• Ansu

Enklet bröllop-vad skriver man på inbjudan?

Hej,
    Vi ska ha ett litet enkelt bröllop med bara vår närmaste familj/släkt/vänner. Inkl barn blir vi (om alla tackar ja) 32 st.
    Vi har bara tänkt bjuda på något enkelt exvis lite kallskuret och kaffe&tårta. Hur skriver man det lämpligast på inbjudan så att inte gästerna förväntar sig ett stort bröllop med med 3 rättersmiddag osv.
    Vi kommer dessutom inte vilja ha några bröllopspresenter, hur skriver man det?

Tacksam för förslag!!

• Svar på tråden Enklet bröllop-vad skriver man på inbjudan?
  • Lilla Li

Framgår inte det av klädkoden? Eller ska ni ha "hög" klädkod ändå?

• Kakan 11/8

Det finns ju massor av sätt att skriva det på, men förslagsvis skriver ni att "den och den" är bjuden till vigsel "då och då" och att det därefter bjuds på "lättare tilltugg samt kaffe och tårta". Typ...!

• mrztigger

måste man skriva astt det skall bli lite enklare. varför int bara skriva en injudan och sen om folk väntar sig saker så får de juh faktiskt skylla sig själva!

skriv lite fint att den bästa presenten är gästerna själva lr nått. det finns masa trådar med dikter och dyl här men jag hittade inga att länka.. sorry

• Ansu

Klädkoden kommer inte vara "hög".

Sen är det ju inte det att man vill att de inbjudna "ska skylla sig själva" utan jag tycker att det vore fint om de visste hur vi tänkt oss det hela så att våra och deras förväntningar motsvarar varandra för att det ska bli en så lyckad dag.

Tack för iden med att "bästa presenten är gästerna själva" den ska jag ta samt "lättare tilltugg..." ska jag fundera lite på.

• MissJay

Jag har lärt mig att inbjudan ska spegla hur bröllopet kommer vara. Påkostade inbjudningar = påkostat bröllop...

• Honey Boo

Kan du inte skriva ngt i stil med
    "i all enkelhet viger vi oss" eller bevittna vår "vigsel i familjärt sällskap" så fårstår man väl att det är lite mindre formellt. Sen kommer ju ryktet gå, så även om ni inte specificerar maten så kommer det fram vad ni förväntar er av gästerna och vad de kan förvänta sig tillbaka!

• Ansu

Tack Honey Boo, jätte bra ideé. Något liknande detta ska vi självklart skriva !!! Åh var bra, vad glad jag blir !!!

• Kirsto

Jag tycker att det är bra att ni berättar vad gästerna kan förvänta sig i matväg! Inte kul om de låter bli att äta lunch eller middag för att de tror att det blir mat på festen. Jag tyckte kakans förslag vad bra!

Vad gäller utformningen på inbjudan tycker jag att de absolut kan få vara lite finare än vanliga kort trots att det är ett enkelt bröllop. Det är högtidligt ändå! Men stilen bör kanske ändå speglas lite i pappersval och utsmyckningar.

Ett enkelt men ändå väldigt fint alternativ tycker jag är att ha ett kort av papper som ser lite handgjort ut (lite så där luddigt du vet), och ingen annan utsmyckning än ett band i kortets rygg eller runt om. Ett enkelt hjärta kan också vara fint.

• Honey Boo

Gör inbjudan personlig som återspeglar vilka ni är!

Mycket guld och glitter?
    Naturmaterial?
    Små detaljer?
    Starka färger? (Orange/lila)

Skriv något i stil med "därefter firar vi med en skål och en bit mat" eller "festligheter hemma i trädgården" eller var det nu är. Men som sagt. Får de inbjudan i god tid och sen ringer och tackar ja, så kommer det fram vad det är lite mer. Då förstår man om det är 100 inbjudna till ett slott eller 20 inbjudna till en intim enkel liten trädgårdsvigsel. Då förväntar man sig nog inte trerätters middag!

• Ansu

Bra tips igen Honey Boo, tackar !

• cathrinea

Var ska ni ha vigseln och var ska ni bjuda på kallskuret & tårta? Vi hade både vigseln och bröllopsfesten hemma i vår trädgård, och skrev det på inbjudan och jag tror att våra gäster förstod vad de hade att vänta sig. Vi hade buffé och sen kaffe & tårta.

• Ansu

Vigseln blir i kyrkan, och festen hemma eller i en liten lokal bara 100 m från vårt hus. Jag skulle vilja att festen blir hemma och att vi kan vara i trädgården men det beror ju lite på vädret. Vi ska gifta oss den 1/9, väldigt ofta är det fint väder just i början på september men 2006 exvis så öste det ner just den här helgen. Så vi får se.. Vi kommer nog att bjuda in till trädgården men blir vädret dåligt så blir det nog lokalen bredvid.

• Sala brud

Så här skrev vi till vårat lilla, enkla bröllop (ett blandning av förslag som skrivigts här på BT):

Hej där våra glada vänner
    och alla som vi känner.
    Hoppas ni vill vara med nu
    när vi ska bli man å fru.
    I all enkelhet vi vill fira
    hoppas att ni vill komma och svira.
    Till klädsel tag vad ni behöver
    lägg inte ut några onödiga klöver.
    Det enda ni inte glömma bör
    är ett riktigt glatt humör!

Vigseln äger rum i x vid x
    den 24 februari 2007 kl.15.00
    efter det sesrveras en buffe i samma lokal

Vi har tänkt och funderat
    och vårt hem noga studerat
    Vi har redan brödrost, silverfat och vasar
    och allt annat man kan tänkas behöva i klasar
    Vi kan snabbt konstatera
    att vi inte behöver mera
    Vi avböjer därför vänligen men bestämt
    att strunta i att ta med nån present
    Vår önskan är att ni alla ska vid vårt bröllop närvara
    och vår inbjudan så snart som möjligt besvara

• Ansu

Sala brud: Det var en kul inbjudan, ska visa den för min blivande får vi se vad han säger.

• Fru Calice

"Vi avböjer därför vänligen men bestämt
    att strunta i att ta med nån present"

Låter som ni avböjer att de INTE tar med en present. Alltså att de ska ta med en...

• Ansu

Ja jag såg också det, men jag tror nog att de som kom bröllopet ändå fattade vad Sala brud menade

• Sala brud

hmm, det har ni rätt i!! den tanken slog mig aldrig!

Tur att alla som kommer vet att vi inte vill ha några presenter..

• Ansu

Sala Brud; Nu har vi bestämt oss. Det blir en ganska snarlik variant av er inbjudningstext. Tack så mycket för ideerna.!!!

Svar på tråden Enklet bröllop-vad skriver man på inbjudan?