Inlägg från: LillaFröken |Visa alla inlägg
  • LillaFröken

Ska vi fråga om min sambos föräldrar vill bidra till bröllopet?

Känns ju extremt pinsamt... Mina föräldrar har på ett mycket tidigt stadium sagt att de vill bidra och hur mycket. Men min sambos föräldrar, som har mycket god ekonomi har inte sagt något alls.

Min sambo tycker inte att vi skall fråga utan att de får säga till om de vill bidra. Medan jag är lite tveksam, tänk om de inte tänkt på det bara och så kommer det fram att mina föräldrar har bidragit... Då kanske de tycker det blir pinsamt.

Eller tror ni att det inte är något man glömmer? Alltså att de inte sagt något = de vill inte bidra. Vi klarar oss utan pengarna så egentligen behövs det inte men jag funderar ändå...

• Svar på tråden Ska vi fråga om min sambos föräldrar vill bidra till bröllopet?
  • LillaFröken

Tack för ditt svar... Nej, att jag själv skulle fråga känns ju otänkbart... I så fall skulle ju min sambo få säga det på ett fint sätt. Men du har rätt, det är nog inget man glömmer...

Det tråkiga är att det känns som att de kanske egentligen har något emot att vi gifter oss... Att de egntligen inte gillar mig, att de är något mer som ligger bakom menar jag. De har som sagt mycket gott ställt så det vore inget problem för dem ekonomiskt.

Men det är nog därför jag funderar på detta, inte pengarna egentligen...

• LillaFröken

discodivan; såg inte ditt svar innan jag postade.

Det knepiga är att de är verkligen inte snåla på något vis, vi får alltid väldigt fina presenter etc. Men då handlar det ju inte om bröllop. Så detta är kanske något de egentligen skulle motsatt sig om de kunde tänker jag...

• LillaFröken

Men ni har rätt, att fråga bör vi inte göra.

• LillaFröken

Soofia, nej de har väl inte visat att de inte skulle gilla mig... Men detta tycker jag är så märkligt, de som, verkligen har råd har inte nämnt ekonomin alls. När jag har sagt att vissa i hans släkt som inte är så nära bjuder vi inte, kusinbarn tex, pga av att det blir dyrt, då har hon bara sagt: Nej men kan ju inte bjuda alla.

De betalar i och för sig hemresebiljett för min sambos bror som bor utomlands. De ser kanske det som ett bidrag, jag vet inte... Men att pratamed dem kan jag inte, det finns inget att peka på urom just detta. När jag sa att vi skulle förlova oss sa de bara "Jaha. Vad kul att resa iväg, det skall vi också försöka göra. Så det var inga stående ovationer direkt, det kan väl också tolkas som ett ogillande såklart...

• LillaFröken

Lilla Li; tack snälla för ditt svar också, hann inte se det innan jag skrev. Nej jag tror att de har fattat det som att vi betalar allt själva.

Men mina föräldrar blir ju lite värdpar tillsammans med oss och jag har tänkt tacka dem under bröllopet för det. Då kan jag tänka mig att det blir lite pinsamt. Men det är SÅ svårt att vet om det är avsiktligt eller om de bara inte tänkt på detta. Men det lutar nog åt att de tänkt tanken men inte vill...

• LillaFröken

Tack igen för att ni engagerar er...

Känner mig besviken på ett sätt, det känns helt klart som en markering. Men samtidigt är de måna om att allt ska se bra ut utåt, så det känns lite förvånande att de inte tycker att detta är viktigt.

Amg. att prata med dem eller ej, tror jag tänker köra på det, att be min sambo bara tala om lite fint att det kommer att bli fokus på min mamma och pappa. Bara så att de vet. Som sagt, vill ju inte att de ska känna sig bortgjorda heller....

• LillaFröken

Vi har inte sagt att vi betalar allt, utan jag tror att de kanske har uppfattat det så. Men egentligen finns det inget som kan ha fått dem att tro det när jag tänker efter.

Däremot när vår son döptes så blev adet att jag berättade att min mamma bidrar med maten, då sa hon att deockså ville bidra. Men först efter att hon hört att mina föräldrar skulle bidra.

Det är så svårt att vetahur man ska göra. Jag kommer inte att be min sambo att fråga dem rakt ut om de vill bidra, däremot KANSKE man skulle nämna att minba föräldrar står lite som värdpar också.

Känns bara så knepigt att de som är så generösa annars, jag och sambon får födelsedagspresenter och julklappar för flera tusen varje år, plötsligt verkar helt ointressserade. Det är det som jag uppfattar som en markering. Frågar jag sambon om han tror det säger han bara" Men det kan väl inte jag vet om det är så!" Så ja, det känns svårt....

• LillaFröken

Ja det låter som ett bra förslag med ett möte... men bröllopet är om 1,5 månad så det mesta är redan färdigplanerat.

Det är bara det att svärmor har haft SÅ många chanser att säga något om de nu skulle vilja vara med och betala... men det har hon ju inte gjort. Tycker bara det är lite snålt faktiskt... Och konstigt eftersom de tjänar väldigt bra bägge två, medan vi har barn och inte någon jättebuffert eller inkomster att tala om direkt. De vet väl också att ett bröllop kostar mycket pengar.

Man kan ju inte kräva något eller ens förvänta sig, men som sagt, känner mig både lite besviken och irriterad med tanke på att deunnar sig själva väldigt mycket, nya bilar, utlandsresor flera ggr per år, prylar... You name it. Och sen bara fråga hur vi har tänkt saker utan att låtsas om att det kostar, det känns lite märkligt.

• LillaFröken

Annika Lind: Jag tycker snarare att det är du som verkar omogen som reagerar så häftigt och kategoriskt...

Dessutom har du inte läst ordentligt vad jag skrivit!

Först skriver du "varför förvänta sig ett ekonomiskt bidrag?"
    Det gör jag inte, som jag skriver tidigare i tråden också. Och det kan man ju naturligtvis inte göra utan de måste ju få välja. Men det KAN, läs KAN vara så att de inte VET att min mamma och pappa är med och bjuder så att säga och då kanske de blir generade om det står i inbjudan som kommer ut i dagarna att mina föräldrar står med som värdpar.

Sedan skriver du: Visst det är jätte tacksamt om någon sida bidrar, men vända upp och ner på himmel och jord för att den andra sidan inte har erbjudit sig är katastrofalt."
    Tycker du det att skriva ett inlägg på BT anonymt är att riva upp himmel och jord???

"Det handlar inte om man har råd eller inte, de kanske rent av inte bara vill, jag hade helt klart accepterat det utan någon som helst tvekan. Jag hade ALDRIG gått emot min sambos vilja o rört i grytan som du gör."
    skriver du sen...
    Det är faktiskt så att det pendlat, min sambo har frågat flera ggr om han inte skall tala om att mina föräldrar bidrar, men jag har bestämt sagt nej. Nu däremot när de fortfarande inte sagt något så blir det ju mina föräldrar som blir värdpar. Tycker det sopm sagt kanske kunde vara schysst att tala om, OM de nu har missat/glömt att säga ngt.

Sedan avslutar du med att säga "väx upp och var glad att din svärmor eventuellt gillar dig..."

Varför skall jag vara glad för det, det är ju precis att hon EVENTUELLT gillar mig som gör mig lite ledsen och fundersam. Jag tycker hemskt bra om dem bägge två. Men detta att de inte sagt nåt beror ju troligast på att de inte vill, har jag insett efter fler kloka svar jag fått i denna tråd.

Och det gör mig lite besviken, det känns tydligt som en markering. Jag vet inte hur det är i dina kretsar, men jag har varit på 6-7 bröllop senaste åren och i alla fall har föräldrarna (bägge) stått för en viss del av kostnaderna. Det tror jag min svärmor också vet så det känns som att detta betyder att de kanske inte gillar att vi gifter oss....

Tack alla ni andra som delar med er på ett sansat och klokt sätt!!!

• LillaFröken

Soofia: tack för att du engagerar dig... Pratade precis med svärmor i telefon, så problemet att jag inte vet är nu definitvt löst... hon hade träffat ngn från deras släkt som vi inte umgås med själva. Han han sagt att det vore så roligt att gå på bröllop när han hörde om svårt. Då svarade hon att jag tror att ni är bjudna...! jag tror till och med att jag nämnt vilka i den "grenen" som vi tänkt bjuda, och de ingick inte.

Jag sa att vi måste fundera lite på det, och räkna lite till. Ja gör det sa hon bara då. Blir faktiskt irriterad nu. Det är väl en sak om hon hade tänkt betala lite, då hade hon fått ha synpunkter på gästlistan. Men nu talar hon om för honom att hon tror att de är bjudna fast det inte var tänkt så.

• LillaFröken

ssart: min sambo började prata om dessa personer för ngn månad sedan, att han KANSKE ville bjuda dem också. Men det vet inte svärmor. De stod inte på gästlistan från början. Det var därför jag sa att vi skulle fundera. Vet inte om jag ska säga något till henne, hon sa bara att hon blev så paff när de sa att de ville gå. Så det var därför hon sa att hon trodde att de var bjudna...???

• LillaFröken

En liten uppdatering...

Dels hade min sambo nämnt för svärmor att han ville bjuda släktingarna, vilket jag inte visste om, så det kan hon inte lastas för.

Sedan ringde hon för ett par dagar sedan och frågade om vi ville ha "hjälp". Han frågade på vilket sätt hon menade. Då sa hon att vad vill ni ha till bröllopspresent tex, hur ser budgeten ut. Då berättadfe han att mina föräldrar bidrar, då ville hon vet hur mkt och sa sen att de ger lika mycket som en bröllopspresent. Mycket snällt av dem.

Jag känner mig faktiskt lite öättad, men det beror inte på pengarna i sig utan att de faktiskt ville bidra till detta, alltså borde de gilla tanken att vi gifter oss. Känns lite barnsligt att tänka så men jag tycker mycket om dem och kan själv ha dåligt självförtroende, oroa mig för att folk jag tycker om inte gillar mig etc.

• LillaFröken

Tack snälla Soofia... Tack också för all hjälp o engagemang. Det är så lätt att stressa upp sig, man är inte riktigt sig själv känns det som. Men nu känns det bara bra, förutom att det är lite stressigt då.
    Kram på dig! När gifter du dig förresten?

Svar på tråden Ska vi fråga om min sambos föräldrar vill bidra till bröllopet?