Inlägg från: Afrodite 4/8-07 |Visa alla inlägg
  • Afrodite 4/8-07

En sak förstår jag inte

EN SAK!!!!
    Flera av er hävdar att man skall se kuvertavgiften som presenten. En stor sak glömmer ni då. I så fall måste kuvertavgift vara frivilligt.
    En gåva är alltid nämligen en gåva och är ALLTID utan några som helst undantag ALLTID helt frivillig. En kuvertavgift är en AVGIFT och ett krav.
    Jag är starkt emot Kuvertavgifter och hymmlar inte med det. Jag tycker det är skammligt att lägga sånna krav på sina gäster, för jag tycker inte längre att man då kan kalla sina gäster för gäster. En gäst skall inte behöva betala för sig, då är man inte längre gäst enligt mig, då är man medfinanciär.
    För mig hör ordet gäst starkt ihop med att bjuda. Det är just GÄSTER som man BJUDER in. Man kan ju egentligen om man skall hårddra det inte kalla det att man bjuder in eller skickar inbjudan om man i samma veva har krav på kuvertavgift.
    Så för mig är begreppen Inbjuden gäst och kuvertavgift helt oförenliga. hellre gifter jag mig på helt egen hand med min sambo än att ens överväga för en sekund att ta kuvertavgift.

• Afrodite 4/8-07

grekens

Att önska sig är enligt mig helt oki, en önskan är ju bara en önskan, inte ett krav.

• Afrodite 4/8-07

_Cinderella_

Faktum kvarstår.

Present= frivillig
    Önskan= frivillig
    Kuvertavgift= krav

• Afrodite 4/8-07

_Cinderella_

Nej jag skulle lika lita kunna tänka mig att gå på en bröllopsfest utan present som jag skulle kunna tänka mig att som värd ta betalt för en fest. Lika illa bägge två.
    Men spelar ingen roll i denna diskusionen. som gäst ska man alltid ges valet och inte ges krav.
    En present kan du alltid rätta efter plånboken, köpa liten stor eller mellan, kuvertavgift är alltid ett krav och en fast summa. och för mig är det helt otänkbart.

• Afrodite 4/8-07

_Cinderella_
    Somligas bröllop är man ytterst tacksam om man slipper få inbjudan till. Efter att ha läst här ett tag på bröllopstorget så inser jag att det finns riktiga mardrömsbröllop som man vill lägga benen på ryggen och springa ifrån. För som en god gäst så ska man.

1. Se till att svara innan osa.
    2. Akta sig attans noga för att from 1 år innan till 1 år efter bröllopet arangera någon so helst slags fest själv för att inte störa brudparets fest.
    3. Punga ut för en möhippa/svensexa och se till att ta ledigt från jobb.
    4. Köpa nya kläder som stämmer överens med brudparets kod och färgönskemål
    5. Betala kuvertavgift
    6. Hitta en present som kostar lika mycket som middagen, så bäst o ringa o kolla med brudparet vad dom betalar för sitt bröllop egentligen.
    7. Hitta barnvakt och se till att skaffa övernattning nära bröllopsfesten, men inte för nära så man riskerar att råka se brudparet innan.
    8. Stå o frysa arselet av sig (om det är vinter) eller stå och vänta tålmodogt i gärna en timme eller två (efter att man suttit o nött kyrkbänk i en halvtimme) och smutta på det ynka glaset skumpa medans brudparet fotograferas.
    9. ta reda på om brudparet vill ha ris kastat på sig eller ej.
    10. fixa spex eller tal till middagen.
    ja och en hel lista till med rent absurda saker som jag sett här. Tacka FAN! att man inte är bjuden på rätt många av bröllopsfesterna här, för attans vilka krav en del har på sina gäster.

Svar på tråden En sak förstår jag inte