• ljuvligt

ska sätta mig ner & skriva ett brev till arn *lurad* varning för handelskompaniet !

För exakt 6 månader sedan beställde jag en tvättställs blandare. Vilket var ett BIG MISTAKE. Efter installation så har det visat sig att den läcker både från kranen & från röret under skåpe, dessutom kom den i helt fel färg!
    Jag har betalat min rörmokare över 3000 kr för att han ska fixa den, men det är bara att konstatera att det är skräp jag köpt. Företaget vägrar att samarbeta utan praktiskt taget skiter i att svara på samtal & mejl.
    Idag tog jag kontakt med Konsumentombudsmannen & han bad mig skriva ett brev till företaget där jag vill häva köpet & att de ska svara inom 10 dagar annars går ärendet vidare till ARN.
    Han tipsa mig om att hänvisa mig till paragrafer i konsumennköplagen i brevet.
    Nu vänder jag mig till Er BT- brudar.
    Är det någon som kan hjälpa mig lite på vägen? Jag är alldeles gråtfärdig1 månad kvar till bröllopet & vi har inget tvättställ att använda.
    Vill även utfärda en STOR VARNING För www.handelskompani.se !!!!!!!!!!

• Svar på tråden ska sätta mig ner & skriva ett brev till arn *lurad* varning för handelskompaniet !
  • Hemlig brud 07

Är inte så insatt i detta men jag har hittat på den gällande lagen

rixlex.riksdagen.se/htbin/thw/{BASE}=SFST&${THWIDS}=1.31]1167307351126370&${HTML}=SFST_DOK&${TRIPSHOW}=format=THW&${THWURLSAVE}=31]1167307351126370

hoppas du hittar något där. Annars så lusläs www.konsumentverket.se de har mycket tips och råd - om man hittar rätt.

• Hemlig brud 07

Och det fungerade inte. jag kollar vidare

• Hemlig brud 07

Gör så här för att få tag på lagen.

1 gå till www.riksdagen.se klicka på lagar
    2. i texten som kommer upp klickar du på Svensk författningssamling (SFS)- en länk
    3. Sök på konsumentköplag, sedan är det 1990:932 som är den som gäller idag.

• ljuvligt

Det blev inga träffar när jag sökte på konsumentköplag.
    Jag hittade denna hemsida ,vet itne om den kan hjälpa mig något
    rixlex.riksdagen.se/htbin/thw%7BHTML%7D=SFST_LST&%24%7BOOHTML%7D=SFST_DOK&%24%7BSNHTML%7D=SFST_ERR&%24%7BMAXPAGE%7D=26&%24%7BTRIPSHOW%7D=format%3DTHW&%24%7BBASE%7D=SFST&%24%7BFREETEXT%7D=&BET=1990%3A932&RUB=&ORG=

• Hemlig brud 07

Det är rätt lag. SFS 1990:932 heter den lagen så det är rätt. Läs på och skriv ditt brev.

• Hemlig brud 07

Verkar som att paragfraf 16-24 är något för dig.

• Saltakatten

Glöm inte paragraf 29 om rätt till hävning.

29 § Köparen får häva köpet, om felet är av väsentlig betydelse för honom.

• ljuvligt

Jag har börjat brevet såhär:
    Vad tycker ni jag ska tillägga, låter brevet någorlunda rimligt?

Gällande badrumsmöbler inköpta av Er i juni.
    Vi har efter flera kontaktförsök med Er via telefon samtal & e-post förgäves försökt komma till en överenskommelse, då Ni tyvärr inte visat någon samarbetsvilja så har vi nu vidtagit åtgärder för att uträtta detta ärende.
    Enligt konsumentköplagen så har vi rätt att häva köpet pga. alla fel som ni inte vill åtgärda. Kranen läcker & rören läcker på alla tvättställsblandare vi köpt av Er, detta trots att vi betalat för en legitimerad rörmokare som installerat tvättstället, paragraf 17 § säger att även om en vara har sålts i "befintligt skick" eller med
    ett liknande allmänt förbehåll, skall den anses felaktig, om
    den är i sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och
    övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta.

Dessutom överensstämmer inte bilden på badkarsmöbeln vi beställde jämfört med den ni levererat till oss, vilket strider mot 19 §
    Enligt 44 § så har vi även rätt att begära ränta från den dag du tog emot betalningen från oss.

• Saltakatten

Har säljaren pratat om befintligt skick?
    Annars skall du hänvisa till 16§ om att det är brist på kvalitét.

• Hemlig brud 07

Om du har det nedskrivet vilka datum ni varit i kontakt med dem så är det bra att specificera dem.

Det kan vara bra att även spcificera de punkter som avviker. Ex badkarsmöbeln vad var det som inte var som det skulle?

Och glöm inte att skriva att ni vill ha svar inom 10 dagar - om ni inte hör av dem så kontaktar ni ARN.

• Hemlig brud 07

Skriv ut den anonsen innan den försvinner! Allt ska sparas vid ev mer stridigheter.

• ljuvligt

Detta har jag nu fått ihop. Kom med era åsikter,har jag missat något?

Gällande badrumsmöbler inköpta av Er i Juni 2007.
    Jag har efter flera kontaktförsök med senast idag den 28 December 2007.
    Då jag via telefon samtal & e-post förgäves försökt komma till en överenskommelse, eftersom att Ni tyvärr inte varit samarbetsvillig så har jag nu vidtagit åtgärder för att uträtta detta ärende.

Kranen läcker & rören läcker vatten på alla tvättställsblandare vi köpt av Er, detta trots att vi betalat för en legitimerad rörmokare som installerat tvättstället, detta strider mot paragraf 16 brist på kvalité. 17 § säger att även om en vara har sålts i "befintligt skick" eller med ett liknande allmänt förbehåll, skall den anses felaktig, om den är i sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta.

Dessutom överensstämmer inte bilden på badrumsmöbler vi beställde jämfört med den ni levererat till oss, vilket strider mot 19 §
    Enligt konsumentköplagen 29 § Köparen får häva köpet, om felet är av väsentlig betydelse för honom. Detta ger oss alltså rätten till att häva detta köp.
    Enligt 44 § så har vi även rätt att begära ränta från den dag du tog emot betalningen från oss.
    41 § Ger oss rätten till skadestånd, förluster vid ledighet från mitt jobb för att kunna vara hemma och ta emot rörmokare som försökt åtgärda läckagen, rörmokarens kostnad och material kostnader.
    Jag begär ett svar av Er, skriftligt inom 10 dagar senast den 8 Januari, annars överlämnas en anmälan till ARN, allmänna reklamationsnämnden.

Kvittot på köpet skickas med som extra bilaga.

• ljuvligt

HÄVNING AV KÖP GÄLLANDE OTJÄNLIGA BADRUMSMÖBLER

Gällande badrumsmöbler inköpta av Er i Juni 2007.
    Jag har efter flera kontaktförsök med Er senast idag den 28 december 2007, via telefon samtal & e-post förgäves försökt komma till en överenskommelse, eftersom att Ni tyvärr inte varit samarbetsvilliga så har jag nu vidtagit åtgärder för att uträtta detta ärende.

Både kranen och rören läcker vatten på alla tvättställsblandare vi köpt av Er, detta trots att vi betalat för en legitimerad rörmokare som installerat tvättstället, detta strider mot konsumentköplagen 16 § brist på kvalité.
    17 § står det tydligt att; Även om en vara har sålts i "befintligt skick" eller med ett liknande allmänt förbehåll, skall den anses felaktig, om den är i sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta.

Dessutom överensstämmer inte bilden på badrumsmöbler vi beställde jämfört med den ni levererat till oss, vilket strider mot 19 §
    Enligt konsumentköplagen 29 § Köparen får häva köpet, om felet är av väsentlig betydelse för honom. Detta ger oss alltså rätten till att häva detta köp.
    41 § Ger oss rätten till skadestånd, förluster vid ledighet från mitt jobb för att kunna vara hemma och ta emot rörmokare som försökt åtgärda läckagen, rörmokarens kostnad och material kostnader.
    Jag begär ett svar av Er, skriftligt inom 10 dagar senast den 8 januari, annars överlämnas en anmälan till ARN, allmänna reklamationsnämnden.

• ljuvligt

oops.. menar självklart 2006

Svar på tråden ska sätta mig ner & skriva ett brev till arn *lurad* varning för handelskompaniet !