Kopparspiral eller p-piller?
Jag har dysmenorré (väldigt kraftig mensvärk) och kopparspiral. Med spiralen får jag mensvärk under lite längre tid varje månad och värken har fått en lite ny karaktär - det molar inte bara utan kan stickas lite. Det kan enkelt sagt liknas vid att pressa ihop knytnäven med ett kantigt, smalt och hårt föremål i handen. :) Det gör inte ondare än min gamla mensvärk, utan känns bara annorlunda.
Jag har alltid varit tvungen att ta värktabletter så fort att jag anar att mensen kommer. Ibland har man missat signalerna och om värken hunnit blomma ut har man blivit sängliggande. En fördel med spiralen är dock att man får tydligare och tidigare förvarningar om att mensen är på väg. Alltså kan jag ta värktabletterna i tid varje månad och värken hinner inte blossa upp. För mig är det mao en fördel att ha spiralen av den anledningen.
Jag använder samma värktabletter nu som innan jag satte in spiralen och tycker att det fungerar bra. Jag tar dock fler tabletter per månad.
Jag har lite kraftigare blödningar (har gått upp en tampongstorlek under en av mensdagarna jämfört med tidigare) och lite längre. Värt att tilläggas är att man kan få mellanblödningar. Jag kan få en liten blödning runt ägglossning. Där räcker det dock alla gånger att använda trosskydd.
Jag har för övrigt inte fått barn och tyckte att insättningen var mycket snabbt och enkelt avklarad. Jag tog en ipren en timme före och kände vid insättningen bara lite lätta menskramper. Efteråt hade jag mild molvärk i en dag.
Tänk på att spiralen ska sättas in i slutet av mensen eftersom livmodern är mer medgörlig då. :)