Inlägg från: -Satine- |Visa alla inlägg
  • -Satine-

Kostnad för alkohol

Här kommer en liten uträkning från en van tysklandsshoppare

Öl: Ett flak på bordershop (köp inte inne i landet, då de tyska pantreglerna är lite konstiga - och dyra) kostar från ca 60:- Om du räknar 5 öl/pers, blir det ca 25 flak för 100 pers = ca 1500:-

Cider/Alkoläsk: På bordershop kostar ett flak kopparbergs cider 50 cl ca 170:-. 3 cider/pers = ca 2000:- för 100 pers. Detta brukar vara det dyraste alternativet... inne i städerna finns billigare alternativ att hitta i de stora köpcentrumen!

Vin: 100 flaskor vin kan man få för 2000:- utan problem!

Avec och sprit: Om ni beger er till en tysk supermarkt hittar ni enorma utbud av likörer och spritsorter! Kopior går på ca 40-60:-/flaska. 2 avec och 3 drinkar/pers skulle innebära ca 25 st 70cl-flaskor = 1300:-

6-7000:- för 100 gäster hade jag räknat med! Det man inte dricker upp kan man väl ge bort eller nåt - 10000 gånger hellre det än att riskera att något tar slut... Hemska tanke!

Hoppas det hjälpte lite

• -Satine-

Det var det lilla Jag har även full koll på vilka bra & billiga affärer ni kan åka till, så om du vill veta är det bara att fråga.

• -Satine-

A:s babe - Nja, det finns en del av det svenska sortimentet, men långt ifrån det mesta! ALLA typer av viner är billigare i tyskland, inte bara de inhemska sorterna alltså, så även om man nog inte ska räkna med att hitta de exakta system-vinerna, går det att hitta många kända "märken" Kolla t.ex. in bordershops hemsida där det står om sortimentet (ska kolla upp adressen).

Till alla som ska åka - Rostock är min shoppingfavorit, eftersom det är himla enkelt att hitta till närmsta supermarkt. KAUFLAND heter stället. Tar bara 10 min (max) med bil från färjeteminalen & där har de verkligen ALLT! Man kan säkert få vägbeskrivning

• -Satine-

oops, här kommer fortsättningen...

Man kan få vägbeskrivning på själva färjan i informationsdisken. Bordershop finns också i Rostock precis vid färjeterminalen.

Sassnitz har 2 superställen att shoppa på - Familia och Real, men dessa tar lite längre tid att hitta till - ca en halvtimme med bil och lite mer komplicerad rutt. De har iaf också ALLT och lite till!

Svar på tråden Kostnad för alkohol