• Nänni

Kris (Kondylom)

Hej!

Jag håller på att gå under.. Var och tog cellprov för någon månad sedan och de visade sig vara (lätta cellförändringar) gick på ytterligare en undersökning där sedan läkaren bestämde sig för att jag skulle göra en frysning på livmodertappen. Och detta på självaste mottagningen.

Ska få en smärtstillande tablett innan, och besöket tar max 20 min.

Men anledningen till att jag skriver är för att se om någon annan kanske genomgått detta och kan lugna ner mig litegrann? Jag håller på att klättra på väggarna här hemma och är livrädd.

Tack på förhand

Mvh .. Nanni

• Svar på tråden Kris (Kondylom)
  • Nightingale

Jag är sjuksköterska på gyn och har varit med på det här massor av gånger, det går jättebra!! Det känns inte så farligt och de flesta brukar bli förvånade för att det gick så lätt!!

Du behöver inte vara orolig! Det är inget stort ingrepp alls!

Ta ett djupt andetag! Försök att tänka på något annat! Ring gärna mottagningen och prata med dem oxå, säg att du är rädd, det kan vara bra för läkaren att veta sånt innan, för att kunna bemöta dig ÄNNU bättre!

Kram

• pickolina

jag har gjort en frysbehandling för många år sedan... Det är inget att oroa sig för. Det är lite obehagligt men över på ett kick. Det jag tyckte var värst var värmekänslan och att jag nästan svimmade efteråt. Inte pga smärtan dock, man reagerar tydligen så när de bökar med livmodertappen på ett sådant sätt.

Jag gick hem.. Hade ingen smärta eller liknande men fick anv binda ett tag pga jobbiga flytningar... That´s it! :)

Det kommer gå jätte bra ska du se... :)

• Undrande M

Hm.. Kom cellförändringarna pga att du haft kondylom, eller varför stod det i rubriken?

Hur långt efter att sista kondylomvårtorna försvunnit kan det påverka kroppen så man får cellförändringar? Någon som vet? Det kanske kan påverka cellerna resten av livet? Eller inte alls?

• LAMadde

Jag gar genom samma veva som du.
    Jag var och tog prover for nagon manad sen och dom ringde och sa att allt va bra. Jag ar bosatt i usa och akte hem till sverige over jul och nyar. Nar ja kom tillbaka efter semestern sa hade jag 2-3 meddelanden fr. min lakare och dom sa att jag maste komma tillbaka och ta fler prover for dom tror att jag har cellförändringar pa livmodertappen.
    Sa nu ska jag tillbaka om nagra dagar, och det ar inget jag ser fram emot.

For alla som laser detta: Dom har for inte sa langesen upptakt att HPV (kondylom) orsakar livmodercancer (samt i vissa ovanliga fall hals/mun cancer for att man blivit smittad genom oral-sex).

Men det finns nu en SPRUTA som man kan ta som forebygger HPV

• LAMadde

rakade trycka pa POSTA innan jag var klar.. oops.

Men hur som helst sa finns det nu en spruta som forebygger HPV och har i usa har dom en jattestor kampanj for dom vill att alla under 25 ska ta sprutan. Man kan saga att det ar som ett vaccin mot cancer for tjejer.

Dom sager att 50% av alla under 30 har HPV, men manga vet inte om det. Och sa mycket som 90% av alla kvinnor kommer ha haft HPV innan dom dor!

Sa det e verkligen jattevanligt..!

Jag onskar jag tagit sprutan innan jag fick reda pa allt det har. suck.

Men, jag vill uppmana sa manga som mojligt att prata med sin ungdomsmottagning lr mottagning om det har.

Nänni: Lycka till. Och du kan val uppdatera har nar du vari pa mottagningen och beratta hur det gick.. jag e ocksa jattepirrig :(

• Carma

50 % & 90 % gäller i USA kanske. Sprutan finns i Sverige numera också. Men i USA finns flera fall av HIV, etc.

Det kan nog stämma att många har det utan att veta. Men det är en personlig grej och beror till viss del på hur mycket man själv bryr sig om sin hälsa. Jag menar bara att om man råkat ha oskyddat ... så ska man kolla sig för alla möjliga sjukdomar.

Hoppas det löser sig för er och att ni bli friska snart igen.

• LAMadde

I USA finns fler fall av HIV for att de bor fler manniskor har *duuh*.

Och dessutom sa har inte HPV nat me HIV att gora..! Kondom skyddar inte mot kondylom eftersom kondomen inte tacker hela 'hudomradet', och det ar hud mot hud som man blir smittad.

Kondylom ar OTROLIGT vanligt.. och om man laser om det pa svenska sidor sa star det mest att dom inte ens behandlar. For att det i de flesta fall gar over av sig sjalvt (kroppens imunforsvar blir av me viruset av sig sjalvt).

Hur som helst sa ar det otroligt viktigt att ta hand om sig sjalv, och om det nu finns nagot som forebygger nagot sa hemskt som cancer sa ser inte jag nagot fel i att ta reda pa mer om det, eller hur?

Min lillasyster ar 14 (och ar oskuld), men jag har tvingat mamma att ta med henne till ungsomdmottagningen for att fa reda pa mer om sprutan. Dessutom vill jag att hon berattar for sina kompisar.

Titta pa:

www.thehpvtest.com/index.html

www.tellsomeone.ca/e/home.html

Hur som helst sa tycker jag att alla ska ta en titta pa de har och overvaga om det ar vart risken att INTE ta vaccinet.

• vixen not a tramp

Sprutan finns att få i Sverige, men kostar en slant. Minns inte summan, men det var 2-3000kr.

• Undrande M

Jaha, nu blev jag nojig för det också... Så kondylom för en herrans massa år sedan kan alltså vara orsaken till cellförändringar och i värsta fall cancer.. Jaja.

• Mirranda

Genom cellprov ser man om man har livmoderhalscancer, det är detta unga flickor som ej haft sexualdebut ska vaccineras mot, man har börjat med detta så smått i sverige. Efter sexdebuten vet jag inte om det är ngn större idé att vaccinera sig. Vi blir ju endå kallade ofta för cellprover. Förhoppningsvis kommer det i alla kommuner i framtiden vara så att unga flickor blir kallade. Men så länge tycker jag inte du ska vara orolig. kram

Svar på tråden Kris (Kondylom)