• Diddisen

nån mer som inte har en aning om när mensen ska komma?

Jag håller på att bli galen här.
    Jag äter minipiller cerazette och har gjort det i 1½ år.
    Jag kan aldrig veta när jag ska ha mens. Jag känner i hela kroppen att nu så kommer den snart och alla gånger så har det varit rätt. Men denna gången så har jag kännt så här i minst 2 veckor men ingen mens kommer.
    Nån som har förslag på hur man ska få igång den.
    Antar att jag oroar mej men hur fasen ska jag kunna slappna av när jag har ett hormonkrig i kroppen
    HJälp

• Svar på tråden nån mer som inte har en aning om när mensen ska komma?
  • tattar-Emma

Minipiller ska inte påverka mensen. Men det är säkert de som krånglar ändå. Släng skiten.

• Lins

Mini-piller påverkar visst mensen. En vanlig biverkning när det gäller cerazette är att mensen upphör helt. Jag åt under en kort period cerazette och blev totalförvandlad och mådde inte alls bra. Bytte till hormonspiral som verkar funka bra för mig.
    Alla påverkas olika av olika preparat. Gå in på fass så kan du läsa mer om de olika biverkningarn.

• Pepparmyntan

Visst påverkar minipiller mensen. Det är precis som Lins skriver.

• pickolina

En av de vanligaste biverkningarna med minipiller är just att mensencykeln rubbas. Det är mer en regel än undantag. Det gäller alla preventivmedel som enbart innehåller gestagen. Med kombinerade p-piller är det tvärtom.

Jag hade inte mens på 1,5år när jag åt miniåiller. Sedan gick jag över till kombinerade p-piller istället.. Bla för att få ordning på mensen och kunna veta när den kom.

• pickolina

mensencykeln, det var ett nytt ord... ;) :D

• Diddisen

Men hur ska jag få den där jäkla mensen att komma då.
    Hjälper det om jag står på huvet tror ni??

• Janie

åh, jag önskar jag visste! Jag borde ha fått det en vecka sedan - men... fortfarande ingenting. Har haft den där spänningen i magen, och tryck... :( Och jag har mått dåligt psykiskt ... pms I guess. usch.
    Eftersom jag alltid får den i tid ; så börjar jag snart tro att jag måste gå o köpa ett grav.test!
    Äter nämligen inte några piller eller så...

• pickolina

Mmm... Jag går själv här hemma och är irriterad över mensen... Jag är inne på min 47e dag nu, trött på att vänta..jag lovar att den kommer tills jag ska på dejt i mellandagarna... Fast jag vet orsaken så det är inget jag bryr mig om egentligen, det bara stööör mig just nu!.. *ler*

Hur som, om ni äter minipiller och får mensrubbningar som ni inte gillar så finns det bara ett sätt, byta ut minipillerna!..

• Diddisen

pickolina
    Låter jättelätt när du säger att man ska byta ut sina minipiller.
    Är tyvärr inte så lätt då jag inte alls tål p-piller. och så tog jag ut min pstav för att jag mådde skit..
    så det är inte så lätt alla gånger.

• pickolina

Nej det är knepigt det där med hormoner... Du kan ju kanske prova kopparspiral. Helt hormonfritt och många säger att de får mer regelbunden mens. Det är ju en chansning förstås men...

Annars är det ju kombinerade p-piller eller minipillret cerazette som är de alternativen som brukar ges för ökad blödningskontroll.

Vanliga minipiller, p-spruta, p-stav och hormonspiral är ju välkända för att strula till mensen under hela användningstiden...

• pickolina

Eller ja, cerazette anses ju oxå vara ett p-piller (ej minipiller) men är östrogenfritt, om man vill undvika östrogen men ändå ha hyfsad blödningskontroll så är det enda alternativet...

• Janie

Ingen mer väntan här inte är lättad; trots att jag sitter med värmekuddar runt min mage ... och svär över mensvärk! hihi

• pickolina

Diddisen
    Sorry, såg nu att du redan äter just cerazette.. *ler* hade glömt bort exakt vad som stod i trådstarten... Så blir det ibland... :)

Janie
    Vad skönt, eller inte... ;)

• pickolina

Måste bara få klaga lite... Jag är sååå trött på att ha ont i magen och vara pms`ig... 52 dag nu... Tänk att man kan längta såå efter att få mens!..

• Diddisen

ja visst är man trött på det, trodde aldrig att jag skulle vilja ha mens alls.
    Själv är jag på dag 68.
    och ingen mens i sikte.
    Har däremot fått ont i mina bröst för andra gången på dessa 68 dagar. så brukar det inte vara. Men med min otur så kommer väl mensen lagom till när jag o min sambo ska utomlands.Det slår aldrig fel.

• pickolina

Naturligtvis.. Garanterat så kommer den då... Nej jag är så trött på denna magvärk och jag vill ju inte äta ipren dygnet runt i flera veckor heller. Bläää... Dags att börja med p-piller igen känns det som. Måste vänta i några veckor först bara...

• Norpan83

Diddisen! Jag känner igen ditt problem, har själv haft det så...
    Jag fick min sista mens i maj månad. Från mitten av juni och fram till september hade jag konstant ont i magen och ömmande bröst vid flera tillfällen. Jag slutade med mina cerazette i september för jag mådde bara dåligt av dem. Och för typ två veckor sen fick jag min första mens sedan maj. Jisses vad glad jag blev :) Nu hoppas jag bara på¨att den ska dyka upp igen!
    Lycka till! Om du kan, så sluta med pillren, det e mitt tips

Svar på tråden nån mer som inte har en aning om när mensen ska komma?