Inlägg från: anne på grönkulla |Visa alla inlägg
  • anne på grönkulla

Äntligen fredag del 8

Kul förresten att du buntar ihop grektiskt o turkiskt - de vill ju gärna inte se det men är ju ofta så lika så lika - men ändå inte riktigt! Libanesiskt har ju också drag av liknande - mezen är ju ett viktigt tema i dem alla, även om de har lite olika innehåll/inriktning.

• anne på grönkulla

Är det så? Kanske - förvillande lika är de iallafall!

Libanesiskt - ja, småplockrätter av ungefär samma typ, men lite annan inriktning, som sagt - kanske liiiite starkare, men inte mycket, och fler varma varianter. Oftast orkar jag mig aldrig förbi smårätterna men sen är det väl rätt mycket grillat.

• anne på grönkulla

Min favvo-italienare i Gamla stan är Bettola di Papa sisto på Nygatan (stora eller lilla minns jag inte just nu).

Annars är Forno-krogarna rätt bra, finns en på en tvärgata till Drottningatan (Herculesgatan eller Jacobsgatan, kanske), en borta vid St Eriksbron tror jag och en i vårt kvarter på Sveavägen.

Detta var italienskt - återkommer om övrigt.

• anne på grönkulla

Bäst libanesiskt är nog Cave du roi - men det ligger i Huvudsta. I stan vet jag inte riktigt, men kan försöka kolla.

• anne på grönkulla

En bra libanes på en gata bakom Hornsgatan, rätt nära Mariatorget finns det visst också.

Men grektiskt/turkiskt verkar leda såhär långt, får fundera mer på det. Då tror jag som sagt på Söder, Esperia på St Paulsgatan var bra för några år sen. Det är ok läge för Långholmen också!

Svar på tråden Äntligen fredag del 8