• rosarosen

Ska jag slut m p-piller???

Jag har ätit p-piller sedan 1,5 år tillbaka och har under den perioden gått upp 35 kg i vikt. Om det har med p-pillerna att göra eller ej vet jag inte. Sedan jag började äta dem har jag känt mig olustig, mycket slappare och tröttare. Jag har fått otroligt svårt att gå ner i vikt trots att jag verkligen anstränger mig. Ska nu gifta mig om 16 månader och skall då ha gått ner 24 kg (har lyckats gå ner lite nu). Det känns som om att p-pillerna sätter käppar i hjulet för viktnedgången. Därför vill jag sluta med dem. Jag har också kommit till någon konstig insikt där jag inte längre vill äta hormoner utan jag vill hitta tillbaka till mitt gamla, pigga och glada jag igen. Kan ju poängtera igen att jag inte vet om det är p-pillerna som fått mig till att må sämre men det kom ju i samband med att jag började med p-pillerna. Det känns som om att det inte finns så mycket att förlora med att sluta äta dem, förutom de eventuella biverkningarna.

Hur vanligt är det att man går upp i vikt då man slutar? Jag har hört talas om många som gått upp i vikt då de började äta p-piller och som sen gått ner efter att de slutat. Med tanke på acnerisken så är det ju 16 månader tills bröllopet och då borde ju alla biverkningar vara över, tycker man. Skulle jag må ännu sämre av att inte ta dem, t ex om mensen blir helt outhärdlig, så är det väl bara till att återgå till p-pillerna (men det vill jag inte?). Min karta tar slut om en vecka så jag måste snart bestämma mig hur jag ska göra.

Vad har jag att förlora på att sluta nu? Det finns ju andra sätt att förhindra en graviditet än genom hormoner. Vad har ni för erfarenheter? Hur skulle ni ha gjort om ni vore mig?

• Svar på tråden Ska jag slut m p-piller???
  • Pomodoro

Sluta, NU!!
    jag har bara daliga erfarenheter av p-piller (nedstamdhet, forlorad sexlust)och det ar samma sak for manga av mina vanner. Det finns annat, prata med barnmorskan och prova dig fram. Sjalv anvander jag spiral, funkar jattebra for mig, men det ar ju olika.
    Lycka till!

• sjuttiosjuan

Du kan ju testa att sluta och se om du märker någon skillnad. Det brukar dock dröja ett tag innan kroppen fattar vad som hänt.

Jag åt först Follimin och ville sluta med dem pga att jag blev så känslig (tror jag iallafall) och sedan satte jag in en kopparspiral men det funkade inte alls utan jag blödde konstant i tre månader så jag gick och tog ut den.

Nu har jag Yasmine och de är de bästa jag har provat hittills. Dessutom är de speciellt bra mot cystor på äggstockarna som jag har lätt att få annars.

• Pärlhönan

Jag funderar också starkt på att sluta med p-piller. Har inga problem med mina piller, men gillar inte att att proppa kroppen med hormoner.

Funderar på att köra med kondom istället, vilket sambon är helt med på. Då han aldrig, om p-piller för män fanns (det är ju på gång) skulle äta det.

• Fea

Boka en tid hos en gynekolog och diskutera saken med dem.

• Lilla_Hemlig

Jag har ätit olika former av hormoner i 8 år, men i höstas bestämde jag mig för att sluta helt. Första veckorna var jag ett monster, har aldrig tidigare skrikit på min blivande, men det gjorde jag då.

Anledningen till att jag valde att sluta var att sexlusten var totalt borta, samt att jag kände att kroppen behövde en paus.

Efter turbulensen de första veckorna mår jag jättebra. Sexlusten är helt tillbaka och kroppen känns bättre.

Angående viktökningen då. Jag har under de senaste åren gått upp nästan 20 kilo och mycket av det tror jag beror på hormoner som jag stoppat i mig. Har provat olika typer av p-piller och stavar och grejjer och jag tror att allt hoppande mellan dessa fick min kropp att protestera genom att gå upp i vikt. Nu är jag på väg neråt igen, sakta men säkert. Det får helt enkelt ta den tid det tar. Med tanke på att jag ätit hormoner i 8 år så ställer inte kroppen om sig på ett kick.

Vad jag vill ha sagt med detta då. En sak har jag lärt mig och det är att alla är vi olika. En del går upp jättemycket i vikt av p-piller, andra inte alls. En del får mycket biverkningar när de börjar, andra när de slutar och den tredje får det inte alls. Det enda jag kan råda dig till är att sluta upp ett tag och se vad som händer. Samt att lyssna på kroppen, det är du som känner din kropp allra bäst.

Och förresten, grattis till bröllopet! :)

• jocelyn

Mår man inte bra så är det klart man bör försöka hitta andra preventivmetoder. Men jag tycker också det låter som en väldigt kraftig viktökning på kort tid så för sökerhets skull; gör ett hälsotest hos läkare, be dem särskilt att kolla sköldkörteln.
    Hoppas du hittar något som funkar för dig!

• tattar-Emma

Släng skiten. Om inget ändrat sig efter tre månader eller så så kan du ju börja igen.

• rosarosen

Jag har varit hos läkare. Ett blodprov visade på att det var fel på sköldkörteln så jag fick ta om provet. Nästa gång var det normalt. Min läkare har föreslagit att jag ska byta till ett annat märke på p-pillerna, men jag vill inte fortsätta äta hormoner. Jag går numera och väger mig varannan vecka och tar blodtrycket en gång i månaden, så jag är väl under någon form av utredning.

• Pärlhönan

Har idag diskuterat med en barnmorska, hon sa testa, gillar ni inte kondom är det ju bara att börja igen. Ang. biverkningarna sa hon förmodligen inga, så nu kör jag utan piller o är nyfiken på hur kroppen ska reagera;)

• rosarosen

På söndag är min sista dag med p-pillerna. Sen hoppas jag att jag aldrig mer behöver ta dem. Känns som att kroppen blivit förgiftad av dem. Ska bli så skönt att vara utan. Hoppas barnmorskan har rätt ang. biverkningarna.

• Mrs. Mamma

Japp, SLUTA !
    Jag har oxå gått upp otroligt mycket av p-piller och jag har använt mina i 10 år förutom när lillen kom...
    Jag tror inte man enbart kan skylla på p-p att man går upp i vikt men de hjälper inte iaf. Jag blev otroligt sötsugen, näst intill deprimerad och inte alls sexsugen över huvud taget. Jag märkte en skillnad när vi ville skaffa barn. Så nu har jag slängt dem och tänker prova något annat. Vad vet jag inte än, för jag vill ha en liten till snart, men sen... ALDRIG MERA P-PILLER.
    Kondom funkar väl i nödfall (om man har samma partner förstås) men det finns ju andra hjälpmedel. Har dock inte provat så där är jag inte till någon hjälp.

• rosarosen

Jag tog det sista pillret i onsdags. Aldrig mer igen! När jag får tillbaka min riktiga mens ska jag ringa till MVC igen och få en tid för att sätta in kopparspiral. Hormonfritt! Underbart!

• Lena+Mattias=sant

Jag åt p-piller i ca 8år det funkade jättebra sen så hade jag det stressigt i en period då försvann sexlusten och den kom inte tillbaka. Jag slutade med p-piller och det blev bättre nästan direkt. Jag fick inga direkta biverkningar åt något håll.

Svar på tråden Ska jag slut m p-piller???