• LECT

Transport för kort avstånd

Bilden man har framför sig är ju att man åker någon slags transport mellan kyrkan och festen. Vi kommer ha max 500m till festen, men vill liksom ändå göra entré på gården lite snyggt. Känns lite dumt att gå, speciellt i långklänning med släp.. Men bil känns ju helt fel en så kort bit. Och att ta dit en häst med kärra för 500m känns också lite onödigt... Men hur ska man göra då?

Någon som haft ett kort avstånd mellan kyrka och fest men som ändå åkt transport? Vad för transport i så fall (och vilken tid på året)? Någon som gått? Hur klarade ni känningen?

• Svar på tråden Transport för kort avstånd
  • Fru Cinderella

.. man kan väl hålla upp klänningen???

• Kakan 11/8

Vi kommer nog också att ha bara ca 500 meter mellan kyrka och festlokal och vi går. Känns onödigt att fixa med transport för den lilla biten.

• LECT

Självklart kan man det!
    Men det känns liksom inte så högtidligt att komma knallandes till festen...
    Men det är väl bara min bild av det som gör det så...

• LECT

Kakan - ja det gör ju ändå det... känns onödigt alltså...
    Men jag vill så gärna...
    Gifter oss på hösten också och då är det ju risk för hala löv och regn.. *korsar alla fingrar och tår för strålande solsken*

• mammaK

Våra vänner åkte bil till lokalen, trots att det låg på varsin sida om vägen=) Dom hoppade in i bilen och åkte iväg en sväng medan vi andra tog os in i lokalen och väntade på dom föra att ta brudskålen. Jag tyckte inte det var konstigt, hon klarade klänningen bra och inga andra konstigheter.

Så vill ni göra det så gör det!

• Dino_lino

Vi kommer också att ha ca 500m till festen och vi ska gå.

Jag tänker mig ett långt glatt följe med brud + brudgum i täten. Tror det kan bli hur fint som helst

• LECT

Dino - SÅ har jag inte sett det!! Det hade ju varit nåt! *funderar*

Måste ju dock ha alternativet uppe att ha en bil redo ifall det skulle *peppar peppar* bli regn... Men då blir det en privatbil isf (om vi inte ordnar någon transport ändå)...

• jooki

Vi har ca 70 m till festlokalen. Vi ordnar inte transport själva, men jag vet att våra föräldrar har någon idé om det. Vi har pratat om att åka häst och vagn bort från kyrkan, ta en liten tur och komma tillbaka i båt över sjön som ligger precis intill.

• LECT

Hmm... tänker så här också... att det kanske kan vara skönt att få en liiiten stund för oss själva efter vigseln innan festen drar igång... så att ta en tur bort en halvtimme för att låta gästerna komma till lokalen, hänga av sig och komma in kanske ger oss ett litet andrum för att smälta vigseln, titta på våra ringar, fnittra, få säga "jag älskar dig" en gång till och få torka bort tårar och rätta till sminket....

jooki - funderar också på om inte någon av våra föräldrar kommer göra något... fast det kanske dom tycker är onödigt då de tär så kort bit...

• jooki

Lägg fram anledningen till varför ni skulle vilja! Jag tror absolut att man behöver ta ett djupt andetag och få några minuter i lugn och ro innan festen drar igång. Och det kan vara uppskattat av gästerna också att göra en liten "ploj"-resa.

• stormvind

Vi gifter oss i samma likal som vi har festen.Startar med en födelsedagsfest för att efter buffén gå ifrån för att byta om till vigsel. Där skulle jag vilja göra entré med häst och vagn eller ridande. Det är ju inget avstånd, men jag ville så gärna. Häst och vagn finns tvärs över vägen, några hundra meter, de vill ha 4000kronor!!!! Aldrig i livet!

Vad gör man?

• LECT

stormvind - ALLVARLIGT!!!!???? Vad är det för ställe egentligen!?!?!? Jisses!!!

• stormvind

LECT

Visst är det HUTLÖST!!! Kan inte berätta än var det är efersom allt är hemligt.

Känns som jag skulle kunna ta min egen, men hon är inte tillräckligt mycket körd så jag vågar inte en sån här dag!

Får klara min stora dag utan häst

• Pomodoro

Hmm, har lite samma problem. Det ar nog ca 750 meter mellan kyrkan och festlokalen, men
    1) Vi skall nog ta fotona nagon annanstans efter vigseln
    2) Man maste ga ratt igenom lilla staden och det kanns lite genant. Inte om det var som det folje Dino_lino beskriver, men de kan ju inte vanta utanfor kyrkan pa att vi skall fotas.
    Man vill ju garna ha en elegant entre, inte bara komma knatandes...

• lusen79

Vi kommer också att ha nära mellan, och det lutar åt att vi kommer att åka bil eller så packmoppe (eftersom vi gifter oss på sommaren i skärgårdsmiljö)
    Har sett så fina bilder på packmoppar eller flakmoppe kanske det heter..då brudgummen kör och bruden sitter på flaket. Man kan sätta en liten båge på och dekorera med blommor.
    Vet inte hur det skulle bli på hösten och så beror det ju på miljön såklart.
    Men jag vill komma lite senare till festen..alltså inte knata tills med dom andra.

Lycka till!

• Berner

Vi gifte oss i trädgården och hade även festen där. Det finns två ingångar till vår tomt så vi lämnade "kyrkan" satt oss i bilen( öppen sportbil) och åkte runt till festlokalen. Fågelvägen ca 25 m!

• tågjäntan

Jag tycker häst och vagn låter perfekt för den sträckan =). Som någon sa tidigare kan man ta en liten omväg så att gästerna hinner vara där när man kommer. En kompis, för snart tio år sedan, hade drömt om att få ha hästskjuts och bestämde det. Sedan när de ska åka från kyrkan står det en amerikanare som de åker med. Hon blir först besviken. En bit senare stanar de vid häst och vagn och de säger: hästen orkade inte gå hela vägen, men ni får åka härifrån.

• Berner

Min kusins fru hade hela livet drömt om häst och vagn på bröllopet och det fick hon, men den stackars hästen fick trava flera km på asfalt. Då tycker jag att tågjäntans kompis fick en perfekt transport med både bil och häst.

En vän till oss skulle åka häst och vagn från kyrkan till lokalen en mycket kort bit , men hästen fick spatt och började skena. Brud och brudgum hamnade i diket.
    Kuskens son han kasta sig ur vägen och kusken själv var en hårsmån från att få halsen avskuren av ett fotsteg på vagnen.
    Smutsiga och omtumlade kunde sedan festen börja för brudparet som aldrig glömmer den dagen. Inte pga av allt det vackra utan av den dramatiska händelsen.

• LECT

Vi ska definitivt kolla upp häst och vagn... Men ska vi åka iväg en bit för att sen komma tillbaka så kommer det ju bli ett par kilometer på asfalt för hästarna. Och det verkar ju inte som om det är bra. Hmm... får klura vidare på det här... Ska definitivt hinta lite åt min käre far...

Men att vi ska ha en transport för att åka iväg en sväng har jag kommit fram till i alla fall! Och jag har då inga problem med att "visa upp mig lite" till allmän beskådan....

Svar på tråden Transport för kort avstånd