Inlägg från: Saltakatten |Visa alla inlägg
  • Saltakatten

Min man är egenföretagare och stämnd - måste jag betala?

Blir hans företag stämt? För då är det företaget som ska betala.

Har han enskild firma eller är det aktiebolag? Är det enskild firma så är han personligen ansvarig för sina skulder.
    Skulle han då bli skyldig mer pengar än vad som finns i företaget så kan han få betala från egen ficka. Det innebär att du också kan bli av med tillgångar som tillhör ert giftorättsgods.
    Många par där en har en enskild firma gör an bouppldelning under pågående äktenskap för att förhindra att någon skall kunna komma åt deras tillgångar genom företaget.

• Saltakatten

Äktenskapsförord kan man ofta skriva hos sin bank eller hos tex fonus. Man behöver inte gå till en advokat oftast.

• Saltakatten

Om man gör en bodelning under pågående äktenskap så skyddar det din egendom mot hans eventuella borgenärer.

• Saltakatten

Allt beror på hur ni formulerar ert äktenskapsförord.
    Skriver ni att all din framtida inkomst skall vara din enskilda egendom så är den det.
    det svåra blir sen när du köper saker. Använder du pengarna för att renovera tex ert gemensamma hus så "försvinner" de pengarna från dig och blir giftorättsgods istället.

• Saltakatten

sorry, jag är lite långsam på att skriva.

• Saltakatten

Jag har för mig att man ärver varandra ändå, så det ska inte vara några problem.

• Saltakatten

Enskild egendom avtalar man ju oftast om för att skydda sig själv vid en eventuell skiljsmässa. Det viktigaste när man har barn anser jag vara är att se till att man ärver varandra om något skulle hända för att slippa blanda in utomstående förmyndare.

• Saltakatten

Lycka till esereth, allt löser sig säkert. Prata med banken imorgon

*kram*

Svar på tråden Min man är egenföretagare och stämnd - måste jag betala?