• grekens

tärna

Hallå där!!
    Har ett "litet" problem...
    Vi gifter oss i höst, skitkul men mycket att stå i..
    Blev i helgen tillfrågad av en av mina närmaste vänner om jag ville va tärna på hennes bröllop som är i sommar, blev förståss JÄTTE glad, vilken ära:)
    Det som jag har kommit på nu vid närmare eftertanke är HUR jag ska hinna med allt, jag menar det finns ju massa saker som förväntas av en när man är tärna, jag vill ju vara en så bra tärna jag kan...Problemet är att vi bor 30 mil ifrån varandra o jag känner inga av hennes "nya" vänner. Hur ska jag kunna plannera en "hippa" till henne? Känner inte ens till den stad hon bor i....
    Hjälp.. känner redan att jag inte räcker till..

• Svar på tråden tärna
  • Snart_FruL

Ring hennes m2b och fråga efter en lista på de kvinnliga gästerna, med telefonnummer då. Säg åt honom att inte säga nåt åt din kompis.

Sen får du ringa runt, förklara vem du är och höra vilka som är intresserade av att vara med på en möhippa. Om de bor på orten där hon bor, så har de säkert en del förslag på vad ni kan tänkas hitta på.

Själv har jag ju redan försett min tärna med den kompletta gästlistan, dock utan några telefonnummer, detta eftersom hon ska vara toastmaster också. Och då är det bra om hon vet vem som är vem och vad de har för relation till oss.

• Akvavit

Kul att få vara tärna!
    Det enklaste är väl at prata med henne om vad hon tänker att du ska göra, förutom möhippan.

Möhippan kan du säker fixa. Prata med eller maila hennes blivande och be honom lista de kvinnliga gäster som är bjudna på bröllopet, glöm inte släktingar och dess partner. Se om du kan få mailadresser till alla, sen kan du ta hjälp av dem för att fixa hippan. Bara för att du är tärna betyder inte att du ska fixa allt, men du får dra igång det. Det blir kul!!

Jag fixade min bästa kompis hippa från Australien, det var inte så lätt med tidsskilladen att sitta och ringa runt till en massa ställen...men det gick, och hippan blev superbra!!

• grekens

Ja, man kanske kan "lägga över" lite av planneringen till dom som bor på samma ort,det är ju lättare för dom som känner till vad som finns att göra. Självklart ska jag ringa tjejerna o prata med dom, presentera mej osv, kanske det känns som man känner varandra lite när man ses:) Jag måste ändå ha kontakt med hennes m2b eftersom dom har barn ihop o det måste ju klaffa med hippan. Vill bara inte att det ska verka som att jag smiter undan min uppgift om jag ber tjejerna kolla lite, känns som om jag lastar över..

• Snart_FruL

ja men de är väl också hennes kompisar. Och de förstår säkert om inte du har koll på vad som finns i en stad som ligger 30 mil bort.

• grekens

Jo, det är klart..
    Blev bara lite stressad när jag insåg att det är en jättegrej att vara tärna...JÄTTEKUL men vill ju ta det på allvar..
    Ska ju stå brud i mitt eget bröllop också..
    Sover, andas, äter brölop nu för tiden så är kanske lite känslig;)

• Cecca

Att få stå brud är många flickors dröm och det är viktigt att det bli en dag att minnas MEN det ska vara roligt och kul att planera inte för stressigt. Det viktiga är inte att allt är perfelt, det viktiga är att din älskade är med, att dina nära och kära är med och att du är lycklig! Om du känner sån stress nu och ska gifta dig i höst så är det nog bra att du tar hand om möhippan och får stå tärna, då får du ngt annat att tänka på ettag och kanske kan slappna av lite inför ditt eget. Du fixar det här!

Lycka till!

• grekens

Det är sant...
    Nog bra med ett avbrott i allt o koncentrera sej på någon annan, det är ju deras stora dag allt leder till o jag vill självklart att det ska bli en av deras lyckligaste..
    Tack för peppningen..
    Jag ska nog fixa det här.
    kanske inte blir en perfekt tärna men lycklig:)

• toppen

Jag tror säker att du kommer att räcka till. Eftersom du själv ska gifta dig så vet du att det är massa planering så fokusera på att hjälpa din vän. Ingen blivande Brud vill ha en Tärna som inte bryr sig och bara fokuserar på sig själv och sitt. Då är man nog hellre utan Tärna på sin livs stora dag. Jag skulle nog hellre vilja att min Tärna tackade Nej än att hon var oengagerd.

• grekens

Självklart kommer jag att finnas där för henne när hon behöver mej, det gör jag ju annars också..
    det var/är nog mest hippan jag yrade över, är ju spm många andra här nybörjare på bröllopsplannering;)
    Va btw på mässan på grand hotell idag, blev inte så mycket klokare men inspirerad:)

• Karis Annelie

jag var tärna åt min bror o hans fru. Då jag bor 20 mil bort var det rätt svårt att ordna nåt. jag ringde då min bror och pratade med han om problemet med möhippa. Det sluta med att han kollade med hennes vänner och de ordnade allt, jag var bara med som en i gänget på festen sen. funkade finfint.

Svar på tråden tärna