• Snart_FruL

Oförutsedda utgifter

Nu har vi fått en väldigt oförutsedd utgift, för vår ena dator la av igår. Och enligt min m2b så går den inte att laga.

Det värsta är väl att vi båda använder datorerna lika mycket. Det var jobbigt nog när routern la av så att vi bara hade internet på ena burken. Men jag kan inte förstå hur vi skulle kunna klara oss med bara en dator. Tror att det kan bli ett rätt stort irritations moment ända fram till vi skaffar en till. Och då kommer nästa dilemma, det enda konto där vi har tillräckligt mycket pengar för att kunna köpa en dator är på bröllopskontot.

Vilket alltså ger ett hack i bröllopsbudgeten på ca 10000, om vi inte på nåt vis lyckas spara en extra 1000-lapp i månaden.

Ville mest bara skriva av mig! Man blir ju så less när sånt händer.

• Svar på tråden Oförutsedda utgifter
  • Fru Cinderella

Åh vad trist.. vi har också fått en hel del oförutsätta utgifter så vi har fått dra ner en hel del på saker.. just nu fickulurar jag över om jag ska dra ner på antalet diamanter i min ring eller låna till dem.. handlar visserligen bara om en 2000, men det är mycket för oss. Lånar redan 4000 till fotografen av min mor så.. *huga* det var skönt att få klämma ur sig det ;)

Men åter till poängen, vet vad du menar. Ni kan inte ta en dator på avbetalning då? Och sen slänga in mera pengar efter bröllopet på den?

• MissJay

Klarar ni er inte på en dator?

• Fru Cinderella

Det gör absolut inte vi, skulle ALDRIG gå.. så jag vet vad TS menar ;)

• Juni-flickan

Vad är det för något som är sönder då? Hela datorn behöver ju inte bytas ut.

• Snart_FruL

Det är relät som startar datorn. Om man trycker på startknappen händer ingenting, vilket gör att vi inte har någon koll med vad som hänt med själva moderkort resp minnen.

•  Miss Cee

Ja du, vi lever också båda två med varsin dator så jag förstår precis!

Måste de vara en så dyr dator då? Spelar han/du väldigt krävande spel eller går det inte med en enklare dator? Finns ju för 4000-5000kr på typ onoff/siba etc.

För skärmen behövs ju inte, och det är ju ofta den som gör att det blir så dyrt!

• Lena+Mattias=sant

Varför inte köpa en begagnad? Då borde ni kunna hitta någon för bara en eller ett par tusenlappar. Ni kan ju flytta med hårddisken från den gamla dessutom.

• Karis Annelie

varför kan man inte bara byta reläet? Jag har adlrig varit med om att man måste köpa en helt ny dator, det är ju oftast processorn eller moderkortet eller liknande som lägger av, det andra funkar ju fortfarande finfint. som t.ex graffekort, ljudkort, minnen, hårddisk,, alla såna små saker har ju inte gått sönder? såvida inte hela burkan brann upp.

• Snö brud

Kanske räcker med att byta elpaketet, så har vi fått göra.
    Kostar ca 400:- och är ganska lätt att byta själv.

• Snart_FruL

Vi spelar nog gärna ganska avancerade spel båda två. Och vi behöver en ny skärm, för den gamla är just gammal, 10 år närmare bestämt. Och har börjat få en massa olater för sig, typ inte gå igång utan att man knäpper på och av den ett par gånger.

Alltså vi hade tänkt att byta ut datorn, om ca ett halvår. Den har krånglat rätt mycket, tror kanske att den rasade för att vi stoppa in en extra hårddisk, min m2bs gamla. Sen resonerar vi så här att ska man köpa en ny dator, så ska man helst köpa en som ligger i framkant av den nyaste teknologin, för då blir den inte gammal så fort. Problemet är alltså att det här bytet kom tidigare än vad vi själva planerat.

Men jag kan alltid fråga min mamma om hon kan låna oss pengarna, känns bara lite kymigt. Hon brukar alltid ha så många vassa kommentarer. Sen ska jag väl tillägga att det som kan få stryka på foten är bröllopsresan, resten har vi fortfarande täckning för.

Svar på tråden Oförutsedda utgifter