• Carma

p-piller - finnar?

Jag tycker att du gjorde ett bra beslut. Jag slutade med Yasmin för någon månad sedan då jag vill inte leva med ett högre cancerrisk i onödan.

Jag fick några finnar i samband med mensen men sköter man rätt så går det över. Kan tillägga att jag började med p-piller eftersom jag hade problem med finnar.

Kramis

• Carma

Visst ska man överväga föredelar och nackdelar med p-piller och sedan får man avgöra hur vill man ha det själv.

Intressant artikel: ungtval.lunarstorm.se/main.aspx
    P-piller och cancer ur www.fass.se

Bröstcancer diagnostiseras något oftare hos kvinnor som använder p-piller än hos kvinnor i samma ålder som inte tar p-piller.
    Efter att ha slutat använda p-piller minskar risken successivt, och efter tio år har skillnaderna mellan användare och icke-användare upphört.

I sällsynta fall har levertumörer uppträtt hos p-pilleranvändare. Ibland har dessa tumörer lett till livshotande inre blödning. Får du en plötslig, svår buksmärta, ska du omedelbart ta kontakt med läkare/barnmorska.

Livmoderhalscancer har rapporterats något oftare hos kvinnor som har tagit p-piller under lång tid. Detta behöver inte bero på p-pillret utan kan ha att göra med andra faktorer.

• Carma

Artikeln var publicerad på Aftonbladet. Det finns många studier både för & emot p-piller men det var bara ett exempel.

Glory, önskar dig lycka till hur du än väljer & hoppas att det löser sig med hyn. Är du rädd att få dålig hy igen, kan du agera preventivt, dvs sköta hyn på ett rätt sätt, så du undviker de problem som du hade innan.

Svar på tråden p-piller - finnar?