• Nuhänderdet!

En sak förstår jag inte

Sitter här dag in dag ut och planerar mitt livs viktigaste dag. Men jag blir fundersam. Om man inte har råd med något varför då inte ha någon liten tillställning? Varför ska man kräva kuvertavgift av sina gäster bara för att kunna betala ett bröllop man inte har råd med?

Jag ber om ursäkt redan nu för jag vet hur många som kommer säga emot mig men förstår inte ni att ni låter andra, dvs. era gäster betala för ert bröllop? Det låter otroligt fel i mina öron & jag skulle hellre bjuda alla gäster på kaffe och kaka i mitt eget hem än låta dem punga ut med pengar för något jag inte har tänkt på och sparat till...

Är det ingen förutom mig som vägrar ha och skulle skämmas över att ha kuvertavgift?

• Svar på tråden En sak förstår jag inte
  • Dallas

Jag håller med _cinderella_, fröken Inga mfl
    Alla har olika förutsättningar.
    Alla kanske inte har behov av presenter.
    Om vi skulle haft kuvertavgift på vårt bröllop skulle jag inte skämmas ett dugg.

• Afrodite 4/8-07

_Cinderella_

Faktum kvarstår.

Present= frivillig
    Önskan= frivillig
    Kuvertavgift= krav

• Fru Cinderella

Afrodite 4/8-07

Och de andra faktumen kvarstår också

1. Festen = Frivillig, alltså är kuvertavgiften frivillig

2. Presenten = Frivillig? Nja.. skulle du någonsin gå på bröllop utan present med dig?

• grekens

jo självklart är det en viss skilnad, men om om att tacka ja till inbjudan binder gästerna till ett visst bidrag kan man ju välja att avstå, jag själv tycker att ett bröllop självklart kräver en gåva av mej till brudparet(oskriven lag som nämdes innan), skulle alldrig klara av att komma tomhänt, skulle avstå från att komma om så var situationen.
    Vi själva ska bjuda våra gäster på allt på våran fest, känner mej glad över att vi kan o har möjlighet att göra det, ska själv på ett bröllop innan vårat går av stapeln där det just kräver ett litet bidrag för att delta, skulle inte missa bröllopet för allt i världen o ger självklart blivande brudparet ett bidrag, sen att det går till själva festen spelar mej ingen roll, köpa en vas eller inte....det är frågan..;)

• Afrodite 4/8-07

_Cinderella_

Nej jag skulle lika lita kunna tänka mig att gå på en bröllopsfest utan present som jag skulle kunna tänka mig att som värd ta betalt för en fest. Lika illa bägge två.
    Men spelar ingen roll i denna diskusionen. som gäst ska man alltid ges valet och inte ges krav.
    En present kan du alltid rätta efter plånboken, köpa liten stor eller mellan, kuvertavgift är alltid ett krav och en fast summa. och för mig är det helt otänkbart.

• Fru Cinderella

Afrodite 4/8-07

Nja.. egentligen kan man inte rätta presenten efter plånboken om man ska gå efter etiketten. Presenten ska vara av samma storlek som middagen kostar. Så kostar middagen 1000kr per person ska egentligen gåvan göra det också.

• grekens

oj, då!!!!

I sånt fall kommer vi vääääldigt långt på våran bröllopsresa, ska bjuda 110 personer;)

• Afrodite 4/8-07

_Cinderella_
    Somligas bröllop är man ytterst tacksam om man slipper få inbjudan till. Efter att ha läst här ett tag på bröllopstorget så inser jag att det finns riktiga mardrömsbröllop som man vill lägga benen på ryggen och springa ifrån. För som en god gäst så ska man.

1. Se till att svara innan osa.
    2. Akta sig attans noga för att from 1 år innan till 1 år efter bröllopet arangera någon so helst slags fest själv för att inte störa brudparets fest.
    3. Punga ut för en möhippa/svensexa och se till att ta ledigt från jobb.
    4. Köpa nya kläder som stämmer överens med brudparets kod och färgönskemål
    5. Betala kuvertavgift
    6. Hitta en present som kostar lika mycket som middagen, så bäst o ringa o kolla med brudparet vad dom betalar för sitt bröllop egentligen.
    7. Hitta barnvakt och se till att skaffa övernattning nära bröllopsfesten, men inte för nära så man riskerar att råka se brudparet innan.
    8. Stå o frysa arselet av sig (om det är vinter) eller stå och vänta tålmodogt i gärna en timme eller två (efter att man suttit o nött kyrkbänk i en halvtimme) och smutta på det ynka glaset skumpa medans brudparet fotograferas.
    9. ta reda på om brudparet vill ha ris kastat på sig eller ej.
    10. fixa spex eller tal till middagen.
    ja och en hel lista till med rent absurda saker som jag sett här. Tacka FAN! att man inte är bjuden på rätt många av bröllopsfesterna här, för attans vilka krav en del har på sina gäster.

• grekens

Ha, ha haaaa!!

Tjuter av skratt!!

Bra att se ur gästens(förhoppningsvis) synvinkel, finns ju mycket som väger upp trots allt...

känner iaf inte att vi kommer att utsätta våra gäster för något av åvanstående förutom kanske Nr, 1,2,3 o 10, kan ju inte påverka detta själv;)

• O...ja...

-Afrodite 4/8-07-

Jag är nästan böjd att hålla med dig! *haha*
    Det är många måsten och "krav" runt ett bröllop. Hoppas verkligen att ingen av våra gäster känner så... Jag tycker det känns jobbigt att ta emot presenter bara för attdet "ska vara så"... Kanske konstigt? Men det bästa och poängen med bröllopet är ju kärleken och att få dela dagen med dem som står en närmast.
    Jobbigt om folk känner att de måste köpa speciella kläder... Vi ska visserligen ha valfri klädsel..
    Lite tankar från mig.

Svar på tråden En sak förstår jag inte