• jo2

Stroke vid 32 års ålder!

Hej!
    Är det någon här som har varit med om att någon nära har fått stroke som ung?
    Min sambo som är 32 år har fått en stroke för ca fyra veckor sedan och ligger nu på Rehab. Han är förlamad på höger sida och har inget tal. Har aldrig varit med om att någon så ung fått stroke. Anledningen till att jag är här och skriver är att vi skulle ha gift oss i Augusti men det blir ju inget av med det nu av flera skäl både hans sjukdom och att vi inte kan spara pengar. Det är dyrt att vara sjuk! Sitter iallafall i vårt hus med två barn på 2,5 år och 4.5 år. Livet känns bra orättvist då min sambo redan innan har ett hjärt fel och en defibrillator och pace maker inopererad!
    Fattar inte hur mycket en person ska behöva stå ut med under sin livstid!
    Måste säga att livet känns ganska så jobbig här hemma också men man gör så gott man kan!
    Tack för att ni orkar höra på mitt gnäll. Det är alltid skönt att få skriva av sig.

• Svar på tråden Stroke vid 32 års ålder!
  • jo2

Tack ska ni ha!
    Jag har pratat med kurator och det finns även psykolog på min sambos rehab så det löser sig. Men man undrar hur det ska bli med resten av livet! Vet inte riktigt hur min sambo känner det eftersom han inte pratar, han skriver dock lite vilket är ett gott tecken. Det är ju inte det samma som att kunna prata med varandra men han kan göra sig förståd oftast. Kan inte tänka mig hur jag ska få allt att gå ihop och ibland vill man inte ens försöka utan vill bara att allt ska vara som innan. Tänk att man klagade då!!!!!!
    Usch ja vad lite man vet om livet.

• jo2

Gota: Skönt att höra att det kan gå bra. Man vill hör så mycket sånt som man bara kan.

Azra: Han går hos logoped redan, han är på ett bra Rehab så jag känner att han får all den hjälp som finns tillgänglig. Men man oroar sig endå. Han börjar få fram lite olika ljud men det är lååååång väg till att möjligtvis kunna prata. Det jobbigaste är att man inget vet om framtiden. Ingen kan säga hur bra han kommer att bli, man vill helst ha en prognos men det går ju inte!

• jo2

Fy vilken jobbig situation med cancer, en sjukdom som är svår att förstå sig på tycker jag. Hoppas att ni klarar det!
    Vi har det ju lite annorlunda då man tror att det ska bli bättre och bättre för min sambo men han har dock en ganska stor hjärnskada som alltid kommer finnas där. Han tänker inte som innan och man kan inte förvänta sig att han ska förstå allt man säger och i veckan frågade han vad vår adra dotter heter (han skriver då på en tavla) och det var svårt att inte bryta ihop när han inte vet det. Ja ja, det är bara att bita ihop och vänta och se!

• jo2

Tack för alla positiva inlägg! Lika roligt varje gång man hör att någon har "kommit tillbaka" efter en stroke. Vi kämpar på och försöker få vardagen att flyta på. Han försöker börja prata lite men det går inte att förstå vad han säger för allt låter lika dant, jätte frusterande när han försöker och jag inte förstår!!
    Bara att vänta och se.

• jo2

Skönt att ni fått ett positivt besked iallafall! Hoppas allt går vägen för er. Håller tummarna!

• jo2

Läste visst lite slarvigt. Augusti bröllop! Det hoppas vi på nästa år nu. Blir det i sverige eller danmark?

Svar på tråden Stroke vid 32 års ålder!