    Jag har dock börjat må mycket bättre - och har blivit av med många av symptomerna! :)

Men - om det är en kortare användning av kortison; så är det vätsesamlingar i kroppen som gör att man känner sig tjock... dessutom så kan man ha gått upp i vikt pga ökad aptit.
    Då kan man snabbt hjälpa det, genom att äta nyttigare - dricka mycket!! Ät mycket grönsaker...

Lycka till! :)

• La Paloma

Hej tjejer!!!
    Jag äter prednisolon Sandoz sedan maj månad. Blev utskriven med 40 mg/dan. Är nu nere i 7,5 men är fortfarande ständigt hungrig som en varg. Tänker på vad jag äter och går eller hoppar studsmatta i stor sett varje dag. Trots detta har jag sedan maj gått upp 15 kg...hur kul är det. Fick diagnosen morbus bechet som är en virussjukdom. Tror att jag har lagt på mig vätska då mina tutts är dubbelt så stora som föru......till min sambos stora lycka Nu är det så att vi gifter oss i feb och jag kommer inte i klänningen. Ska prova nutrilette eller om jag kan få reductil utskrivet. Jag kämpar på men det e bra tungt emellanåt. Tack för alla svar, det värmer )

• Gorgeousness

Jag skulle verkligen inte köra någon batningskur med Nutrilett om man har en sjukdom som gör att det behövs medicinering!
    Det nyttigaste för din kropp är att köra den TUNGA och JOBBIGA vägen, med mycket motion, förbränningsaktiviteter och sedan äta nyttigt MASSOR med grönsaker och äta som vanligt. För oftast kan ju en genväg vara en senväg.

Jag har knaprat cortison i 18 år, och mina doktorer har alltid varit noga med vad jag stoppar i mig när jag har frågat om bantningspreparat.
    Men nu har jag insett att det är bara att motionera (bläääää äckeltråkigt haha) och käka ordentligt. Kör gärna lite kryddig mat det ökar förbränningen.
    Usch vad man predikar, tänk om man kunde leva som man lär???!!

Svar på tråden Viktnedgång trots kortison.......