• mrs Ella

Vad inkluderas i avgiften??

Vi är bjudna på ett bröllop i sommar. Det är över 100 mil att resa och nu har jag fått höra på omvägar att det kommer att vara kuvärtavgift. Hur mycket brukar dessa avgifter ligga på? Vad brukar ingå? Betalar jag för min mat och drickan eller för "hela paketet"? Jag är orolig att det kommer att bli väldigt dyrt för oss att åka...

• Svar på tråden Vad inkluderas i avgiften??
  • missZapon

Har du redan fått inbjudan? eller är det än så länge bara muntligt att ni blir bjudna, isånafall tycker jag ni ska vänta på en skriftlig inbjudan. Där måste/borde allt som man behöver veta stå, speciellt om det är kuvertavgift. Har ni fått den och det inte står nånting om detta så hör efter om detta när ni OSA:ar

Priserna brukar vara väldigt olika, men brukar vara själva kostnaden för sin egen mat. Så prist är väldigt olika beroende på vart man äter, finare resturang brukar kanska vara vanligast om man tar ut en kuvertavgift.

• Fru Cinderella

På omvägar?! Låter riktigt lustigt om ni fått inbjudan och det inte stod med.

• mrs Ella

Vi har inte fått någon "papperinbjudan" ännu utan bara fått typ "save the date". En kompis som också kommer att bli bjuden sa att det skulle tas ut avgift. Brukar det var istället för present eller?
    Resa, avgift, present, boende - Det kan bli ganska dyrt...

(Förlåt om jag låter gnällig men jag har inte så bra ekonomi alltid.)

• missZapon

Här får gnälla hur mycke du vill. Men kuvertavgift brukar alltid vara istället för present, har aldrig hört något annat.

• Fru Cinderella

Nej, har aldrig hört om någon som tar kuvertavgift och presenter.

• Tofflan

Eftersom vi gärna vill se att våra långväga (40-60mil enkel)vänner dyker upp så har vi sagt så att OM (inget bestänt än) vi tar kuvertavgift så kommer vi _inte_ ta det av de som har så långt att åka.
    Vill de göra oss äran att vara med på vår dag kommer de få tillräckligt med kostnader ändå.

• Fru Cinderella

Tofflan

Förstår din idé, det är en fin tanke. Men tror du verkligen det fungerar i praktiken? Tror du inte att de gäster som måste betala kommer känna sig "specialbehandlade" eller nått.. vet inte.. lät skumt tycker jag bara.

• Tofflan

_Cinderella_

Ingenting är bestämt än. Jag kan förstå att det låter konstigt. Men jag har lyssnat runt och det verkar okej. För mig är det samma sak som att jag vet att några har det kärvt ekonomiskt men gärna vill komma - givetvis vill jag hellre att de kommer än att de stannar hemma för att de inte kan betala.

Det bli reaktioner. Vad vi än väljer så får vi ta det då. Hursomhelst försöker vi tänka ut det bästa för de vi väljer att bjuda.

Självklart hoppas jag att det inte blir tal om någon kuvertavgift alls.

• mrs Ella

Betalar man för vad ens mat kommer att kosta eller betalar man "sin del" ab hela kalaset (typ ett utslag per gäst för klänning, lokalhyra etc)?

• anne på grönkulla

Det där är ju omöjligt att svara på om man inte är brudparet.

Reaktionen här på BT brukar vara att en kuvertavgift som inte ens täcker hela matkostnaden KAN vara OK men inget annat får täckas av den - och många anser även det social katastrof.

Men avvakta inbjudan och så - de kan ju inte begära att du ska svara om du kommer eller inte innan de skickat ut inbjudan!

• Fru Cinderella

Vill inte göra någon arg, men jag hade nog aldrig gått med på en kuvertavgift som täckte någons klänning och övriga arrangemang förutom dryck och mat..

• mrs Ella

Nej, jag vill inte heller betala mer än min mat. Och egentligen anser jag att man ska BJUDA till bröllopsfest. Det är därför jag känner mig upprörd redan nu.

Bruden är en av mina bästa vänner, så jag vet att hon förväntar sig att vi skall komma oavsett vad. Men det är hon som har flyttat långt bort och hon vet att de har bättre ekonomi än vi. Och ändå BJÖD vi faktiskt på våran bröllopsfest (bar till självkostnad, men allt annat).

• anne på grönkulla

Om ni är så nära vänner tror jag också att ni kan prata om saken. Spekulera inte och bli arg för det utan vänta antingen på inbjudan och ta ställning då eller fråga henne helt enkelt.

Och var ärlig mot henne, berätta vad det kostar för er och att ni inte har råd, när du tackar nej, om du gör det.

Men det kan vara superdyrt att gå på bröllop - särskilt med klädkoder som man inte kan uppfylla ur sin egen garderob utan man måste köpa frackklänning och så.

• N&N

Vi var på bröllop i Oslo i somras hos goda vänner. Vi betalade resorna, taxi, presenter, rum på en herrgård... det blev väldigt dyrt! Men vi såg det som en härlig weekendresa, skönt att komma iväg på egen hand utan barnen. Se det mer än ett bröllop och var glada för inbjudan. Det är klart att kostar det mycket (vi var en student och en föräldraledig) så visst känns det i plånboken, men vet man om det långt innan kan man ju börja lägga undan lite pengar varje månad.

Personligen skulle jag aldrig ta ut kuvertavgift av våra gäster, hellre spara pengar ett år till eller fixa ett enklare bröllop, kanske bara fika mitt på dagen eller nåt sånt. Det känns helt fel att först bjuda och sen be om pengar... men det är en högst personlig åsikt, alla gör som de vill.

• Pomodoro

Det finns ju miljoner tradar om kuvertavgift redan, men anda. Om kuvertavgiften ar ingefar lika mycket som en present skulle ha kostat ar det val inget fel? Men det later ju lite konstigt och osannolikt att kuvertavgiften skulle vara en del av alla kostnader for brollopet...
    Man har ju ocksa ratt att tacka nej till ett brollop, om man tycker att det blir for dyrt.

Svar på tråden Vad inkluderas i avgiften??