Inlägg från: Fru Cinderella |Visa alla inlägg
  • Fru Cinderella

En sak förstår jag inte

Tycker det från början är konstigt att du säger en sak och direkt ber om ursäkt för den, varför då säga den över huvud taget?

Jag tror att det är en fråga som många har olika inställning till, vi kommer aldrig tycka samma i ämnet.

Men, vänd på kakan, alla ska ta med sig en gåva för kanske 200-500 kr.. det kostar pengar. Då kan man istället lägga det på maten och ingen present. Då blir det ju ingen skillnad?

Jag tycker att folk som är mot kuvertavgift ska låta de som har det vara. Det är ingen idé att slänga iväg ett sådant där inlägg.. det gör bara folk illa. Den här frågan har diskuterats allför många gåner på BT.

Alla är vi olika och låt oss vara det också.

• Fru Cinderella

Citerar: för något jag inte har tänkt på och sparat till...

Tror inte "sparandet" är problemet! Tänk lite..

• Fru Cinderella

Jo visst klart man kan yttra sig, men man bör dock som i vilka andra lägen som helst tänka på vem man sårar när man säger en sak. Hur tror du de som har kuvertavgift reagerar när du säger en sådan sak, att de ska skämmas? Tycker det var att gå lite långt.. hade du startat diskutionen på en vettig nivå hade jag gärna diskuterat med dig.

.. Man kanske kan se betlaningen för maten som presenten? Och man betalar inte för bröllopet.. beror helt på hur man vänder på frågeställningen.

• Fru Cinderella

Plus att det verkar vara så att dina föräldrar betalar.. har du vart i sitsen där man har dåligt med pengar?

• Fru Cinderella

Afrodite 4/8-07

En present är nästintill inte frivillig. Man brukar säga det, men hur många gäster kommer utan presenter? Det är nästan en sån där oskriven lag! Det är ungefär som att komma på en födelsedagsfest utan present, det gör man inte.

• Fru Cinderella

Afrodite 4/8-07

Och de andra faktumen kvarstår också

1. Festen = Frivillig, alltså är kuvertavgiften frivillig

2. Presenten = Frivillig? Nja.. skulle du någonsin gå på bröllop utan present med dig?

• Fru Cinderella

Afrodite 4/8-07

Nja.. egentligen kan man inte rätta presenten efter plånboken om man ska gå efter etiketten. Presenten ska vara av samma storlek som middagen kostar. Så kostar middagen 1000kr per person ska egentligen gåvan göra det också.

• Fru Cinderella

Afrodite 4/8-07

Ja bröllop är fyllda med vett och etikett. Det är för att det är en högtidlig händelse fylld med traditioner och seder. Efter att ha läst vad du skrev på din punktlista så låter du själv som en mardrömsgäst, om det nu är så att du vägrar göra allt på listan. Svara innan osa är väl som sagt ovan vanligt folkvett. Hitta barnvakt och sovplats *skrattar* Det låter inte som du ens känner för att gå på ett bröllop/fest över huvud taget..

Nuhänderdet!

Så det är rätt att be sina föräldrar betala men inte gästerna? Tycker jag verkar som lite hyckleri.

• Fru Cinderella

Nuhänderdet!

"Låter ni andra också betala er bil, lägenhet, hus, barn? "

Det är väl inte ens i samma kategori? Tror du är ute långt o cyklar nu... vad har andra med bilen att göra? *suckar*

• Fru Cinderella

O... ja

Nja.. det kanske är vanligt. Men händer inte i alla tillfällen. Man kan inte dra alla över en kam.. plus att alla föräldrar har inte råd heller. Tycker det verkar väldigt sniket att förvänta sig att föräldrarna ska betala..

• Fru Cinderella

O...ja...
    Jo det är det säkerligen.. har dock inte någon megakoll på det ämnet sorry ;)

• Fru Cinderella

NuÄrDetDags

Håller med varje ord, bra sagt!

• Fru Cinderella

Nuhänderdet!

Har du aldrig vart med om att någon bjuder in till en fest och kanske tar en liten summa för mat och dryck? Vi har sådana fester hela tiden där alla står för det som finns på dem t.ex till midsommar, nyår och andra högtider.

Och varför drar du återigen in saker som "hyra" det har ju inte med saken att göra?

Om du inte tycker det är okej får du gärna tycka så. Men varför har du detta behov av att trycka ner de som har kuvertavgift, förstår inte det riktigt?

• Fru Cinderella

Mandelblomma

Vi har haft flertalet ex. maskeradfester etc där man betalar en viss summa för dekorationer, småplocksmat etc.. har aldrig hört en enda sur min för det. Snarare att folk är tacksamma för att det blir något storartat av det!

Svar på tråden En sak förstår jag inte