Kyrkbröllop utan att kosta en förmögenhet
Vi skulle så gärna vilja gifta oss men ekonomin är inte den bästa. Skulle vilja få lite tips på hur man kan få ett kyrkbröllop utan att kosta en förmögenhet. Hur har ni gjort?
Vi skulle så gärna vilja gifta oss men ekonomin är inte den bästa. Skulle vilja få lite tips på hur man kan få ett kyrkbröllop utan att kosta en förmögenhet. Hur har ni gjort?
Kyrkbröllop är i princip gratis - så länge någon av er är medlemmar i SvK så kostar det inte något att gifta sig i kyrkan.
Det som kostar i samband med vigseln är ev solist - om ni inte har nån kompis som ställer upp gratis.
Våran ekonomi är inte heller den bästa men vi ska gifta oss ändå och räknar med uppåt 80 gäster. Vi har en budget på ca 55000 inkl. bröllopsresa som kommer kosta mellan 15-20000 så det går att få ett jättefint bröllop utan att behöva spendera alltför mycket.
Jag har tex valt en relativt billig klänning, en Nixa som kostade 3100 inkl. förlängning av den (normalpris 2700)
Vi valde att köpa sambons kläder då det blev billigare än att hyra det
Köpte hans finskor på Coop Forum (de har i skinn för 399 och var de bästa som sambon provat någonsin)
Vi kommer beställa min ring över internet för ca 3800 och sparar 1700 på den.
Vi har hyrt en bygdegård och lagar maten själva och har räknat ca 6000 på mat istället för att göra som svärmor tyckte - hyra restaurangen för ca 100000 *mycket pengar*
Vi väljer vanlig tårta istället för bröllopstårta och den kommer alltså kosta 1300 istället för 3000 och vi sparar ytterligare 1700.
Kan ge massor med tips om du vill
När har ni tänkt er att ni ska kunna gifta er?
Vi har valt att gifta oss med kort varsel, och därav inte bra med pengar alls.
Vi har 14000kr till festen.
Vår gäster kommer att få betala en kuvert avgift på 300kr/vuxen gäst..
Hej,
- Ønska er saker i brøllopspresent, pengar till band/orkester till exempel.
- Bestæll en enkel bukett och sæg inte att det ær en brudbukett
- vanliga tårtor
- Be om hjælp fr folk ni kænner som kanske kan hjælpa er och laga mat m.m
- sjælvkostnadsbar
- hyr en byggdegård
- plocka dekorationerna ute och pynta naturligt, hoppas ni inte gifter er imorgon før det finns inte mycket ute att pynta med nu...
- gør enkla inbjudningkort med vanlig dator, det behøver inte vara en miljon pynt på lyxigt papper.
- sminka dig sjælv eller har du kanske någon i din nærhet som ær bra på det.
jag ær "ekonomisk" av naturen, æven om andra skulle kalla mig snål, men man kan spara mycket pengar om man tænker sig før och ær flexibel. Kænn efter vad som ær viktigt før dig, då kan du satsa pengarna på saker som betyder något før just dig.
Ett tips om man inte är gjort av pengar är att vända sig till närmaste gymnasie skola som erbjuder programmen hotell och resturange/turism eller en florist utbildning. eleverna på skolan gör toppen jobb men mycket billigare. Ska själv använda mig av eleverna på skolan här hemma. Till 60 gäster inkl. allt från råvaror, matlagning, servering och lite städ kommer kosta mig 12000:- Varav kocken får 4ooo:- som tack får hjälpen.
Det hela beror väl lite på hur stort bröllop man vill ha? Vi kommer ha drygt 30 gäster men kommer inte att ha något bröllopsfest, jag är höggravid och dessutom vill vi inte servera någon alkohol av flera olika skäl. Vi har valt att prioritera det vi verkligen inte vill vara utan och struntat helt i det som inte spelar någon roll för oss. Vårt bröllop går på under 15000 med det upplägget!
Försök att ta vara på alla kontakter du har. Kanske hitta nya, finns ju forum för alla möjliga sorters grejer på nätet. Man kanske har kontakter som jobbar med mat och som kan hjälpa till och laga och som kanske har möjlighet att köpa lite billigare via grossister. och som sagt skolorna brukar man ju få jättefina grejer eller behandlingar, om det handlar om skönhet. Kolla upp så mycket du kan och researcha mycket... :)
Det är gratis att gifta sig i kyrkan, förutsatt att minst en av er är medlem. Så mycket billigare kan det väl inte bli!
Som flera har påpekat - det är inte vigseln i sig som kostar - det är ambitionsnivån för firandet.
Och hur stort ni vill ha avgörs heller inte av om ni väljer borgerligt och kyrkligt. Båda går att gör hur stort och dyrt eller litet och billigt som helst.
Vill man ha ett bröllop som inte kostar skjortan så får man väl prioritera lite! Vi gifter oss i en liten kyrka med ca 15 gäster. Middag på hotellrestaurang o bröllopsnatt på deras hotell (ibland får man rabatt på övernattningen om man sover där man äter). Min klänning är inköpt på höstrean, ringen på en utförsäljning hos en guldbutik som skulle stänga (men kedjan de tillhörde finns ju kvar), sonens kostym inköpt i Indien härom året, sambons frockcoat är begagnad o ska säljas efteråt, inga dekorationer i kyrka eller matsal behövs, det står kyrka resp hotell för. Nu blir inte min brudbukett särskilt billig (även om jag valt att göra den själv) för blommor till en boll kostar en del, särskilt rosor mitt i vintern... Har köpt billiga, snygga skor till oss båda (+ till barnen) som kan användas i många andra sammanhang senare. Alla trycksaker gör vi själva (ja, det lönar sig för oss, har inga konstigheter om vi säger så), hårsmycken gör jag själv (plus att jag får till en del som jag kan sälja sedan). Nu när det var alla hjärtans dag köpte vi chokladhjärtan som vi lagt i små tyllpaket med fina band om som gästerna ska få. I princip allt vi handlat har vi köpt för halva priset då vi passat på när butiker stängts, flyttat eller haft stora reor. Det senaste som inhandlades i den andan var svärmors outfit (som hon iofs betalade själv, men ändå).
Ett smart tips är att inte välja special saker för bröllop... Blommor, bakverk m.m. brukar vara mycket billigare om det inte är special. Om man inte har jättemånga gäster finns ju möjligheten att fixa mycket av maten själv. Kanske finns det någon bekants bekant som kan hjälpa till och servera eller så kan man ha buffé. Begagnad klänning kan spara mycket pengar, alt. undersöka om man har någon sykunnig person i närheten som kan hjälpa till. Tillbehör som skor, handväska etc kan köpas i vanliga butiker och inte i bröllopsaffärer. Lokaler såsom bygdegårdar och "folkets hus" är oftast billigare än festvåningar. Det finns som sagt massor av sätt att spara in pengar på om man bara vill lägga ner lite tid och engagemang på att undersöka olika alternativ.
Lycka till med planeringen!