• OskarochSara

Han tycker inte det är värt pengarna?!Hjälp!!

Hej
    Har alltid drömt om ett stort bröllop, en dag att visa sin kärlek och fira att man vill leva resten av sina liv ihop med sina nära och kära. Nu när han äntligen har friat och vi har bröjat prata bröllop vill han bara ha ett litet, alltså hanoch jag, borgligt..... vet inte hur jag ska göra är jätteledsen vill ju inte tvinga honom till nåt han inte vill men vill inte ge upp min dröm heller. Förstår att han tycker det blir dyrt men det är ju bara en gång i livet man gör detta!!!? Jag behöver hjälp och höra lite vad ni tycker om detta problem, ska jag gå med på ett litet borgligt bröllop och glömma min dröm????
    Sara

• Svar på tråden Han tycker inte det är värt pengarna?!Hjälp!!
  • ~~Dark Angel~~

Älskar han dig över allt annat tycker jag att han ska vara göra vad han kan för att uppfylla dina drömmar. Men likadant skall ju du göra för honom och är ett stort bröllop en mardröm för honom kanske ni kan mötas någonstans på mitten?

• Daia Gräddnos

Mötas på mitten låter bra! Det gjorde vi (jag ville ha litet og borligt, han ville ha tradition och fest) och dessutom; ting ändrar sig mens man planerer!

• N&N

Gå halva vägen var. Min sambo ville t ex inte ha kyrkligt och det kunde jag gå med på, istället har vi en kort vigsel vid stranden vid konferensanläggningen vi har hyrt. Vi fokuserar på en kul fest och det tycker min sambo är helt ok.

Dessutom gick vi igenom budgeten innan, vad vi kan dra ned på och få hjälp med, t ex: gratis DJ (kompis), my billig buffé (kompiskompis), dryck från Tyskland, kläder på rea, halva priset på ringar (kompiskompis har juvelbutik), enkel brudbukett med en stor blomma och lite grönt, hyr kläder till brudföljet och brudgummen, trycksakerna gör vi själva men lägger mycket tid på dem, bordsdekorationerna är genomtänkta och jag samlar saker från reor och Ikea, brudskor köper jag från typ Din sko när studenttiden närmar sig...

Ja det finns många sätt att få ner kostnaderna. Begränsa antalet gäster, men det ville vi absolut inte göra så vi försöker få ned kostnaderna istället.

Ge honom exempel och prata om dina känslor. Det är som sagt once in a lifetime. Lycka till!

• Soleil

Givetvis måste ni prata och hitta en kompromiss som funkar för er båda. Några tankar:

- Ett kyrkobröllop behöver inte vara stort oche tt borgerligt bröllop behöver inte vara litet och enkelt. Formen för vigsel har inget att göra med storleken på bröllopet.

- Gillar han kanske inte tanken på all uppmärksamhet vi vigseln? I så fall skulle ni kanske kunna ha en liten, privat vigselceremoni och sedan ha fest efteråt?

- Festen kan vara hur påkostad eller dyr som helst. Man "måste" inte bjuda på 3-rättersmiddag eller middag överhuvudtaget. Man kan ha cocktailparty, eftermiddagsfika, grillfest eller vad som helst som passar er stil och plånbok.

- Gästlistan: tänk över vem som är viktiga för er för att ev. minska kostnaderna där - måste alla mostarar, fastrar och kusiner bjudas? Måste alla barn bjudas? Etc...

• anne på grönkulla

Prata prata prata med varandra! Vad vill ni, var och en av er? Vad kan ni kompromissa emd? Vad är "måste" och varför? Vad får det kosta?

• discodivan

håller med föregående talare, prata prata prata, berätta om dina förväntningar, vad du absolut vill ha med och vad du kan rucka på och så får han göra likadant

• OskarochSara

Ja ni har rätt får nog sätta oss ner i helgen och prata igenom detta. Jag har ju längtat efter detta och trodde att planeringen skulle vara lika kul som själva bröllopet får hoppas att det blir det. Han är lite rädd för all uppmärksamhet också.....=) Nåja hoppet tänds lite i alla fall tackar och bockar!!!!
    Sara

• discodivan

men han kan stå framme vid altaret o vänta eller vid vigselföräätaren så kan du ta all plats när du kommer i din prinsess-skrud

• anne på grönkulla

För oss löste det många knutar (vi hade helt olika bilder av ett bröllop) att prata om vad som var viktigt och varför!

Och, ett borgerligt bröllop är inte nödvändigtvis litet och ett kyrkligt stort. Tvärtom är typen av ceremoni man vill ha och hur stor budget/gästlista man har två helt olika saker.

Lycka till!

• Lainan

Jag förstår hur du känner. Personer i min omgivning tycker att traditionella bröllop i kyrka med fest efteråt är bortkastade pengar... Men, jag har alltid önskat mig ett "riktigt" bröllop. Om inte min blivande velat det så hade jag nog blivit besviken...

Man är ju två om giftermålet, men själv hade jag inte gått med på ett litet borgligt bröllop med bara han och jag...

Men som de andra skriver; man kan ju kompromissa

• OskarochSara

Hahaha,ja jag skulle ju inte klaga då!!=) Grillat är ju nåt som jag älskar, kanske inte är så dyrt heller men man blir ju lite beroende av vädret, och lyxen jag såg framför mig försvinner ju. Nåja jag hade som idé att vi kunde undabe oss alla presenter och ta en liten summa förmaten istället men det tyckte han lät snålt..... hmmmm han vill inte betala nåt men det ska inte vara snålt......prata prata prata var det va!!!?=)

• moe

Jag känner igen situationen helt och hållet!!!

För några månader sen hade jag gett upp tankarna på bröllop. Min sambo hade aldrig sagt nej till att gifta sig, men ville inte ha en stor fest. Hade kunnat gått till Rådhuset för ett år sen....

Men det har ju inte jag velat, eftersom det känns som att gör vi det här, ska vi göra det på riktigt. Sen vad "riktigt" är, är ju olika för alla. Jag ville i alla fall ha en ceremoni där alla gäster kunde vara med och se när vi gifter oss, och sen ha fest efteråt.

Han ville absolut inte gifta sig i kyrkan, eftersom ingen av oss är särskilt religiös. Han vill lova mig, inte Gud....

Så i höstas hade jag nästan gett upp....

Men så, började vi ändå prata lite om det. Han bad mig ta fram en budget för vad ett bröllop skulle kosta, och nu:

Kyrka bokad
    Herrgård bokad
    Gästerna är 90 st och ska förhoppningsvis övernatta med oss allihop.

Helt plötsligt är det HAN som har tyckt att vissa lokaler är för "enkla", nu är det en av de dyrare HAN fastnat för och vill helst att vi har festen där....

Så ge inte upp, allt kan ändra sig.

Men jag tror nog inte att taktiken alltid är prata, prata, prata..... Det kan nog många gånger upplevas som tjata, tjata, tjata.....

Självklart måste man berätta vad man vill, men sen tror jag man kan ge det lite tid....

Det tog 1 1/2 år för oss, från att vi började prata till att vi bestämde hur vi skulle göra, men det är det värt! Hade inte velat stressa på honom, innan han kände sig mogen. Och hade inte velat springa till Rådhuset, och missa det som nu kommer ske i sommar!!!!

Lycka till!!!!!

• OskarochSara

Ja du har rätt moe, ska nog göra en budget ihop i helgen. Har redan börjat skissa lite, så får vi se vad han säger.... Tack för alla tips det känns mycket bättre nu!!!!Sara igen

Svar på tråden Han tycker inte det är värt pengarna?!Hjälp!!