• Trippa

Hur delar ni kostnaderna?

Hej!

Jag och min kille kommer att betala ungefär hälften var av kostnaderna till vårt bröllop... Men jag vet inte riktigt vilket är det smidigaste sättet att sköta detta? Funderar på om vi skulle öppna ett gemensamt konto el dyl.. Risken är ju annars att man köper lite här och där och man missar att få med det i budgeten.. Skulle vara spännande att få veta hur ni gör med detta..?

Ha det bra!

• Svar på tråden Hur delar ni kostnaderna?
  • Trippa

Hej, Tack för alla era förslag.. Tror nog att vi öppnar ett konto sa att vi har koll på hur mycket går till bröllopet. (annars vet jag hur det blir... jag springer ut och köper massor av "små saker" och sen har jag ingen aning om vart alla mina pengar tagit vägen!)

Vi har ju inte delad ekonomi, och vet inte heller hur vi kommer att ha det som gifta.. Jag vet inte om jag vill ha totalt delad ekonomi. Kan tänka mig att man delar på en del, och resten är ens egna att bestämma över.. Oroar mig inte så mycket över det just nu.. vi har aldrig bråkat om pengar, och tänker inte göra det nu heller hoppas jag. Vet inte om jag är konstig som vill ha separat ekonomi - tror att det är för att jag är van vid det fran mina föräldrar, min kille ser det lite annorlunda.

Just nu tjänar vi båda bra - men min kille tjänar mer än dubbelt så mycket.. (orättvist.. Hmm - delad ekonomi kanske inte är så dumt ändå!)

Hjälp.. känner att jag börjar bli vuxen - nya tankar och funderingar...

• Trippa

Roligt är det hursomhelst att planera och dona! Min kille ringde just och sa att han hade köpt massor av dricka... Första inköpet so far.. Önskar att jag kunde säga att första inköpet hade varit någonting mer nobelt som material till inbjudningskort - men jag antar att detta betyder att vi är på gång! Vi bor i Tyskland, så vin, sprit och öl tänkte vi köpa här och frakta hem när vi kan under årets gång! Är såå glad att det snart är jul så att jag kan åka hem och krama alla nära och kära! Men nu sitter jag här och är sjuk - vad bättre än att ägna sig åt lite plannering då..

• Trippa

Pillapillan

Så sant att man kan lura sig själv med att sprida ut små kostnaderna! Det är kanske en form av sparande det med.. Jag tycker att det är upp till var och en vad för kontroll man vill ha. När det gäller ens eget bröllop måste man ingenting - bara det som man som par vill!

Jag vill väl framförallt ha koll på huvudutgifterna - små sakerna får bli som det blir.. Tycker dock att det är kul att kolla på mina föräldrars gamla bröllopsbudget - så det vore kul att ha lite dokumenterat... (för framtida "åhhh bara 40000 för mat" eller "tänk när man kunde få en klänning för 7000" typ...

• Trippa

Massor av bra ideer.. vi kommer att sätta ca. 50.000 var, sen kommer ett bidrag fran föräldrar att komma till detta. Känns som att öppna ett gemensamt konto för detta kan vara en bra ide. Sen kan man ju forstätta att använda kontot, för framtida semesterar, ev hus köp etc.. håller med Miss Cee om att det kan var farligt att börja dela upp vilken typ av kostnader var och en ska stå för - tror mer på att komma överens om hur mycket var och en är villig att lägga till potten!

Kram

Svar på tråden Hur delar ni kostnaderna?