Ni som kan ringar och diamanter...
Jag ska ut på stan och köpa min vigselring på fredag eller lördag. Från att ha varit fast besluten att ha en enkel guldring har jag nu ramlat över några stycken guldringar med diamanter i och inser plötsligt att jag mycket hellre vill ha en sådan trots allt.
Då till frågan:
Jag har ingen stor budget, det rör sig om ringar för under 4000kr. Det är 3-4 stycken olika jag väljer mellan, och jag vill få så mycket sten som möjligt för pengarna. Om jag ändå ska köpa en ring med sten i så vill jag välja den ring av dessa som är finast sas.
Jag har läst på om carat och renhet. Slipning utgår jag från att det är brillianter alltsammans, det är ringar med flera stenar i, ingen solitär.
På nätet står det inget om just dessa ringar hur många karat de är på så det måste jag ju kunna fråga. Men kan man fråga om renhet? Och ska man få någon form av certifikat på även dessa ringar, så att det är lönt att man bryr sig om vem som bedömt dem?
Jag har läst mycket i trådarna här, men jag undrar alltså om man kan fråga om renhet och certifikat och liknande på en ring för den lilla summan, eller om butiken skrattar åt dig då..?
Har ni några andra råd?