• Esereth

Min man är egenföretagare och stämnd - måste jag betala?

Hjälp! Jag och min man gifte oss i somras och min man startade ett eget företag nu i höstas. Jag är för tillfället väldigt orolig då det ser ut som om min man kommer att bli stämd. Nu när vi är gifta kommer jag att behöva betala med mina privata tillgångar om det skulle vara så att min mans företag förlorar och han inte har råd att betala? Om det är så kan man förhindra det på något sätt? Jag har ju ingenting med min mans företag att göra! Någon som kan nå't om sån't här eller vet vart jag ska leta. Har kollat på skatteverkets hemsida med hittar inte något.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Min man är egenföretagare och stämnd - måste jag betala?
  • Azacia

Hej, har bara läst lite familjerätt, men vadera make svara för sina egna skulder, dock kan din mans borgenärer ta pengar från era gemensamma tillgångar om din man inte kan betala, men du ska aldrig behöva betala din makes skulder om ni nu inte står gemensamt på företaget!

Men det finns säkert nå'n som kan förklara detta bättre, om du är orolig, prata med en jurist!!!

Lycka till!!!
    Kram

• Saltakatten

Blir hans företag stämt? För då är det företaget som ska betala.

Har han enskild firma eller är det aktiebolag? Är det enskild firma så är han personligen ansvarig för sina skulder.
    Skulle han då bli skyldig mer pengar än vad som finns i företaget så kan han få betala från egen ficka. Det innebär att du också kan bli av med tillgångar som tillhör ert giftorättsgods.
    Många par där en har en enskild firma gör an bouppldelning under pågående äktenskap för att förhindra att någon skall kunna komma åt deras tillgångar genom företaget.

• Vinterbrud feb -07

Är det en gåva eller arv som du har fått är det din enskilda egendom och den är bara din. Eller om ni har skrivit ett äktenskapsförord.
    Är det däremot så att det inte är det så är dina pengar nu era gemensamma och de räknas lika mycket som din mans.

• Vinterbrud feb -07

Tillägg..
    Jag uppfattade det som att han har en enskild firma, då är ju din man och företaget ett och skulderna är hans. Har han någon annan bolagsform är det en annan sak.

• Esereth

min man är enskild näringsidkare och han har ännu inte kommit igång så att det finns inga direkta pengar att tala om i företaget. Just nu lever vi på min lön.

Vart vänder man sig om man vill göra bouppdelning eller skriva äktenskapsförord och vad innebär det?

• Vinterbrud feb -07

Esereth
    Till en advokat, äktenskapsord ska registreras av tingsrätten.

• anne på grönkulla

Du har fått bra svar - skulle just själv säga att det låter som en situation ni kan ta er ur med hjälp av ett äktenskapsförord. Har ni en bankman eller om din mans företag har en bankkontakt så kanske de kan hjälpa till?

• Saltakatten

Äktenskapsförord kan man ofta skriva hos sin bank eller hos tex fonus. Man behöver inte gå till en advokat oftast.

• Saltakatten

Om man gör en bodelning under pågående äktenskap så skyddar det din egendom mot hans eventuella borgenärer.

• Esereth

om man skriver ett äktenskapsförord gäller det även min inkomst då eller räknas den som gemensam?

Svar på tråden Min man är egenföretagare och stämnd - måste jag betala?