Inlägg från: Snart_FruL |Visa alla inlägg
  • Snart_FruL

Oförutsedda utgifter

Nu har vi fått en väldigt oförutsedd utgift, för vår ena dator la av igår. Och enligt min m2b så går den inte att laga.

Det värsta är väl att vi båda använder datorerna lika mycket. Det var jobbigt nog när routern la av så att vi bara hade internet på ena burken. Men jag kan inte förstå hur vi skulle kunna klara oss med bara en dator. Tror att det kan bli ett rätt stort irritations moment ända fram till vi skaffar en till. Och då kommer nästa dilemma, det enda konto där vi har tillräckligt mycket pengar för att kunna köpa en dator är på bröllopskontot.

Vilket alltså ger ett hack i bröllopsbudgeten på ca 10000, om vi inte på nåt vis lyckas spara en extra 1000-lapp i månaden.

Ville mest bara skriva av mig! Man blir ju så less när sånt händer.

• Svar på tråden Oförutsedda utgifter
  • Snart_FruL

Det är relät som startar datorn. Om man trycker på startknappen händer ingenting, vilket gör att vi inte har någon koll med vad som hänt med själva moderkort resp minnen.

• Snart_FruL

Vi spelar nog gärna ganska avancerade spel båda två. Och vi behöver en ny skärm, för den gamla är just gammal, 10 år närmare bestämt. Och har börjat få en massa olater för sig, typ inte gå igång utan att man knäpper på och av den ett par gånger.

Alltså vi hade tänkt att byta ut datorn, om ca ett halvår. Den har krånglat rätt mycket, tror kanske att den rasade för att vi stoppa in en extra hårddisk, min m2bs gamla. Sen resonerar vi så här att ska man köpa en ny dator, så ska man helst köpa en som ligger i framkant av den nyaste teknologin, för då blir den inte gammal så fort. Problemet är alltså att det här bytet kom tidigare än vad vi själva planerat.

Men jag kan alltid fråga min mamma om hon kan låna oss pengarna, känns bara lite kymigt. Hon brukar alltid ha så många vassa kommentarer. Sen ska jag väl tillägga att det som kan få stryka på foten är bröllopsresan, resten har vi fortfarande täckning för.

• Snart_FruL

Jo men de nya programmen brukar anpassas efter de datorerna som kommit senast. Man kan fortfarande köra dem på den förra modellen, men oftast blir de mycket segare.

Som jag ser det så det man vinner på att köpa en nyare är att det dröjer längre innan den blir så gammal att man inte längre kan köra de senaste programmen på den. Den får alltså längre livstid.

Sen kan jag ju tillägga att både jag och min m2b tillbringar mer tid framför datorn än framför TVn.

• Snart_FruL

Du har nog rätt miss Cee, får stå ut med "klumpen" ett tag till. Även om jag längtar efter att få pröva "kast med klumpig bildskärm".

• Snart_FruL

Det är ju ett alternativ, eller att vi anstränger oss med sparandet så vi har råd med en ny skärm innan bröllopet.

• Snart_FruL

Marskatt Oooops, ja det satte ju vårt lilla dilemma i ett helt annat ljus.

Hoppas verkligen att det löser sig för er!

• Snart_FruL

Jag tror det kommer ordna sig. Det var mest den första besvikelsen när den gick sönder.

Jag vill ju inte åka förrän jag fått mitt nya pass.

Det är egentligen inget problem att spara en tusenlapp mer i månaden till bröllopet. Vi får ta det från det vi sparar till buffertkontot, vilket ju ändå skulle få betala datorn i slutändan.

Det är bara jag som är känslig, jag vill så gärna att buffertkontot ska växa så fort som möjligt eftersom det känns som det är mitt fel att det vi hade som buffert när vi flyttade ihop har försvunnit.

När min m2b och jag träffades hade han över 100 000 kr på sitt lönekonto. Han tjänade såpass bra och hade inte speciellt höga utgifter, så lönen tog aldrig slut under en månad. Det bara växte på hög.

Så träffade han mig, vi flyttade ihop och han betalade bort min kreditskuld på 15000. Sen köpte vi en hel del möbler. Han hade mest gamla möbler som hans syster köpt och sen bytt ut. Vi förälskade oss i en underbar hörnskinnsoffa som kostade över 20000kr.

Men det värsta av allt efter vi varit sambo i 3 månader trillade jag igenom varenda litet hål i det sociala skyddsnätet och det slutade med att min sambo fick försörja mig under mer än ett års tid. Och då krympte hans buffert sakta men säkert. Jag erbjöd mig att flytta ut, hade jag gjort det hade jag haft rätt till socialbidrag. Men min m2b vägrade och sa att vi ordnar det här, klart att du inte ska flytta.

Under det året han försörjde mig mådde jag så svindåligt att jag blev superdeprimerad. Jag kände mig totalt värdelös, och det blev ju inte bättre av att jag på grund av depressionen inte orkade göra ett handtag här hemma. Min älskade jobbade fullt tid, tvåskift och skötte om hemmet så mycket han pallade med. Ändå stannade han, jag förstår nog fortfarande inte hur han orkade.

Jag sökte för min depression och träffade en läkare, som såg hur dåligt jag mådde. Han sa till mig att det kommer ta tid innan jag kommer tillbaka, speciellt som jag varit sjuk tidigare och är mer känslig för stress än de flesta. Så han långtidssjukskrev mig. Så nu när jag har någon form av inkomst så känns det så himla viktigt att vi sparar ihop den buffert min m2b hade innan jag kollapsade och han började försörja mig. Därför känns det väl extra, när det kommer oförutsedda utgifter.

• Snart_FruL

I vårat fall handlar det om att vi båda gillar att spela spel. Både tillsammans och var och en för sig. För att spela tillsammans är det en fördel om man kan koppla ihop två datorer.

Vi ägnar mer tid åt datorerna än TV;n. Så när andra sitter och tittar på serier, så spelar vi, kommunicerar med vänner och annat.

Min m2b och hans vänner har alltid pratat mer via icq än telefon, kan bero på att han inte gillar att prata i telefon. Man kan väl nästan kalla dem för datanördar hela bunten....

Så med bara en dator kommer det bli väldig konkurrens om vem som ska få sitta vid den och då kan det bli konflikt. Jag gillar ju att hänga här, men konsekvensen av att jag sitter på BT blir, med en dator, att jag förhindrar min m2b att snacka med sina polare.

Svar på tråden Oförutsedda utgifter