Inlägg från: pickolina |Visa alla inlägg
  • pickolina

Kris (Kondylom)

jag har gjort en frysbehandling för många år sedan... Det är inget att oroa sig för. Det är lite obehagligt men över på ett kick. Det jag tyckte var värst var värmekänslan och att jag nästan svimmade efteråt. Inte pga smärtan dock, man reagerar tydligen så när de bökar med livmodertappen på ett sådant sätt.

Jag gick hem.. Hade ingen smärta eller liknande men fick anv binda ett tag pga jobbiga flytningar... That´s it! :)

Det kommer gå jätte bra ska du se... :)

• pickolina

www.karolinska.se/templates/page____69585.aspx

"Vaccinet är ett bra skydd mot både livmoderhalscancer och kondylom hos kvinnor, enligt omfattande studier som gjorts över hela världen. Hpv finns i ett 40-tal olika varianter, men det är framför allt två varianter (hpv 16 och hpv 18) som orsakar livmoderhalscancer och två (hpv 6 och hpv II) som orsakar kondylom. Vaccinet skyddar mot dessa fyra varianter."

• pickolina

Så, det är olika typer av HPV som orsakar cancer och som orsakar kondylom.

• pickolina

Undrande M - Du behöver alltså inte oroa dig. Kodylom behöver inte betyda ökad risk för cellförändringar/livmoderhalscancer och cellförändringar/livmoderhalscancer behöver inte betyda att personen har/haft kondylom.

Vaccinet är däremot gjort för att skydda mot de fyra varianterna av HPV som oftast är dom bakomliggande orsakerna till både kondylom och cancer. Men det är inte att likställa att det ena ger det andra osv...

• pickolina

Däremot så läste jag att det är ganska nyligen som dom börjat titta på sambandet mellan HPV och cancer i halsen... Men livmoderhalscancer är som sagt inget nytt...

Svar på tråden Kris (Kondylom)