Kopparspiral eller p-piller?
Jag har som bekant ätit ppiller i sammanlagt 6 nästan 7 år.
Jag funderar på om det verkligen är värt att äta eller om jag ska börja med kopparspiral.
Problemet jag hade innan jag började med ppiller var oerhörd mensvärk varje gång. Med p-piller behöver jag inte ens äta alvedon. Dessutom är det ju kalasbra att veta EXAKT när man får mensen, eller hur?
Har gått upp oerhört mkt pga av hormonerna, pendlar upp och ner som en bergbana, totalt omöjligt att behålla en jämn vikt. Jag har aldrig haft problem med vikt innan jag började med dem. (gick förresten ner 5 kilo när jag hade uppehåll i tre månader!)
Tränar och äter bra, ändå går det inte. Är så jäkla trött på denna viktökniknig & minskning ahhhhhg!
Dessutom får jag oerhört uttorkade slemhinner vilket försämrar både sex och sexlusten för mig.
Min mamma är läkare och tycker aboslut inte att jag ska operera in en spiral ("det gör man oftast i samband med abort eller om man fått barn innan")- "tänk på risken" - barnmorskan i sin tur tycker inte att det är ngn fara/fel med att göra det, trots att jag varken fött barn eller gjort abort.
Hon sa dock att man får mkt rikligare blödningar samt mer mensvärk. Men tänker att jag kan ju alltid ta alvedon och helt enkelt uppgradera till PLUStampong istället för normal... eller?
Hur som haver, vad jag undrar är vad ni har för erfarenhet av kopparspiral? Kanske tom byte från p-piller till kopparspiral?
Obs! Kondom är det inte frågan om då jag har fastpartner samt av personliga skäl inte vill använda den.