• Nuhänderdet!

En sak förstår jag inte

Sitter här dag in dag ut och planerar mitt livs viktigaste dag. Men jag blir fundersam. Om man inte har råd med något varför då inte ha någon liten tillställning? Varför ska man kräva kuvertavgift av sina gäster bara för att kunna betala ett bröllop man inte har råd med?

Jag ber om ursäkt redan nu för jag vet hur många som kommer säga emot mig men förstår inte ni att ni låter andra, dvs. era gäster betala för ert bröllop? Det låter otroligt fel i mina öron & jag skulle hellre bjuda alla gäster på kaffe och kaka i mitt eget hem än låta dem punga ut med pengar för något jag inte har tänkt på och sparat till...

Är det ingen förutom mig som vägrar ha och skulle skämmas över att ha kuvertavgift?

• Svar på tråden En sak förstår jag inte
  • Fru Cinderella

Tycker det från början är konstigt att du säger en sak och direkt ber om ursäkt för den, varför då säga den över huvud taget?

Jag tror att det är en fråga som många har olika inställning till, vi kommer aldrig tycka samma i ämnet.

Men, vänd på kakan, alla ska ta med sig en gåva för kanske 200-500 kr.. det kostar pengar. Då kan man istället lägga det på maten och ingen present. Då blir det ju ingen skillnad?

Jag tycker att folk som är mot kuvertavgift ska låta de som har det vara. Det är ingen idé att slänga iväg ett sådant där inlägg.. det gör bara folk illa. Den här frågan har diskuterats allför många gåner på BT.

Alla är vi olika och låt oss vara det också.

• Fru Cinderella

Citerar: för något jag inte har tänkt på och sparat till...

Tror inte "sparandet" är problemet! Tänk lite..

• Nuhänderdet!

Det är väl ändå skillnad på en present och att andra betalar för ens bröllop. Men okej visst ska inte säga något mer. Uppenbarligen bör man inte yttra sig fritt här.

• malle_1

Instämmer med cinderella. Upp till var och en hur man vill göra.

• grekens

Klart att man ska få "tycka" om saker o ting, däremot kanske inte strö salt i såren. Jag menar; vem vill inte ha ett perfekt bröllop, vad det innebär är självklart individuellt, men jag tror mej veta att alla skulle vilja bjuda på allt o lite till omdet var möjligt, tycker iaf själv att det skulle va toppen.. Nu ser det ju liksom inte ut så riktigt för alla, tycker själv att det rusar iväg fullständigt i pengar, "många bäckar små"....alla sätt är bra utom de dåliga, va själv på en 40 års fest för några veckor sedan, hon skrev i inbjudan att hon fortfarande inte har vunnit på lotto så om vi ville delta så fick vi bidra till middag/dricka, tycker att det är helt ok, man har ju liksom ett val, tycker ju jätte mycket om henne så det spelar ingen roll om det kostar eller inte..
    tycker också att man likväl kan skippa presenter o lägga ett bidrag istället..
    Om jag fick välja imellan att betala en summa o få delta i en av mina vänners största dag eller att missa den pga en avgift/bidrag så är valet ganska självklart.. Tycker inte ni det???

• Fru Cinderella

Jo visst klart man kan yttra sig, men man bör dock som i vilka andra lägen som helst tänka på vem man sårar när man säger en sak. Hur tror du de som har kuvertavgift reagerar när du säger en sådan sak, att de ska skämmas? Tycker det var att gå lite långt.. hade du startat diskutionen på en vettig nivå hade jag gärna diskuterat med dig.

.. Man kanske kan se betlaningen för maten som presenten? Och man betalar inte för bröllopet.. beror helt på hur man vänder på frågeställningen.

• Fru Cinderella

Plus att det verkar vara så att dina föräldrar betalar.. har du vart i sitsen där man har dåligt med pengar?

• Mimsan75

För mig spelar det ingen roll om jag till ett bröllop betalar en kuvertavgift eller köper en present. Önskar brudparet hjälp till en lyckad och fin dag med god mat och dryck (som jag själv även får ta del av ) hellre än en snygg/fin vas, så är det helt okej för min del.

Tycker inte kuvertavgift är ngt värre än en önskelista på saker om jag ska vara ärlig.

Alla är olika och har olika förutsättningar.

Vi har nu till vårt bröllop inte ngn kuvertavgift, men har vid min sambos 40-årsfest önskat bidrag till fest hellre än present vilket _alla_ av gästerna faktiskt var tacksamma till, kan vara svårt att "köpa/fixa" en present som kommer till sin rätt.

• SagaTova

Jadå det finns fleeeeera som tycker som du. De finns gott om trådar du kan läsa på temat.

Börjar själv bli rätt less både på denna diskussion och den med barn kontra inte barn på sitt bröllop.

Var och en bestämmer över sitt bröllop, och känner sina gäster. Sedan är det en sak om man VILL ha synpunkter på sitt arrangemang. Då får man räkna med både de som tillstyrker och de som inte gör det.

På erat bröllop hoppas jag att ni får göra som ni vill.
    Lycka till!

• B & S

Ja hade ialf inte tagit imot presenter OCH kuvertavgift....det är väl skillnaden. Girigt att ta både och.......
    Sen får ju alla göra som dem vill men hade jag som gäst gått på ett bröllop där dem hade kuvertavgift o sedan fått skit för att jag ej tagit med present då hade jag illa kvickt lämnat det bröllopet...o den vännskapen.
    Hade inte alls tyckte det var fräckt o komma med en avgift på ca 2-300kr/person ISTÄLLET för presenter. Tänk va mycket tid som sparas också för alla gäster slipper leta efter nåt som passar eller se på en lista vad dem vill ha.
    Däremot hade avgiften vart mera än 300....då hade det nog berott på hur väl man kände personen. Hade dem tagit ut tex 1000kr/skalle.....då hade jag nog inte gått även om det var min egen syster! Det hade bara varit fräckt.

Föresten "Nuhänderdet!" vad är skillnaden mellan en present på 300kr o en kuvertavgift på samma summa???? ;)

Svar på tråden En sak förstår jag inte