• Trippa

Hur delar ni kostnaderna?

Hej!

Jag och min kille kommer att betala ungefär hälften var av kostnaderna till vårt bröllop... Men jag vet inte riktigt vilket är det smidigaste sättet att sköta detta? Funderar på om vi skulle öppna ett gemensamt konto el dyl.. Risken är ju annars att man köper lite här och där och man missar att få med det i budgeten.. Skulle vara spännande att få veta hur ni gör med detta..?

Ha det bra!

• Svar på tråden Hur delar ni kostnaderna?
  • Johans2B

Eftersom vi har gemensam ekonomi så har vi inte det problemet. Vi får dessutom bidrag av våra föräldrar, vet dock inte hur mycket.

• 4/8

Eftersom vi kommer att gifta oss, vilket innebär att vi kommer att ha en gemensam framtid tycker vi inte att det finns skäl att dela på bröllopet. Vi sparar det vi kan och lägger undan varje månad. Båda gör uppoffringar. Det viktiga är inte vem som har sparat mest utan att båda gör vad de kan.

/F&A

• maljor

Vi har helt gemensam ekonomi så alla pengar på våra konton delar vi på. Vi öppnade dessutom ett nytt konto för att ha de stora summorna till bröllopet på men eftersom det oftast är jag som handlar (mat, presenter/julklappar, bröllopssaker osv) så har jag hand om kortet till bröllopskontot plus att när pengarna på mitt kort börjar ta slut så tar jag bara hans kort.

• Juni07

Vi öppnade ett nytt konto för bröllpet dit har vi en stående summa går över varje månad från vårt gemensamma konto, så det är våra gemensamma pengar hur som hest. men vi har bröllopspengarna på ett eget konto så är det lätt att se hur mycket man har kvar!
    Mina föräldrar kommer att stå för maten och min M2b´s mamma kommer att bidra med det hon kan.

• A:s wife

vi har öppnat ett konto där vi samlar alla pengar som ska till bröllopet. Eftersom våra föräldrar vill vara med och betala så får de sätta in pengar på det kontot. lätt som en plätt att hålla koll på ekonomin! =)

• InaHjärtarAdam

vi sparar så mycket vi kan båda två, fast kanske lite olika. vi har nästan gemensam ekonomi så det spelar ingen roll för oss vem som betalat mest och sådär sen.
    sen får vi pengar av våra föräldrar också, 5000 per förälder så vi har 20 000 klara redan.

• Trippa

Hej, Tack för alla era förslag.. Tror nog att vi öppnar ett konto sa att vi har koll på hur mycket går till bröllopet. (annars vet jag hur det blir... jag springer ut och köper massor av "små saker" och sen har jag ingen aning om vart alla mina pengar tagit vägen!)

Vi har ju inte delad ekonomi, och vet inte heller hur vi kommer att ha det som gifta.. Jag vet inte om jag vill ha totalt delad ekonomi. Kan tänka mig att man delar på en del, och resten är ens egna att bestämma över.. Oroar mig inte så mycket över det just nu.. vi har aldrig bråkat om pengar, och tänker inte göra det nu heller hoppas jag. Vet inte om jag är konstig som vill ha separat ekonomi - tror att det är för att jag är van vid det fran mina föräldrar, min kille ser det lite annorlunda.

Just nu tjänar vi båda bra - men min kille tjänar mer än dubbelt så mycket.. (orättvist.. Hmm - delad ekonomi kanske inte är så dumt ändå!)

Hjälp.. känner att jag börjar bli vuxen - nya tankar och funderingar...

• fröken Inga

Vi spara pengar på hans sparkonto och tar pengar därifrån när vi köper något till bröllopet. funkar bra.

• Trippa

Roligt är det hursomhelst att planera och dona! Min kille ringde just och sa att han hade köpt massor av dricka... Första inköpet so far.. Önskar att jag kunde säga att första inköpet hade varit någonting mer nobelt som material till inbjudningskort - men jag antar att detta betyder att vi är på gång! Vi bor i Tyskland, så vin, sprit och öl tänkte vi köpa här och frakta hem när vi kan under årets gång! Är såå glad att det snart är jul så att jag kan åka hem och krama alla nära och kära! Men nu sitter jag här och är sjuk - vad bättre än att ägna sig åt lite plannering då..

• Pillapillan

Vi har ingen koll exakt på vad vi köper alls. Borde man ha det? Vi har gjort en ungefärlig budget här på BT och sen köper vi smågrejer när vi kommer åt, de stora kostnaderna har vi först efter bröllopet och strax innan.

Men vi har också gemensam ekonomi i praktiken så för oss spelar det ingen roll vem som betalar vad. Blivande makens föräldrar sponsrar med ett visst belopp, men det är alldeles oavsett våra totala kostnader. Det mesta står vi själva för gemensamt och det känns bra att sprida ut småkostnaderna så kan man lura sig själva att det inte blir så dyrt ;o)

• Trippa

Pillapillan

Så sant att man kan lura sig själv med att sprida ut små kostnaderna! Det är kanske en form av sparande det med.. Jag tycker att det är upp till var och en vad för kontroll man vill ha. När det gäller ens eget bröllop måste man ingenting - bara det som man som par vill!

Jag vill väl framförallt ha koll på huvudutgifterna - små sakerna får bli som det blir.. Tycker dock att det är kul att kolla på mina föräldrars gamla bröllopsbudget - så det vore kul att ha lite dokumenterat... (för framtida "åhhh bara 40000 för mat" eller "tänk när man kunde få en klänning för 7000" typ...

• Pillapillan

Jo det är så klart kul! Måste komma ihåg att skriva ut budgeten sen och spara.

• jocelyn

Vi har separat ekonomi -delad- och ett särskilt "bröllopskonto". Det kontot har jag hand om eftersom jag är bättre på att hålla ordning på pengar/viktiga papper/datum etc. Vi satte in lika mycket var och nu väntar pengarna på att förränta sig en smula och såklart; att användas! :)

•  Miss Cee

Vi har helt gemensam ekonomi, så vi betalar saker och ting som det faller sig. Alltså allt går från vår gemensamma ekonomi (men jag för in precis alla utlägg som är bröllopsrelaterade i ett Excell-dokument så jag har koll på vad vi betalat..)

OM vi hade haft skilda plånböcker kan jag tänka mig 2 lösningar:

1. Man sätter båda in en exakt lika stor summa på ett separat konto och därifrån betalas alla bröllopskostnader. (Gäller ju att man är överens om en budget och vad pengarna ska räcka till.)

2. Man gör som i förslag 1, men kläder, ring till den andre, morgongåva och sådana personliga saker bekostar var och en för sig. Kan ju vara skönt att slippa debattera vad dina skor kostar...

Vad jag INTE skulle göra:
    Börja dela upp att du betalar maten, du betalar dricka, du betalar osv. Då öppnar det för en massa små debatter om att den andre som ska betala just det snålar för att det ligger på deras bord etc. Då är det bättre att göra en noggrann budget från början och sedan låta alla kostnader dras från samma konto.

• anne på grönkulla

Att dela någorlunda lika alternativt (om ni har väldigt olika inkomst) procentuellt eftr förmåga, tycker jag är rimligt.

Men vi hade gemensam ekonomi och avsatta allt sparande under året fram till bröllopet för det, i princip. Så frågan uppstod liksom inte.

• anne på grönkulla

Vissa saker, som kläder, tog vi på löpande pengar under samma tid f ö - men allt las ihop i den budget som finansierades med gemensamma sparade pengar i slutänden.

• Trippa

Massor av bra ideer.. vi kommer att sätta ca. 50.000 var, sen kommer ett bidrag fran föräldrar att komma till detta. Känns som att öppna ett gemensamt konto för detta kan vara en bra ide. Sen kan man ju forstätta att använda kontot, för framtida semesterar, ev hus köp etc.. håller med Miss Cee om att det kan var farligt att börja dela upp vilken typ av kostnader var och en ska stå för - tror mer på att komma överens om hur mycket var och en är villig att lägga till potten!

Kram

• TigerLinn

så här gör vi...

min m2b jobbar och får en helt ok lön men jag är hemma arbetsös/sjukskriven mellan varven.. :S

så vi har öppnat ett genensamt konto där min m2b lägger om 1000kr/månad och jag 500kr/månad mins föräldar ville sponsra och lägger även in 500kr/månad

sedan när vi köper s.k små saker.. som inbjudningskorts papper etc så har jag betalat papprena och så betalällde vi nå grejs från panduro och då tog han ut paketet...

• NuÄrDetDags

Vi har helt gemensam ekonomi (vi har till och med bara en plånbok med bådas kort och dylikt i). Vi har inte öppnat ett särskilt bröllopskonto utan använder det sparkonto vi har. Där sätter vi in vad som blir över. Annars brukar de pengarna gå till resor eller större inköp, nu är de reserverade för bröllopet.

Vi funderar inte på vem som sätter in mer eller mindre. Vi sätter båda in vad vi kan. Jag tjänar lite mer så jag sätter in lite mer men jag känner det ändå inte som att jag betalar 70 % eller så - VI betalar 100 %.

• Lilla Li

Vi får bidrag från våra föräldrar också. Ska spara ihop ca 20 000 själva. Vi har ett kuvert där vi varje månad lägger i pengar till bröllopet. Vi håller reda på vem som har lagt vad så att det blir lika.

Svar på tråden Hur delar ni kostnaderna?