• Filipa

Kopparspiral eller p-piller?

Jag har som bekant ätit ppiller i sammanlagt 6 nästan 7 år.
    Jag funderar på om det verkligen är värt att äta eller om jag ska börja med kopparspiral.

Problemet jag hade innan jag började med ppiller var oerhörd mensvärk varje gång. Med p-piller behöver jag inte ens äta alvedon. Dessutom är det ju kalasbra att veta EXAKT när man får mensen, eller hur?

Har gått upp oerhört mkt pga av hormonerna, pendlar upp och ner som en bergbana, totalt omöjligt att behålla en jämn vikt. Jag har aldrig haft problem med vikt innan jag började med dem. (gick förresten ner 5 kilo när jag hade uppehåll i tre månader!)
    Tränar och äter bra, ändå går det inte. Är så jäkla trött på denna viktökniknig & minskning ahhhhhg!

Dessutom får jag oerhört uttorkade slemhinner vilket försämrar både sex och sexlusten för mig.

Min mamma är läkare och tycker aboslut inte att jag ska operera in en spiral ("det gör man oftast i samband med abort eller om man fått barn innan")- "tänk på risken" - barnmorskan i sin tur tycker inte att det är ngn fara/fel med att göra det, trots att jag varken fött barn eller gjort abort.
    Hon sa dock att man får mkt rikligare blödningar samt mer mensvärk. Men tänker att jag kan ju alltid ta alvedon och helt enkelt uppgradera till PLUStampong istället för normal... eller?

Hur som haver, vad jag undrar är vad ni har för erfarenhet av kopparspiral? Kanske tom byte från p-piller till kopparspiral?

Obs! Kondom är det inte frågan om då jag har fastpartner samt av personliga skäl inte vill använda den.

• Svar på tråden Kopparspiral eller p-piller?
  • Snart_FruL

Har haft kopparspiral i snart 3 år och trivs jättebra med det. Jag har aldrig varit gravid, men bör på grund av hälsoskäl inte äta hormoner.

Tänkte bara på en sak att låta en barnmorska sätta in en spiral, kan väl knappast räknas som en operation.

Sen finns det ju en nackdel och det är att man i samband med insättningen bör avstå från sex en period före och efter för att undvika infektion. Man måste också säkerställa att man inte är gravid.
    Det är individuellt hur mycket man känner av den i början. Jag hade som mensvärk i några veckor efter de satt in spiralen.

Min menstruation är hyfsat sig lik, jag har en dag extra men jag upplever inte att blödningen totalt sett är större. Det man bör göra om man använder tampong är att känna efter, efter menstruationens slut, att man känner trådarna. Detta för att det finns en liten liten risk att trådarna fastnar i tampongen och att spiralen då följer med ut när man avlägsnar tampongen.

Sen är det också så att man kan behöva gå tillbaka och justera trådarnas längd. För om de är för långa så kan din partner känna av dem när ni har sex.

För mig är spiralen det bästa som hänt, inget fummel, inga förberedlser innan sex och inga tabletter man kan glömma. Mitt sexliv har blivit så mycket bättre, speciellt som jag får klåda av kondomer.

Förresten vilka risker är det din mamma tänker på?

De enda risker jag läst om är att om man får en infektion i slidan eller könssjukdom så riskerar man att den sprider sig till äggledarna, och att det precis vid insättandet finns en liten förhöjd risk för infektioner. Just därför rekommenderar de att man lever i en stabil relation om man ska ha spiral.

Plus att min barnmorska sa att det finns en mikroskopisk risk för att spiralen hamnar fel. Och då tar man ut den.

Jaja vad du än bestämmer dig för så lycka till!

• tattar-Emma

Jag har spiral. När jag åt piller tänkte jag också att det var så himla praktiskt osv, men det gör faktiskt inte så stor skillnad. Jag känner ändå i hela kroppen om jag ska få mens den dagen och kan då stoppa in menskoppen redan på morgonen - tadaa.

Hade också mycket mensvärk tidigare, därför jag började med piller, men det är inte så längre. Första månaderna med spiral hade jag ondare än vanligt, så jag tog starkare tabletter än vanligt. Nu tar jag sällan tabletter alls. Det kommer mer blod, men det gör inte så mycket faktiskt.

Sen opererar man ju inte direkt in spiralen heller, jag upplevde det inte alls som något stort ingrepp =).

• Filipa

Tack för det!

Känns redan bättre =) Är nu rätt säker på att det blir spiral. Ska äta klart dom resterande 6 månaderna och sen fixa spiral, är det så att det inte passar mig så får jag väl helt enkelt ta ut den, man vet ju aldrig förrän man provat :)

Är så livrädd för smärtan :S Kanske man ska ta sig en whiskey innan så man är lite bedövad? hehe

• Lins

Säger som övriga här att man opererar inte in en spiral. Ren rutinsak för en barnmorska, gjort på några sekunder. Ta några ipren innan som är muskelavslappnande så ska du se att det är gjort på ett litet kick!

• Buslinna

Jag har dysmenorré (väldigt kraftig mensvärk) och kopparspiral. Med spiralen får jag mensvärk under lite längre tid varje månad och värken har fått en lite ny karaktär - det molar inte bara utan kan stickas lite. Det kan enkelt sagt liknas vid att pressa ihop knytnäven med ett kantigt, smalt och hårt föremål i handen. :) Det gör inte ondare än min gamla mensvärk, utan känns bara annorlunda.

Jag har alltid varit tvungen att ta värktabletter så fort att jag anar att mensen kommer. Ibland har man missat signalerna och om värken hunnit blomma ut har man blivit sängliggande. En fördel med spiralen är dock att man får tydligare och tidigare förvarningar om att mensen är på väg. Alltså kan jag ta värktabletterna i tid varje månad och värken hinner inte blossa upp. För mig är det mao en fördel att ha spiralen av den anledningen.

Jag använder samma värktabletter nu som innan jag satte in spiralen och tycker att det fungerar bra. Jag tar dock fler tabletter per månad.

Jag har lite kraftigare blödningar (har gått upp en tampongstorlek under en av mensdagarna jämfört med tidigare) och lite längre. Värt att tilläggas är att man kan få mellanblödningar. Jag kan få en liten blödning runt ägglossning. Där räcker det dock alla gånger att använda trosskydd.

Jag har för övrigt inte fått barn och tyckte att insättningen var mycket snabbt och enkelt avklarad. Jag tog en ipren en timme före och kände vid insättningen bara lite lätta menskramper. Efteråt hade jag mild molvärk i en dag.

Tänk på att spiralen ska sättas in i slutet av mensen eftersom livmodern är mer medgörlig då. :)

• Filipa

Tack för alla svar!

Är helt medveten om att det inte är en operation att få in den, blev helt fel när jag skrev inlägget.

Buslinna,
    med tanke på att jag också haft kraftig mensvärk innan jag började m p-piller tyckte mamma att det också var en dum ide då eftersom många får mer värk än innan, men för dig verkar ju det gå kalas. Det borde ju inte vara värre än att man får ta tabletter när man har mens som jag gjorde förr i världen. Nej spiral får det bli!

Svar på tråden Kopparspiral eller p-piller?