• Tina23

Normalvikt för de som e 170lång?

jag håller på o försöker gå ner i vikt. jag vill väga 65. vad tycker ni att en person som e 170 ska väga? jo, jag vet att det har med kroppsbyggnaden oxå att göra, jag har ganska grov benstomme så man kanske inte ska lägga så stor "vikt" på kilona så att säja?

• Svar på tråden Normalvikt för de som e 170lång?
  • Ellte

65 låter väl alldeles bra tycker jag :) (Är själv 170 och 65 är mitt mål ;))

Det som är viktigare är ju egentligen att kroppen har rätt sammansättning av muskler och fett (och annat såklart) men 65 kilo verkar iallafall stämma rätt bra för mig i alla avseenden. Skelettet är inte mycket att bry sig om, det skiljer inte många hekto mellan olika "grovlek" :D

• burken

Enligt WHO skall jag som är 1,78 cm lång väga 89 kg och då ligga precis på övre gränsen för normalvikt. Tycker jag låter vettigt. (Har 8 kg kvar, och tagit 17!!) En liten klapp på axeln får man faktiskt lov att ge sig!!

Jag vart rätt nöjd när jag fick reda på att jag inte alls behövde gå ner massa massa kg, utan "bara" 25. Sedan handlar det självklart om trivsel och annat. Men ett slagord kan ju vara hellre krafigt och vältränad än normalviktig och otränad. Dvs må bra och känn efter, fastna inte i träsket att kämpa med hektona!

• Pumpkin

Jag är 171cm lång och väger 60kg. Då hamnar jag nånstans 20-21 på BMI-skalan. För ett halvår sen vägde jag 65 och låg då på 22, så jag tycker det låter som ett alldeles utmärkt mål!

• kackelmaja

Jag ar 172 och vager 68. Ar nojd medmin vikt, allt sitter pa ratt stalle om man sager sa ;)

• atten

jag är 170 lång och väger ca 62 kg. tror bmi ligger kring 21-22. jag är nöjd, men vill inte gå upp mera.

jag har i varje fall konstaterat att det är SÅ olika med bmi. om jag skulle ha bmi på 25 och alltså fortfarande vara inom gränsen för normalviktig så skulle jag se ordentligt överviktig ut. men min man skulle igen se ut som en sticka om han hade bmi 22, så han passar bra att ha bmi kring 25.

så stirra dig inte blind på vad vågen eller bmi säger, utan hur du trivs med dig själv.

• physalis

Jag är 167 cm och vet att jag ser ut som en belsenfånge om jag går ner till 65kg, mao försöker jag undvika det. Men detta är ju så himla individuellt! Jag är väldigt kompakt och atletiskt byggd. jag ser normalsmal ut när jag ligger lite över 65. Å andra sidan har jag en nära vän som är precis lika lång och hon börjar se mullig ut när hon passrear 55kg-strecket.

• Nonika

Jag är 165,5 lång tror jag (min Man mätte mig häromdagen och då var jag tydligen 167, sa han ).
    När vi träffades vägde jag ca 70 kg, och då var jag både vacker och värltränad

Nu väger jag ca 75-76 kg, och är lite halvfet, men ändå helt ok!
    Har muskler!

Så man ska inte hänga upp sig på Bmi...om jag skulle gå på det skulle jag vara riktigt överviktig!

• vioola

Ja har hört att man "ska" väga 10 kg mindre än vad man är lång. Alltså är du 170cm = 60 kg, 175cm = 65 kg. Inte mer än så alltså om du inte är vältränad vill säga. Detta har hängt med mig hela livet, men jag har faktiskt ingen aning om vart jag hört det eller läst det ;).

• Pumpkin

vioola:
    Jag lärde mig också det, nån gång på högstadiet tror jag. Det är nog ett hyfsat bra riktmärke - precis som BMI - men knappast nånting tvärsäkert

• physalis

som sagt, den där 10-kilosregeln funkar kanske om man inte har några muskler. hade jag vägt efter denna regel, dvs 57 kg, så hade jag antagligen fått gå ner till str 34 i klädstorlek....

• brud  nästa år

Jag är en 171 och jag satsar på att väga 63 kg när jag gifter mig nästa år.

• Pomodoro

Ar 172 mar bra nar jag vager 63-67 kg

• c_t

Är 172 och väger 56 kg. Är supernöjd med min kropp även om andra kanske tycker att jag är lite mager.

• Janie

Jag är 168 cm och väger 63-66 kg, beroende på tid på månaden... Jag har vägt 75 kilo, men började träna, och fått mycket mer muskler nu, och ser bättre ut. Jag har fortfarande mage kvar, och lite för sladdriga underarmar... jobbar på det; men väger inte mig längre. Fick veta min vikt hos doktorn mot min vilja för några dagar sedan ;) det var en överraskning.

• Janie

Kan tillägga: jag känner mig som smalast nu; och det är 63 kilo, och jag vet att jag alltid pendlar fler kilon före mens... därför 63-66 killo enligt min beräkning.

Svar på tråden Normalvikt för de som e 170lång?